تبیان، دستیار زندگی
«تانگوی تخم مرغ داغ» نامی است که در چند روز اخیر زیاد در رسانه ها پیچیده. این تئاتر مدتی بعد از اجرای عمومی مُهر توقیف خورد و سپس روایت هایی درباره چرایی این اتفاق به گوش رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا تانگو توقیف شد؟


«تانگوی تخم مرغ داغ» نامی است که در چند روز اخیر زیاد در رسانه ها پیچیده. این تئاتر مدتی بعد از اجرای عمومی مُهر توقیف خورد و سپس روایت هایی درباره چرایی این اتفاق به گوش رسید.

چرا تانگو توقیف شد؟

«تانگوی تخم مرغ داغ» را هادی مرزبان بر اساس نمایشنامه زنده یاد اکبر رادی و با بازی علی نصیریان، امین زندگانی، فرزانه کابلی، فردوس کاویانی، قاسم زارع، لیلا برخورداری، پریسا مقتدی، مهدی عبادتی، اکرم حاج‌حسینی و سهیل دیوسالار روی صحنه برده اما با گذشت بیش از یک ماه از اجرا توسط قوه قضاییه توقیف شد.

این اتفاق روز 16 خرداد و با وجود فروش بلیت رخ داد. پس از توقیف هادی مرزبان و گروه اجرایی این نمایش بیانیه ای صادر و در حمایت از این تئاتر توضیحاتی عنوان کردند. چند روز یعنی 18 خرداد هادی مرزبان همراه با علی نصیریان برای بیان پاره ای توضیحات در دادسرا حاضر شد.

نطر وزیر

وزیر فرهنگ و  ارشاد اسلامی درباره عدم نمایش تانگوی تخم‌مرغ داغ که اجرای آن لغو شده، این گونه گفت: از طرف قوه قضائیه این اتفاق افتاده است، اشکالات را مطرح کردند که البته می‌شد که آن اشکالات برطرف شود و پس از آن نمایش اجرا شود اما در مورد این نمایش مقامات قضایی باید نظر بدهند.

دیدگاه کارگردان

هادی مرزبان بعد از این اتفاقات ابتدا تصمیم به سکوت گرفت و ترجیح داد پاسخگوی سوالات خبرنگاران نباشد. او روز گذشته اما با روزنامه بانی فیلم گفت و گویی انجام داد:

علت توقیف نمایش را از مسوولان مرکز هنرهای نمایشی جویا شدید ؟

-نمایش« تانگوی تخم مرغ داغ» مجوز رسمی دارد ضمن اینکه متن تصویب شده نیز دارد . شورای ارزشیابی هم مجوز صادر کرده، اما نمی دانم چه باید بگویم؟ به طور پیوسته 40 سال است که فعالیت نمایشی دارم، اما تا به حالا این مشکل برایم به وجود نیامده است. واقعا نمی دانم آیا برای دریافت مجوز اجرا باید به ارگان و وزارتخانه ای دیگر مراجعه کنم؟ ! فقط می توانم بگویم تا به حال چنین اتفاقی برایم در این چند دهه  فعالیتم در عرصه تئاتر نیفتاده بود .

قوه قضایه با کدامیک از صحنه های نمایش شما مشکل دارد ؛آیا اصلاحیه خاصی مد نظر قوه قضایه است؟

-در ابتدا باید بگویم 5 دقیقه  فیلم از نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» در اختیار این قاضی قرار داده شده است و ایشان ضمن رویت این فیلم حکم توقیف نمایش را صادر کردند. جالب است این قاضی بازیگران نمایش را  هم به دادگاه اظهار کرده و از من نیز خواسته شده در دادگاه حضور داشته باشم .قوه قضاییه مشکل اصلی این نمایش را دیالوگهای نمایش اعلام کرده است،اما تعجب من از این است که چرا باید بعد از 33 روزاجرا چنین عملی صورت بگیرد؟!

آیا بعد از این اتفاق زمان نمایش کوتاه خواهد شد ؟

-خیر ، هیچ زمانی از تایم نمایش کوتاه نخواهد شد ،زیرا این نمایش مجوز دارد و طبق قانون روی صحنه رفته است.

مر کز هنرهای نمایشی چقدر به شما کمک کرده است ؟

-تا آنجایی که اطلاع دارم دوستان مرکز هنرهای نمایشی تمام تلاش خود را انجام دادند ،اما حکم از جایی دیگر صادر شده است و عملا دست این افراد برای ادامه این راه بسته شده است.

مرزبان: 5 دقیقه  فیلم از نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» در اختیار این قاضی قرار داده شده است و ایشان ضمن رویت این فیلم حکم توقیف نمایش را صادر کردند. جالب است این قاضی بازیگران نمایش را  هم به دادگاه اظهار کرده و از من نیز خواسته شده در دادگاه حضور داشته باشم .

