تبیان، دستیار زندگی
مسابقه ی ابر حباب از این مدرسه جزء برترین مسابقه های این دوره از جشنواره شد. مریم شریفی، سید فاطمه ملیحی، زهرا زارع و کیمیا پوربخت پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم ملیحه نواب صفا انجام داده اند. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 امام صادق(ع)

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر متوسطه 2 امام صادق(ع)، ابر حباب

پژوهشگران جوان متوسطه 2 امام صادق(ع) به مدیریت سرکار خانم فاطمه صغری شفیعی در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

مسابقه ی ابر حباب از این مدرسه جزء برترین مسابقه های این دوره از جشنواره شد. مریم شریفی، سید فاطمه ملیحی، زهرا زارع و کیمیا پوربخت پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم ملیحه نواب صفا انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارائه می گردد.

دانش آموزان دبیرستان امام صادق(ع) فعالیت خود را در زمینه ساخت ابر حباب در نیمه بهمن سال 92 شروع کردند. در ابتدا در جلساتی به توصیف ترکیبات سازنده مواد حباب ساز، مانند مواد شوینده و نقش هر یک در تشکیل و پایداری حباب پرداخته شد. همچنین ساختار و شکل ظاهری یک حباب و عوامل فیزیکی مۆثر در ایجاد و پایداری حباب بررسی گردید.

دستاورد برتر متوسطه 2 امام صادق(ع)، ابر حباب

در شروع جلسات عملی، در ابتدا از دست و سپس از لبه لیوان یک بار مصرف و پس از آن از حلقه دست ساز دانش آموزان به ایجاد حباب پرداخته شد. اثر سایزهای مختلف حلقه ها مشهود و قابل رۆیت بوده که با افزایش سایز حلقه حباب های بزرگ و بزرگ تری حاصل گردید.

یک مرحله از دمیدن در یک سمت حلقه به عنوان خروج حباب از وسیله حباب ساز، استفاده گردید که به تولید حباب های کوچک تر منجر می شدند. پس از آن با حرکت دست و جریان هوا در یک سمت حلقه به خروج حباب و جدا شدن حباب از وسیله حباب ساز پرداخت شد.

در مواردی که سایز حلقه حباب ساز خیلی بزرگ نبود، یک دانش آموز در ساخت حباب شرکت کرده و با بزرگ شدن سایز حلقه حباب ساز، از دو دانش آموز کمک گرفته شد ولی برای این کار به هماهنگی بیشتری نیاز بوده و به همین علت چند جلسه ای در جهت ایجاد این هماهنگی کار شد. به دلیل کوچکی فضای آزمایشگاه جهت حرکت دو دانش آموز، فعالیت در فضای وسیع تر و در فضای باز حیاط مدرسه انجام گردید.

دستاورد برتر متوسطه 2 امام صادق(ع)، ابر حباب

فضای باز مشکلاتی چون ترکیدن سریع حباب تشکیل شده (ناپایداری حباب) را به همراه داشته و البته در صورت وزیدن آرام و آهسته جریان هوا (باد) به بزرگ تر شدن حباب کمک می شود. به همین جهت به ساخت محلول حباب ساز با فرمولاسیون جدید که پایداری بیشتری داشته باشد، پرداخته شد.

مطالب مرتبط:

پروژه حباب

ساخت حباب های غول پیکر

حباب های خیلی بزرگ بسازید

حباب های صابون

آشنایی با ویژگی های منحصر بفرد آب

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی