تبیان، دستیار زندگی

تابلویی بر سر در خانه ی ثروتمندان!!

کمی که دقت می کنیم سر در بعضی از خونه های آنچنانی با یک خط زیبا و روی یک سنگ بسیار قیمتی نوشته شده : هذا من فضل ربّی! ما هم می گوییم انشالله که از حلال باشد و برای شما مبارک باشد ، انشالله خیرش را ببینید ولی ای کاش آیات دیگر قرآن را نیز توجه می کردید!!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مسابقه

ما هم می گوییم انشالله که از حلال باشد و برای شما مبارک باشد، انشالله خیرش را ببینید ولی ای کاش آیات دیگر قرآن را نیز به این زیبایی می نوشتید و تابلویی می کردید بر سر در زندگیتان!  می گویید منظورت کدام آیه یا آیات است؟

منظورم آیاتی است که خداوند پیرامون افراد مرفّه و غنی جامعه سخن می گوید و بیان می کند که آنان نیز وظایفی را در جامعه دارند، ولی متأسفانه به آنها توجه نمی شود آیاتی چون: وَاللّهُ فَضَّلَ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ فِی الْرِّزْقِ فَمَا الَّذِینَ فُضِّلُواْ بِرَآدِّی رِزْقِهِمْ عَلَى مَا مَلَكَتْ أَیْمَانُهُمْ فَهُمْ فِیهِ سَوَاء أَفَبِنِعْمَةِ اللّهِ یَجْحَدُونَ

و خدا بعضى از شما را در روزى بر بعضى دیگر برترى داده است. و [لى‏] كسانى كه فزونى یافته‌‏اند، روزىِ خود را به بندگان خود نمی‌‏دهند تا در آن با هم مساوى باشند. آیا باز نعمت خدا را انكار می‌كنند؟

  • گنجینه صوتی 1آیه 71 سوره نحل
  • عبدالباسطآیه 71 سوره نحل
  • الحصریآیه 71 سوره نحل
  • گنجینه صوتی تلاوتآیه 71 سوره نحل
  • گنجینه صوتی 1آیه 71 سوره نحل
  • گنجینه صوتی 1آیه 71 سوره نحل
  • گنجینه صوتی تلاوتآیه 71 سوره نحل
  • قرآان مجیدآیه 71 سوره نحل
  • گنجینه صوتی 1آیه 71 سوره نحل
  • گنجینه صوتی تلاوتآیه 71 سوره نحل

خداوند در قرآن کریم اصل تفاوت ها، از جمله تفاوت در امکانات زندگی را از ناحیه‌ی خود اعلام می کند، ولی برخی از آن را که مایه‌ی بی‌عدالتی و فاصله طبقاتی میان مردم می‌شود را به بندگان نسبت داده است و می فرماید: وَاللّهُ فَضَّلَ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ فِی الْرِّزْقِ فَمَا الَّذِینَ فُضِّلُواْ بِرَآدِّی رِزْقِهِمْ عَلَى مَا مَلَكَتْ أَیْمَانُهُمْ فَهُمْ فِیهِ سَوَاء [نحل، آیه 71]؛ خداوند بعضی از شما را بر بعضی دیگر از نظر روزی برتری داد (برای این که استعدادها و تلاش ها متفاوت است) اما آنها که برتری داده شده‌اند حاضر نیستند از روزی و سهم خود به بردگانشان (یا طبقه پایین‌تر خود) بدهند، تا این که همگی از امکانات یکسان استفاده کنند.

فرد غنی، در واقع خزانه‌دار اموال الهی است و مجرای فیض او می‌باشد. بنابراین، بخل و امساک و احتکار، بستن مجرای فضل خداوند است. چنین عواملی است که سبب بی‌عدالتی در جامعه می‌شود و عده‌ای از حق خود محروم شده و تفاوت‌های اجتماعی به وجود می‌آید. اگر نعمت‌های الهی عادلانه در اختیار مستحقین قرار گیرد، هیچ کس از تفاوت‌ها رنج نمی‌برد

 

به عبارتی یکی از انواع بی عدالتی ها و عواملی که باعث این فاصله طبقاتی میان مردم می شود بخل و احتکار است که خداوند در قرآن کریم درباره آن می فرماید: «صاحبان مال و ثروت که آن را احتکار کرده و از آن بخل می ورزند، تا در اختیار مستمندان قرار دهند؛ آنان بر این گمانند که خیری برای آنهاست، بلکه این کار زیان برای آنها خواهد بود.» [آل عمران، آیه 180]

 

به بیان دیگر فراموش نکنیم که اگر خداوند توان مالی و اقتصادی خوبی به ما داد، تنها آن را به عنوان هذا من فضل ربّی به رخ دیگران نکشیم بلکه اول آنکه بدانیم در حلال آن حساب و در حرام آن عقاب است (مراقب چگونه خرج کردن آن باشیم) و دیگر آنکه خداوند مال را در اختیار کسی قرار نمی دهد که آن را احتکار کند؛ بلکه فرد غنی، در واقع خزانه دار اموال الهی است و مجرای فیض او می باشد. بنابراین، بخل و امساک و احتکار، بستن مجرای فضل خداوند است. چنین عواملی است که سبب بی‌عدالتی در جامعه می‌شود و عده‌ای از حق خود محروم شده و تفاوت‌های اجتماعی به وجود می آید.

نکته ی قابل توجه که در انتهای آیه 71 نحل آمده سؤالی است که مطرح شده و آن اینکه أَفَبِنِعْمَةِ اللّهِ یَجْحَدُونَ : آیا باز نعمت خدا را انكار می‌كنند؟

در انتهای آیه خداوند بیان می کند که این نعمت هایی که ما به این افراد غنی و ثروتمند داده ایم را اینان چگونه مصرف کردند؟! آیا با ناشکری و درست خرج نکردن در مقام ناسپاسی و انکار نعمت ها بر آمده اند؟

پاسخ شما به این سؤال خدا چیست؟

انکار نعمت های خدا چگونه می تواند باشد؟

  • آیت الله مجتهدی تهرانی، درس اخلاق،محبّت به مساکین
  • حاج آقا سرلک،رسیدگی به فقرا
  • استاد سید مرتضی خاتمیفضیلت دستگیری از ضعفا
  • درمان قساوت قلبدرمان قساوت قلب
  • حاج آقا سرلک،برکت - حاج آقا سرلک
  • سریال امام علیماه شب یتیمان

 

کاربران گرامی می توانند فایل صوتی تلاوت این آیه را به آدرس زیر ارسال نمایند.

 quran 

 


 

مطالب مرتبط:

سوال از خدا، پاسخ از شما!

توجه توجه! آزمون استخدامی خداوند برگزار می شود!!!

نشست علمی در تاکسی و اتوبوس

مرغی که یک پا دارد!

تا به حال شما این شیرینی را امتحان کرده اید؟!

سوپرمن های نجات بخش ما!!

غربی ها از ما مومن ترند؟!!

میلیونر شو! بیشترین سود با کمترین سپرده

تب رفیق شدن با چهره ها برای شهرت!!

این مذهبی های املِ بی کلاس!!

حلال هایی که حرام کردنش بدترین بدعته!

سنگین ترین قرار داد تاریخ بشر!

عاقبت فوتبال ما و کری خواندن هایمان!

شما در کدام ایستگاه پیاده می شوید؟

بی خاصیت ترین آدم های دنیا!

احترام به اختیار انسانی

تست جالب سنجش بینایی و شنوایی در قرآن