اظهارات سخنگوی بنیاد اکبر رادی

از آن طرف سخنگوی بنیاد اکبر رادی درباره توقیف نمایش «تانگوی تخم‌مرغ داغ» که متن آن از آثار زنده‌یاد اکبر رادی است، هم نظرش را رسانه ای کرد.بهزاد صدیقی گفت: بنیاد رادی منتظر تصمیم‌گیری مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد نسبت به توقیف این نمایش است. مطمئنا تغییراتی که احیانا توسط شورای نظارت و ارزشیابی اداره هنرهای نمایشی به گروه اعلام شود از سوی بنیاد رادی هم پذیرفته خواهد بود.وی ادامه داد: بسیاری از مردم بلیت این نمایش را خریده‌اند و منتظر ادامه اجرای آن هستند، در این شرایط و چنین اجراهایی مسئولیت بر عهده شورای نظارت و ارزشیابی است باید از سوی وزارت ارشاد و اداره هنرهای نمایشی تمهیدی درست و منطقی نسبت به نمایش‌هایی که اجرایشان توسط مسئولانی خارج از وزارت ارشاد متوقف می‌شود، گرفته شود تا هر مسئولی نتواند جلوی اجراها را بگیرد. به خصوص در مورد نمایشنامه‌ای که پیش از این منتشر شده است و توسط شورای نظارت و ارزشیابی برای اجرا مورد پذیرش قرار گرفته است و مجوز آن صادر شده است.سخنگوی بنیاد رادی تصریح کرد: مطمئنا هر نسلی از نمایشنامه‌نویسان این موانع و خطوط قرمز را می‌شناسند و همگی به مسائل دینی، ملی و به قانون اساسی کشور احترام می‌گذارند و هیچ‌کس نمی‌خواهد چیزی بنویسد که مغایر با اهداف نظام جمهوری اسلامی باشد، این موضوع هم برای تئاتری‌ها و هم برای غیرتئاتری‌ها امری پذیرفته شده است.صدیقی اضافه کرد: اگر کسی با این مسائل مشکلی داشته باشد مطمئنا کارش به اجرا نمی‌رسد. در هر صورت بنیاد رادی منتظر واکنش مسئولان وزارت ارشاد خواهد بود و بعد به طور رسمی موضع خود را اعلام خواهد کرد.

بیانیه دادستانی درباره توقیف تانگوی تخم مرغ داغ

بیانیه ای که روز گذشته از سوی روابط عمومی دادستانی تهران صادر شد را می توان نقطه پایانی بر همه حواشی «تانگوی تخم مرغ داغ» دانست. در این بیانیه چنین آمده: در پی اطلاع واصله مبنی بر ارتکاب برخی اقدامات و حرکات خلاف موازین اسلامی در اجرای نمایش‌نامه «تانگوی تخم مرغ داغ»، در این زمینه پرونده‌ قضایی تشکیل گردید.این بیانیه افزود با ارجاع موضوع به یکی از شعب بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه، بازپرس پرونده پس از بررسی و مشاهده و بازبینی فیلم اجرای تئاتر مذکور و وجود برخی صحنه‌های نامناسب، دستور توقف ادامه‌ی نمایش آن را صادر کرد.لذا نظر به اظهارات وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص توقیف اجرای نمایش فوق به منظور تنویر افکار عمومی موارد زیر اعلام می‌شود:

1- از مفاد اظهارات جناب آقای جنتی مستفاد می‌شود که ایشان خود اذعان به مغایرت برخی صحنه‌های نمایش مذکور با شۆون و موازین اسلامی و عفت عمومی دارد. از جمله وی اظهار داشته است که: «این نمایش اشکالاتی هم داشته که باید رفع می‌شد» که خود موید اشکال وارده به اجرای این برنامه است.

روابط عمومی دادستان: در بسیاری از صحنه‌های تئاتر مورد اشاره، افزون بر صحنه‌های نامناسب که به طور عمده توسط بازیگر زن اجرا می‌شود، الفاظ رکیک و اظهارات خلاف موازین اسلامی و عفت عمومی به کار گرفته شده که احساسات عمومی را جریحه‌دار می‌نماید.

2- در بسیاری از صحنه‌های تئاتر مورد اشاره، افزون بر صحنه‌های نامناسب که به طور عمده توسط بازیگر زن اجرا می‌شود، الفاظ رکیک و اظهارات خلاف موازین اسلامی و عفت عمومی به کار گرفته شده که احساسات عمومی را جریحه‌دار می‌نماید.لذا دادستان از باب اجرای وظایف خود به عنوان مدعی‌العموم و پیشگیری از وقوع جرم مکلف به جلوگیری از این‌گونه برنامه‌ها است؛ به ویژه آن که حسب اظهار آقای جنتی، به دست‌اندرکاران نمایش از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تذکر و اخطار لازم داده شده است که ادامه‌ نمایش به همان ترتیب، نشان از عدم توجه به تذکر بوده است.

3- روابط عمومی دادستانی تهران خاطرنشان کرد در گام اول مسئولان نهادها و سازمان‌های متولی اصلی فرهنگ کشور مسئول برخورد با این‌گونه امور هستند و باید پاسخگوی اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های فعالیت خود در این زمینه باشند و اگر چنان‌چه آن‌ها به وظایفشان عمل کنند نیازی به برخوردهای قضایی نخواهد بود.

بدیهی است توقیف و بازداشت نه تنها اختیار بلکه از وظایف مسلم مراجع قضایی است و اقدامات قضایی زمانی صورت می‌گیرد که مسئولان مربوطه در انجام وظایف محوله مسامحه ‌نمایند.

فرآورری: منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع: ایسنا/بانی فیلم /فارس

مطلب مرتبط:

پلکان واترقیدن!