تبیان، دستیار زندگی
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان‌رضوی گفت: بیشتر شاکیان شبکه‌های اجتماعی گوشی‌های موبایل زنان هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاکیان شبکه‌های اجتماعی موبایل کیستند؟


رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان‌رضوی گفت: بیشتر شاکیان شبکه‌های اجتماعی گوشی‌های موبایل زنان هستند.

شبکه اجتماعی موبایل

سرهنگ «محسن عرفانی» در نشست خبری که در دفتر پلیس فتا استان برگزار شد، با بیان اینکه پرونده‌هایی در خصوص شبکه‌های اجتماعی موبایل وجود دارد و حاکی از سرقت اطلاعات اشخاص است، اظهار کرد: استفاده نکردن صحیح از شبکه‌های اجتماعی موبایل به افراد آسیب جدی وارد می‌شود.

وی افزود: بیشتر آسیب‌دیدگان در شبکه‌های اجتماعی موبایل سن بین 18 تا 25 سال دارند که شاکیان زن بیشتر از مردان است. رئیس پلیس «فتا»ی خراسان‌رضوی ادامه داد: بیشترین پرونده در جرائم مالی و در شبکه‌های اجتماعی موبایل مربوط به هتک حیثیت است.

عرفانی در خصوص بازی‌هایی که طراحی شده برای گوشی‌های موبایل و تبلت، خاطرنشان کرد: این نوع بازی، زندگی در فضای مجازی است که وقت افراد را روزانه چندین ساعت می‌گیرد و افرادی که روزانه دو تا سه ساعت سرگرم بازی‌های یارانه‌ای و موبایل باشند، 100 درصد، اعتیاد مجازی دارند.

وی با بیان اینکه شرط‌بندی و قمار در فضای مجازی و در زمینه مسابقات جام جهانی حرام است، خاطرنشان کرد: این اقدام به هیچ‌ عنوان توصیه نمی‌شود و بیشتر این سایت‌ها کلاهبرداری است، با اخطارهایی که توسط پلیس سایبری داده می‌شود و افزایش سطح آگاهی توسط رسانه‌ها جرائم کمتر شده است اما سایت‌های کلاهبرداری هم‌چنان مشاهده می‌شوند.

عرفانی با تأکید بر اینکه فروشگاه‌های مجازی و‌ آنلاین به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند و افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، حتماً باید دارای نماد الکترونیک باشند، تصریح کرد: اشخاصی که از طریق فروشگاه‌های مجازی به کلاهبرداری می‌پردازند و حتی نماد الکترونیکی را جعل می‌کنند سریعاً دستگیر می‌شوند.

اگر سایت‌های خرید و فروش آنلاین نماد الکترونیک ندارند اصلاً نباید به آن‌ها اعتماد کرد چون بیشتر اجناس آن‌ها یا تقلبی است یا نقصی در آدرس سایت آن‌ها وجود دارد

وی با بیان اینکه ممکن است در فروشگاه‌های آنلاین خرید و فروش زیر قیمت باشد، افزود: اگر سایت‌های خرید و فروش آنلاین نماد الکترونیک ندارند اصلاً نباید به آن‌ها اعتماد کرد چون بیشتر اجناس آن‌ها یا تقلبی است یا نقصی در آدرس سایت آن‌ها وجود دارد.

رئیس پلیس «فتا»ی خراسان‌رضوی یادآور شد: برای انجام عملیات بانکی حتماً باید از صفحه کلید مجازی استفاده کرد زیرا استفاده از صفحه کلید دستی باعث به سرقت رفتن رمز دوم می‌شود. عرفانی با اشاره به اینکه باید هنگام پرداخت، آدرس درگاه اینترنتی را کامل چک کرد، افزود: به هیچ عنوان ایمیل و پیام ناشناس را باز نکنید و این ایمیل‌ها باید سریع حذف شود زیرا احتمال دارد دارای ویروس باشد.

استفاده از وی‌پی‌ان جرم نیست

رئیس پلیس «فتا»ی خراسان‌رضوی با بیان اینکه فروش وی‌پی‌ان غیرمجاز است و توصیه نمی‌شود اما استفاده از آن جرم نیست، خاطرنشان کرد: در وی‌پی‌ان نرم‌افزارهایی وجود دارد که اطلاعات شخصی را مخابره می‌کنند.

بیشتر آسیب‌دیدگان در شبکه‌های اجتماعی موبایل سن بین 18 تا 25 سال دارند که شاکیان زن بیشتر از مردان است. رئیس پلیس «فتا»ی خراسان‌رضوی ادامه داد: بیشترین پرونده در جرائم مالی و در شبکه‌های اجتماعی موبایل مربوط به هتک حیثیت است

عرفانی ادامه داد: کاربران اینترنتی هنگامی که از وب‌کم استفاده نمی‌کنند آن را از یارانه جدا کنند یا روی آن را بپوشانند. وی افزود: برای استفاده از فضای مجازی حتما باید از امنیت آن آگاه باشیم و استفاده صحیح داشته باشیم، ترفندهای کلاهبرداری آن‌قدر ظریف است که اشخاصی که از سطح آگاهی بالایی برخوردارند مورد سرقت و کلاهبرداری قرار می‌گیرند.

عرفانی ادامه داد: استفاده از نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس و ضد جاسوسی به کاربران توصیه می‌شود و حتماً باید از اصالت آن‌ها آگاهی پیدا کنیم. رئیس پلیس «فتا»ی خراسان رضوی با اشاره به اینکه 90 درصد ازدواج‌های اینترنتی با شکست مواجه می‌شود، خاطرنشان کرد: از سایت‌های همسریابی می‌توان به عنوان مقدمه ازدواج و حتی حد معرفی و شناخت استفاده کرد اما ازدواج حتماً باید همراه با تحقیقات و به روش سنتی باشد و اگر در این سایت‌ها مصادیق جرم اتفاق بیفتد، پلیس فتا به شدت برخورد می‌کند.

بخش ارتباطات تبیان

منبع : الف

مطالب مرتبط:

چهار روش کلاهبرداری در شبكه‌های اجتماعی