تبیان، دستیار زندگی
مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی از توزیع ۵ هزار میلیارد ریال ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی به بازار در روزهای جاری خبر داد و گفت: این چک پول‌ها امروز در اختیار ۱۳ بانک قرار گرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

500 میلیارد تومان 100 هزار تومانی در بازار


مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی از توزیع 5 هزار میلیارد ریال ایران چک 100 هزار تومانی به بازار در روزهای جاری خبر داد و گفت: این چک پول‌ها امروز در اختیار 13 بانک قرار گرفت. بهزاد غیاثوند بعد از ظهر امروز دوشنبه 19 خرداد ماه، برای توضیح درباره انتشار مجدد ایران چک یک میلیون ریالی در بازار خبرنگاران را به بانک مرکزی فراخواند و اظهار داشت: از صبح امروز ایران چک‌های 100 هزار تومانی در اختیار 13 بانک قرار گرفت و به زودی حجم این چک پول‌ها در بازار افزایش خواهد یافت.

صدهزار تومان

وی با بیان اینکه چک پول‌های 100 هزار تومانی بنا به درخواست بانک‌ها در اختیار آنها قرار گرفته است، گفت: امروز بانک‌های سامان، رفاه، مسکن، کارآفرین، قرض‌الحسنه مهر، اقتصاد نوین، صادرات، ملی، ملت، پاسارگاد، پارسیان، گردشگری و تجارت ایران چک‌های 100 هزار تومانی را از بانک مرکزی دریافت کرده‌اند.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی با بیان اینکه یکی از وظایف عمده این بانک تامین ابزار پرداخت مورد نیاز مردم در معاملات است، گفت: ایران چک یکی از ابزارهایی است که توسط بانک مرکزی طی سال‌های گذشته انتخاب و چاپ شد.

غیاثوند با بیان اینکه بانک مرکزی به منظور اهداف 3 گانه مبادرت به انتشار ایران چک و اسکناس کرده است گفت: این نیازها عبارت از انجام معاملات روزمره، جایگزینی اسکانس‌های امحاء شده و ذخیره‌سازی اسکانس در خزانه بانک مرکزی است.

وی ادامه داد: ایران چک‌های 100 هزار تومانی که از امروز وارد بازار شدند همان چک پول‌هایی هستند که چند سال قبل چاپ شده بودند و از امروز بر اساس نیاز بازار بانک مرکزی اقدام به انتشار آن در جامعه کرده است.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی با اشاره به ایرادات مراجع نظارتی به ایران چک‌های 100 هزار تومانی در سال 89 و جمع آوری و ابطال این چک پول‌ها تصریح کرد: پیگیری‌های بانک مرکزی برای استفاده مجدد از این ابزار پولی موجب شد تا در بودجه 91 به این بانک اجازه داده شود که ایران چک‌ها زیر نظر هیات اندوخته اسکانس وارد بازار شوند؛ بر همین اساس در سال‌های 91 و 92 انتشار این چک پول‌ها ادامه داشت و امسال بر اساس احساس نیاز توزیع آنها در بازار شروع شد.

غیاثوند با تاکید بر اینکه بر اساس نیاز و به مرور زمان توزیع ایران چک افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: در روز اول شعب مرکزی و اصلی و همچنین پر تردد بانک‌ها ایران چک‌های 100 هزار تومانی را در اختیار گرفته است و بناست به تدریج تمام شعب مجهز به این چک پول‌ها شوند.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی با اشاره به ایرادات مراجع نظارتی به ایران چک‌های 100 هزار تومانی در سال 89 و جمع آوری و ابطال این چک پول‌ها تصریح کرد: پیگیری‌های بانک مرکزی برای استفاده مجدد از این ابزار پولی موجب شد تا در بودجه 91 به این بانک اجازه داده شود که ایران چک‌ها زیر نظر هیات اندوخته اسکانس وارد بازار شوند

وی با بیان اینکه اسکانس درشت و ریز مکمل یکدیگر هستند افزود: توزیع این چک پول‌ها ارتباطی با حجم نقدینگی ندارد چرا که نقدینگی شامل اسکانس مسکوک، سپرده‌های دیداری و مدت‌دار است البته بخشی از این نقدینگی را اسکانس مسکوک تشکیل می‌دهد بنابراین نمی‌توان گفت که چک‌پول‌ها موجب افزایش نقدینگی و تورم خواهد شد.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه تجربه توزیع ایران چک‌های 50 و 100 هزار تومانی ثابت می‌کند این چک پول‌ها موجب افزایش تورم و نقدینگی نخواهد شد، تصریح کرد: کارکرد چک پول‌های 100 هزار تومانی بر اساس بخشنامه ابلاغی به بانک‌ها مشابه ایران چک‌های 50 هزار تومانی خواهد بود.

غیاثوند درباره توزیع ایران چک‌های 100 هزار تومانی در دستگاه‌های خودپرداز نیز گفت: این مورد بستگی به احساس نیاز به جامعه دارد و زمانی که تقاضا در حد نیاز بود بانک مرکزی دستور توزیع این چک پول‌ها را از طریق دستگاه‌های خودپرداز صادر خواهد کرد.

بخش اقتصاد تبیان

منبع: تسنیم