تبیان، دستیار زندگی
سلام من فاطمه جوان جعفری به همراه دیگر اعضای گره، فاطمه داودی و آیلار هشترودی از دبیرستان فرزانگان 10 در جشواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما ساخت پانسمان گیاهی برای سوختگی درجه 1 و 2 است.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان فرزانگان 10

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان فرزانگان 10، ترمیم سوختگی

معجزه ای برای ترمیم سوختگی

تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟

سلام من فاطمه جوان جعفری به همراه دیگر اعضای گره، فاطمه داودی و آیلار هشترودی از دبیرستان فرزانگان 10 در جشواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما ساخت پانسمان گیاهی برای سوختگی درجه 1 و 2 است.

تبیان: کار پژوهشی شما در چه زمینه ای است؟

در این پژوهش ما سعی کردیم پانسمان گیاهی بسازیم تا برای درمان سوختگی های درجه 1 و 2 مناسب باشد. پانسمانی که علاوه بر سوختگی های سطح پوست، لایه های آسیب دیده زیرین را نیز ترمیم نماید. این پماد علاوه بر ترمیم، محل سوختگی را خنک می کند و باعث کاهش درد ناشی از سوختگی در بیمار می شود. این پماد همچنین میکروب ها و باکتری ها را از بین می برد و موجب نرمی پوست می شود و برای جلوگیری از باقی ماندن اسکار (جای زخم) روی پوست نیز موثر است.

توسط تحقیقات انجام شده موادی را که خواص مناسبی برای ترمیم محل سوختگی دارند یافت شد. این خواص در چند ماده مشاهده شد از جمله اسطوخودوس، آویشن، اکلیل کوهی (رزماری)، همیشه بهار، علف چای و بادرنجبویه. هر کدام از این مواد را ابتدا عصاره گیری کرده (به روش تقطیر)، سپس دوباره خالص سازی شده است. سپس برای تبدیل آن به پماد ترکیباتی را به آن اضافه می کنیم که نقش پایه را نیز ایفا می کنند اعم از نشاسته، گلیسیرین، موم عسل، روغن زرد، آلوئه ورا و خاکستر پنبه سوخته.

تبیان: اهمیت و ضرورت ساخت این پانسمان چه بود؟

همان طور که می دانید پانسمان تر و خشک یکی از فوریت های پزشکی است که بلافاصله پس از سوختگی می توان با پانسمان کردن محل آسیب دیده از تورم و سوزش بیش از اندازه آن جلوگیری کرد و چه بهتر که این پانسمان با مواد شیمیایی ساخته نشده و از عصاره های معجزه آسایی که در دل گیاهان درمانی وجود دارد، ساخته شده باشد. در این صورت از بروز عوارض مواد شیمیایی نیز جلوگیری می شود. ناگفته نماند که تاکنون این پژوهشگران، موفق به یافتن گیاهان مفیدی برای ترمیم سوختگی شده اند و عصاره های گرفته شده را به مرحله ی ترکیب کردن باهم رسانده اند. در پی یافتن میزان درصد آن مواد برای ترکیب آن ها در ساختار نهایی هستند و پایه مناسب برای نگهداری مخلوط این مواد درون آن پیدا کرده اند و پانسمانی ساخته اند که خاصیت نرم کنندگی هم دارد.

تبیان: بعد از این تحقیقات به چه نتایجی دست پیدا کردید؟

نتایج به دست آمده از این تحقیق، میزان نسبی مواد گیاهی استفاده شده در این آزمایش را نشان می دهد. این مواد برای کسب نتایج بهتر روی موش های آزمایشگاهی تست شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که گیاهان درمانی استفاده شده در این پانسمان ها دارای خواص ضد عفونی، ضد درد و ضد انواع سوختگی می باشد.

تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی