تبیان، دستیار زندگی
طبق پژوهش شیوع‌شناسی ‌سال ۹۰، ۳. ۹ درصد از معتادان كشور را زنان تشكیل می‌دادند. جمعیت سنی این پژوهش ۱۵ تا ۶۴‌سال است كه از این جمعیت ۶۲درصد متأهل، ۳۵درصد مجرد و ۳درصد مطلقه یا بیوه‌اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمار عجیب از شروع اعتیاد در زنان


طبق پژوهش شیوع‌شناسی ‌سال 90، 3. 9 درصد از معتادان كشور را زنان تشكیل می‌دادند. جمعیت سنی این پژوهش 15 تا 64‌سال است كه از این جمعیت 62درصد متأهل، 35درصد مجرد و 3درصد مطلقه یا بیوه‌اند.

آذر‌ سال گذشته بود که وزیر کشور او را در کمیته زنان و خانواده ستاد مبارزه با موادمخدر و  به‌عنوان مشاورش در  امور زنان و خانواده منتصب کرد.

اعتیاد زنان

«زهرا بنیانیان» حالا چندماهی می‌شود که تلاش می‌کند به فعالیت‌های ستاد مبارزه با موادمخدر در حوزه زنان که سال‌ها کمرنگ بود و عملا فعالیت خاصی نداشت، رنگ تازه‌ای بدهد؛ یکی از اقدامات او در چندماه گذشته ارایه آمارهای مربوط به اعتیاد زنان در ایران است؛ موضوعی که سال‌ها درباره آن مخفی‌کاری شد.

او حالا از فعالیت‌های این کمیته می‌گوید؛ او آمارهایی را هم درباره اعتیاد زنان اعلام می‌کند؛ به گفته او در حال حاضر 3.9درصد معتادان ایران را زنان تشکیل می‌دهند.  به گفته او زنان ایرانی چندسالی می‌شود که از 15سالگی، مصرف مخدر را شروع می‌کنند.

براساس آخرین آمارهای ستاد مبارزه با موادمخدر، شیوع اعتیاد در زنان در ایران چگونه است؟

طبق پژوهش شیوع‌شناسی ‌سال 90، 3.  9  درصد از معتادان كشور را زنان تشكیل می‌دادند. جمعیت سنی این پژوهش 15 تا 64‌سال است كه از این جمعیت 62درصد متأهل، 35درصد مجرد و 3درصد مطلقه یا بیوه‌اند. سن بحرانی برای اولین شروع مصرف 15 تا 19‌سال و متاسفانه تحصیلات 67درصد  این زنان از دبیرستان به بالاست.  بیشترین نوع مواد مصرفی در بین زنان تریاك، شیشه و كراك است و 44درصد آنان هم زیر 30‌سال سن دارند.

در چه مناطقی اعتیاد زنان بیشتر به چشم می‌خورد؟

در 12 استان كشور كه بیشتر شامل استان‌های مرزی و استان‌های مهاجرپذیرند  نرخ شیوع اعتیاد بیشتر است.

مثلا چه استان‌هایی؟

مثلا استان‌هایی مانند تهران و البرز در این 12استان هستند.

در این پژوهش ارتباط اعتیاد زنان و دیگر آسیب‌های اجتماعی هم بررسی شده است؟

در بحث اعتیاد زنان، حداقل با 2آسیب جدی ابتلا به ویروس HIV و سوءاستفاده جنسی یا خودفروشی برای تأمین مواد روبه‌رو هستیم.

سن بحرانی برای اولین شروع مصرف 15 تا 19‌سال و متاسفانه تحصیلات 67درصد  این زنان از دبیرستان به بالاست.  بیشترین نوع مواد مصرفی در بین زنان تریاك، شیشه و كراك است و 44درصد آنان هم زیر 30‌سال سن دارند

مسلما در بین زنانی که معتاد می‌شوند، تعدادی دانش‌آموز و دانشجو وجود دارد؛ براساس گفته‌های خودتان سن ابتلا به اعتیاد زنان از 15 سالگی شروع می‌شود.  برنامه‌های ویژه ستاد برای این افراد چیست؟

در رأس همه برنامه‌ها اطلاع‌رسانی و آموزش است. افزایش جمعیت تحت پوشش آموزش و نظارت بر كیفیت و اثربخشی آموزش‌ها و حسن اجرای تفاهمنامه‌های منعقده یا در دست انعقاد و همچنین تشویق و ترغیب جمعیت‌های دانش‌آموزی و دانشجویی به ایجاد تشكل‌های غیردولتی فعال در امر مبارزه با موادمخدر است.

