تبیان، دستیار زندگی
به نام خدا من پارسا پروین حسینی به همراه دیگر اعضای گروه، پارسا معظمی، پارسا عابدپور و امیر علی محبی از مدرسه غیر دولتی فرهنگ سعادت با کمک معلم راهنما آقای سعید شمس در جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما میکروچیت است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان دبستان غیر دولتی فرهنگ سعادت

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان دبستان غیر دولتی فرهنگ سعادت، میکروچیت

میکروچیت

تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟

به نام خدا من پارسا پروین حسینی به همراه دیگر اعضای گروه، پارسا معظمی، پارسا عابدپور و امیر علی محبی از مدرسه غیر دولتی فرهنگ سعادت با کمک معلم راهنما آقای سعید شمس در جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما میکروچیت است.

تبیان: کار پژوهشی شما در چه زمینه ای است؟

پژوهش ما در زمینه میکروچیت است و سئوالات تحقیق ما به این ترتیب است:

1.        میکروچیت چیست؟

2.        با میکروچیت چه کارهایی انجام می شود؟

3.        میکروچیت را بیشتر برای چه مکان هایی استفاده می شود؟

4.        میکروچیت در چه رشته هایی استفاده می شود؟

تبیان: پاسخ سوالات تحقیقتان را چگونه یافتید؟

سئوال اول پژوهش ما "میکروچیت چیست" می باشد. در واقع میکروچیت سیستم شناسایی الکترونیکی حیوانات است. روش های سنتی و قدیمی جهت شناسایی حیوانات شامل: پلاک های الصاقی، خالکوبی و علامت گذاری بود که این روش ها معایب بسیاری داشت. در دو دهه اخیر، تکنولوژی میکروچیت تحول عظیمی را در سیستم های شناسایی ایجاد نموده و به عنوان یک اساس شناسایی مکانیزه در جهان مطرح شده است. این تکنولوژی بر اساس شناسایی توسط امواج رادیویی استوار بوده و بدون نظارت و تفسیر های نظری و شخصی انجام می گیرد. میکروچیت تنها روش شناسایی دائمی و مطمئن جانداران بوده که می تواند در کوتاه ترین زمان، جمعیت کثیری از جانداران را مورد شناسایی قرار دهد.

میکروچیت به اندازه ی یک دانه برنج بوده که عاری از هر گونه منبع الکتریکی می باشد. میکروچیت زیر پوست جانداران کاشته می شود. به طوری که این عمل کاشت نظیر واکسیناسیون بوده و بسیار ساده و بدون درد انجام می پذیرد. هر میکروچیت دارای یک کد اختصاصی بوده که در زمان ساخت توسط اشعه لیزر طراحی می گردد. این کد ها غیر قابل تغییر و یا جایگزینی بوده و در تمام مراحل حیات جاندار به عنوان عامل دقیق شناسایی استفاده می شود. میکروچیت داخل محفظه شیشه ای که قابلیت تطابق با بافت زنده موجود را دارد، قرار می گیرد. این محفظه از ایجاد واکنش های ایمنی جاندار در بدن بدون هیچ گونه عارضه ای باقی می ماند. دستگاه بازخوان، میکروچیت را توسط امواج رادیویی فعال نموده و امواج برگشتی به دستگاه، کد اختصاصی میکروچیت را تعیین می نماید.

تبیان: میکروچیت چگونه در بدن حیوانات جایگذاری می شود؟

میکروچیت عاری از باطری بوده و به منبع الکتریکی متصل نمی باشد. همچنین اجزاء میکروچیت قابلیت تعویض و یا جداشدگی ندارد و طوری طراحی شده است که تا پایان عمر جاندار مورد استفاده قرار می گیرد و عمر نامحدود دارد.

میکروچیت بسیار ریز و دارای قابلیت تطابق با بافت زنده جاندار می باشد بنابراین امکان ایجاد حساسیت و یا واکنش های ایمنی وجود ندارد.

هنگامی که عمل کاشت به درستی انجام گرفت بافت زنده جاندار یک لایه نازک از بافت همبند را به دور میکروچیت ایجاد کرده و آن را در محل کاشت ثابت و محفوظ نگه می دارد و امکان حرکت میکروچیت در طول حیات جاندار وجود ندارد.

زمان کاشت میکروچیت بسته به نوع جاندار متفاوت می باشد به طور مثال در سگ و گربه بین 5 تا 8 هفتگی می باشد.

تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی