تبیان، دستیار زندگی
امروز دوشنبه برابر با نوزدهم خرداد 1393 هجری خورشیدی، یازدهم شعبان 1435 هجری قمری و نهم ژوئن 2014 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوزدهم خرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز دوشنبه برابر با نوزدهم خرداد 1393 هجری خورشیدی، یازدهم شعبان 1435 هجری قمری و نهم ژوئن 2014 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

19 خرداد 1390

آیت الله سید عبدالرسول شریعتمداری جهرمی عالم و مجتهد و صاحب آثار نخبه البیان فی تفصیل سیدهه النسوان، الاجتهاد و الاخبار، قاعده الجب، الجهاد من المهد الی اللهد و غیبت الامام مهدی(ع) بین النصوص و النقود در 82 سالگی درگذشت.

19 خرداد 1375

آیت ‏اللَّه خامنه ‏ای رهبر معظم انقلاب برای نخستین بار، در جریان سفرشان به شهر قم در پاییز 1374، طرح استان شدن این شهر را مطرح کردند. این طرح سرانجام با پیگیری‏های مجلس شورای اسلامی و وزارت کشور به انجام رسید.

19خرداد 1363

خاویر پرز دکوئیار دبیرکل سازمان ملل متحد، در جریان جنگ تحمیلی در پیامی به رییس جمهوری ایران و عراق خواستار قطع فوری حمله به منطقه های مسکونی شد.

19 خرداد 1354

مناسبات سیاسی ایران و نیجریه برقرار شد.

19 خرداد 1352

وزیران امور خارجه آمریکا، انگلیس، ترکیه و پاکستان برای شرکت در کنفرانس وزیران سنتو به تهران آمدند.

19 خرداد 1345

ژنرال اسمیت رییس سرویس اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی از همکاری مناسب ساواک با دستگاه اطلاعاتی این رژیم ابراز رضایت کرد.

19 خرداد 1339

نوزدهمین دوره ی مجلس شورای ملی، پس از چهار سال به پایان رسید.

19 خرداد 1331

دادگاه لاهه با حضور محمد مصدق برای بررسی شکایت ایران از انگلیس تشکیل شد. مصدق با شرح توطئه های دولت انگلیس گفت: «در نزد ما ایرانیان تشویش جلوگیری از هرگونه عملی که در حکم مداخله در صلاحیت ملی باشد شدید تر از سایر ملل است.... کشور ما میدان رقابت سیاست های استعماری بوده و ضمناً پی برده ایم که متأسفانه، علیرغم آن همه امید و آرزو جامعه ملل و سازمان ملل متحد نتوانسته اند به این وضع اسفناک که شرکت سابق نفت ایران و انگلیس در پنجاه سال اخیر مظهر برجسته آن بود خاتمه دهد. ملت ایران که از این وضع به ستوه آمده بود در یک جنبش مردانه با ملی ساختن صنایع نفت و قبول اصل پرداخت غرامات یکباره به سلطه بیگانگان خاتمه داد.»

19 خرداد 1315

موسسه ی وعظ و خطابه به دستور رضاخان با هدف مجبور کردن روحانیون و واعظان به حضور در یک دوره ی تحصیلی به وجود آمد. این موسسه از جمله گام های رضاخان برای رویارویی با نفوذ روحانیت و تغییر محتوای وعظ و خطابه آنان به سود ارکان رژیم بود.

19 خرداد 1307

امان الله خان پادشاه افغانستان که سه روز پیش به بندر انزلی آمده بود، وارد تهران شد.

19 خرداد 1287

انجمن ایالتی تبریز، تلگرافی به انجمن‏های ولایتی و علمای نجف ارسال داشت که مفاد آن یادآور سوءنیت شاه در ویران ساختن بنیان مشروطه و خیانت به ملت بود. دسیسه‏ها و نیرنگ‏های محمدعلی شاه، مردم تبریز را مطمئن کرد که شاه قاجار، هدفی جز سرکوب آزادی خواهان ندارد. از این رو؛ مردم این شهر در برابر اقدام های شاه، واکنش شدیدی از خود نشان دادند و دست به شورش زدند.

تنظیم: هومن بهلولی