تشویق فعالیت یاوران سلامت اجتماعی و ایجاد محفل‌های گفت‌وگو و پاتوق‌های اجتماعی هم از دیگر برنامه‌های ماست. كلاً جلب مشاركت و تعامل با نیروهای جوان در نیازسنجی و برنامه‌ریزی و اجرا در حوزه پیشگیری از مهم‌ترین این برنامه‌ها است.

همانطور که خودتان هم قبلا اعلام کرده‌اید در آزمایشگاه‌ها و باشگاه‌های زنانه ردوبدل شدن مواد و اعتیاد شیوع دارد.  آیا ستاد برای این موضوع هم برنامه‌ای دارد؟

در این‌باره در نظر داریم با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط آموزش و با اطلاع‌رسانی به صاحبان امتیاز و مدیران آرایشگاه‌ها و باشگاه‌ها بیش از گذشته این موضوع را کنترل کنیم. نظارت بر عملكرد آنها و در صورت نیاز برخورد قهری با سودجویان و كسانی كه آگاهانه و به عمد در این مرگ خاموش دست دارند انجام می‌گیرد.

معتاد-زنان-اعتیاد

برنامه ستاد مبارزه با موادمخدر برای خانواده‌های معتادان چیست؟

از اهم برنامه‌های ما تغییر نگرش خیرین و خیریه‌های توانمندساز نسبت به خانواده‌های معتادان و پوشش حمایتی همه‌جانبه برای پیشگیری از ابتلا آنان به موادمخدر و روانگردان‌هاست؛ به‌ویژه خانواده‌هایی كه به دلیل فقر و از دست دادن شبكه اجتماعی و حامیان درگیر اعتیاد شده‌اند. حمایت از طرح‌های جامع توانمند‌سازی و اجرای پایلوت آن  همچنین توسعه و تقویت مراكز مشاوره جهت مقتدرسازی خانواده‌ها و افزایش قدرت مقابله با مشكل و روش برخورد مناسب با معضل اعتیاد در خانواده از دیگر برنامه‌های حمایتی و توانمندسازی خانواده‌های معتادان است.

ضرورت تشكیل كمیته زنان خانواده در ستاد مبارزه با موادمخدر چه بود؟

در راستای تحقق بندهای 4، 6، 7، 9 و10 سیاست‌های كلی مبارزه با موادمخدر ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و اجرای وظایف سازمانی ستاد مبارزه با موادمخدر در امور فرهنگی، تبلیغات، آموزش عمومی، كاهش تقاضا، درمان، بازپروری و اشتغال با محوریت زنان و خانواده‌های آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر این كمیته تشكیل شده است.

اهمیت ویژه زنان در تأثیرگذاری بر خانواده و جامعه و جلب مشاركت بیشتر آنان در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با تأكید بر اعتیاد از سویی و افزایش نرخ رشد اعتیاد زنان از سوی دیگر از جمله ضرورت‌های تشكیل این كمیته است.

می‌دانید که از شروع افزایش اعتیاد در زنان، زمان زیادی طول کشید تا مسئولان مختلف کم‌کم پذیرفتند اعتیاد یک موضوع مردانه نیست و زنان ایرانی هم درگیر آن هستند.  فکر نمی‌کنید به همین دلیل هم كمیته زنان خانواده در ستاد مبارزه با مواد مخدر وجود نداشت؟

خیر، من فکر می‌کنم این موضوع به این دلیل بود که تصور می‌شد در یك سیاستگذاری برابر و فارغ از نگاه جنسیتی مساله قابلیت پیشگیری، درمان و مقابله قابل پیگیری است.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : مشرق