تبیان، دستیار زندگی
تیم ملی فوتبال کشورمان بزرگترین ماراتن و بازی های خود طی 8 سال گذشته و بعد از جام جهانی 2006 آلمان را طی روزهای آینده و اینبار در کشور برزیل تجربه خواهد کرد. جایی که حاصل تلاش چند ساله فدراسیون علی کفاشیان و یارانش مشخص خواهد شد و عدم نتیجه گیری در این رق
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بده بستان به سبک فدراسیون نشینان فوتبال


تیم ملی فوتبال کشورمان بزرگترین ماراتن و بازی های خود طی 8 سال گذشته و بعد از جام جهانی 2006 آلمان را طی روزهای آینده و اینبار در کشور برزیل تجربه خواهد کرد. جایی که حاصل تلاش چند ساله فدراسیون علی کفاشیان و یارانش مشخص خواهد شد و عدم نتیجه گیری در این رقابت ها می تواند پایانی باشد بر روند ناکامی های دنباله دار این فدراسیون.

فدراسیون فوتبال

روند ناکامی های فوتبال ایران نیز از بعد از جام جهانی 2006 شکل گرفت و حرکت نزولی خود را آغاز کرد. بعد از شاهکارهایی که محمد علی آبادی و سایر مسئولان ورزشی دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد از خود نشان دادند که منجر به تعلیق فوتبال ایران شد، فدراسیون علی کفاشیان روی کار آمد و اولین تلاش خود را برای رسیدن به جام جهانی 2010 انجام داد. اما حاصل تصمیم گیری های ناموفق مدیران فوتبال منجر به حذف ایران از حضور در این رقابت ها شد و در ادامه راه نیز نه در جام ملت های آسیا و نه در سایر رقابت ها، ایران هیچگاه رنگ موفقیت به خود ندید تا اینکه خرداد ماه سال گذشته شانس به فوتبال ایران روی آورد و فوتبالیست های ما توانستند جواز صعود به جام جهانی را کسب کنند.

اما این صعود تنها نقطه مثبت کارنامه مدیریتی علی کفاشیان طی نیم دهه اخیر بوده است. علاوه بر تمام ناکامی های فوتبال در طول این سال ها به خود دید، اتفاقاتی در سطح اول فوتبال ایران گاه و بیگاه رخ می داد که تعجب همگان را به خود جلب کرده بود. یکی از جدیدترین موارد نیز بده بستان هایی است که برخی مسئولان فدراسیون فوتبال انجام داده اند. به طوری که پارتی بازی جای شایسته سالاری را در این فدراسیون گرفته و شائبه هایی در خصوص انتخاب برخی مربیان تیم های ملی پایه کشورمان مطرح شده است.

در این خصوص شنیده می شود نوعی تقسیم وظایف بین مسئولان فدراسیون فوتبال شکل گرفته که به تبع آن انتخاب برخی مربیان تیم های ملی پایه کشورمان بر عهده هادی آیت اللهی، نائب رئیس اول فدراسیون فوتبال افتاده است. همین امر سبب شده تا آیت اللهی نیز نگاه ویژه ای به همشهریان خود داشته و تعداد زیادی از مربیان تیم های ملی پایه کشور را از بین شیرازی ها انتخاب کند.

عبدالرسول دانشجو، رئیس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال که پیش از این کارمند این کمیته بود یکی از این افراد است. وی در حال حاضر نیز دارای مدرک C مربیگری است و به عنوان کمک مربی مصطفی قنبر پور در تیم ملی نوجوانان فعالیت می کند. این در حالی است که از یک سو این فرد سوابق فوتبال چندانی نداشته و از سوی دیگر به نظر می رسد دارا بودن مدرک A یا B برای مربیگری در تیم های ملی یکی از الزامات اولیه است.

امین راستی، دیگر جوان شیرازی است که بدون داشتن سابقه مربیگری در تیم های پایه در حال فعالیت است. وی که دارای مدرک مربیگری C آسیا نیز هست، در حال حاضر مربیگری تیم ملی زیر 14 سال فوتبال کشورمان را بر عهده دارد

کوروش استخری، مربی دروازه بان های تیم ملی زیر 14 سال فوتبال کشورمان نیز از جمله دیگر شیرازی هایی است که در تیم های ملی پایه در حال فعالیت است. وی در گذشته نیز به طور همزمان مربیگری دروازه بان های تیم های ملی نوجوانان و جوانان را بر عهده داشته و سابقه مربیگری دروازه بانان تیم بزرگسالان بانوان را نیز در کارنامه دارد.

امین راستی، دیگر جوان شیرازی است که بدون داشتن سابقه مربیگری در تیم های پایه در حال فعالیت است. وی که دارای مدرک مربیگری C آسیا نیز هست، در حال حاضر مربیگری تیم ملی زیر 14 سال فوتبال کشورمان را بر عهده دارد.

حسین دیده ماه کمک مربی تیم ملی زیر 15 سال، شهامت عباسی سرپرست تیم ملی نوجوانان و مسعود مقیم مربی تیم ملی امید کشورمان از جمله دیگر شیرازی هایی هستند که در حال حاضر در تیم های پایه ملی کشورمان فعالیت می کنند.

این مربیان که اکثرا مقیم شهر شیراز نیز هستند این روزها بیشتر در هتل کمپ تیم های ملی زندگی می کنند و تمامی خرج و مخارج، هزینه هتل و سفرهای رفت و آمد این افراد نیز توسط فدراسیون فوتبال پرداخت می شود. از سوی دیگر نیز به نظر می رسد پیش از انتخاب نفرات اصلی تیم های ملی پایه کشورمان در اختیار محمد مهدی نبی بود که حالا با بده بستان های صورت گرفته این وظیفه بر عهده هادی آیت اللهی افتاده است.

بخش ورزشی تبیان


منبع: فردا