تبیان، دستیار زندگی
كسى كه مظهر صفات و اسماء اوست مى بایست به حكم عقل و برهان منزه و مبرى از كل عیوب و نواقص باشد مگر نقص امكان كه این از لوازم وجود ممكن الوجود است .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فاطمه دلیلی بر عصمت حضرت فاطمه(علیهاالسلام)

ولادت حضرت فاطمه (س)

براى اثبات عصمت حضرت زهرا(علیها السلام) ادله ى گوناگونى به كار مى آیند یکی از این ادله ها استمداد جستن از نام آن حضرت است که در روایات نیز بسیار بدان اشاره شده است.

فاطمه

این کلمه مشتق از مصدر «فطم» است که درلغت عرب به معنای بریدن، قطع کردن و جداشدن است. لفظ فاطمه از جهت هیئت به صورت صیغه «فاعل » است، ولی دارای معنای مفعولی است و به معنای بریده و جدا شده می باشد.

اسماء حضرت فاطمه سلام الله علیها

حضرت ابو عبد اللَّه علیه السّلام فرمودند:حضرت فاطمه سلام اللَّه علیها نزد خداوند عزّ و جلّ نه اسم دارند به این ترتیب: فاطمه، صدّیقه، مباركة، طاهره، زكیّه، راضیه، مرضیّه، محدّثه، زهراء، سپس فرمودند: آیا تفسیر فاطمه را مى‏دانى چیست؟ عرض كردم: اى سرور من بفرمایید چیست؟ حضرت فرمودند: آن بانو از شرّ و بدى جدا گشته بود بدین جهت او را فاطمه نام نهادند، سپس فرمود: اگر امیر المۆمنین علیه السّلام نبود كه با حضرت فاطمه سلام اللَّه علیها ازدواج كند براى علیا مخدّره همسرى تا روز قیامت روى زمین پیدا نمى‏شد از آدم ابو البشر گرفته به بعد.. (الخصال / ترجمه فهرى/ج‏2/481)

این حدیث شریف نورانى برهان ساطع و دلیل قاطع است بر اینكه حضرت امیرالمومنین و سید الاولیاء على مرتضى علیه آلاف التحیه و الثناء از جمیع انبیاء و رسل و اوصیاء ایشان بعد از حضرت ختمى مرتبت، مرتبه اش افضل و اشرف و ارفع مى باشد و نیز برهان ساطع و روشنى است بر افضلیت و اشرفیت و ارفعیت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بعد از پدر خاتم انبیا حضرت محمد مصطفى و بعد از شوهرش حضرت على مرتضى صلوات الله علیهما از كل انبیاء و رسل و اوصیاء ایشان و همچنین از قاطبه ماسوا على الاطلاق.

كسى كه مظهر صفات و اسماء اوست مى بایست به حكم عقل و برهان منزه و مبرى از كل عیوب و نواقص باشد مگر نقص امكان كه این از لوازم وجود ممكن الوجود است

نام فاطمه بر گرفته از نام خدا

ذات اقدس حق تعالى و مبدء اعلى از عنایتى كه به حضرت فاطمه (سلام الله علیه ) داشته ، اسم او را از اسم خود مشتق فرموده است.

چنانكه در روایت معتبر از قول پیغمبر آمده كه قال النبى (صلی الله علیه ) لفاطمه شق اله لك یا فاطمه اسما من اسمائه فهو الفاطر و انت فاطمه ) (از بحار ج 43) این حدیث شریف نورانى برهان و دلیل ساطع است كه حضرت فاطمه سلام الله علیها مظهر اسماء حسناى الهى و مجلاى صفات علیاى ربوبى است و این حدیث دلالت بر عصمت آن ملكه ملك و ملكوت دارد چه در علم كلام و حكمت متعالیه با براهین عقلیه و ادله متقنه محكمه ثابت و مبرهن گردیده كه خداى متعال منزه و مبرى از كل عیوب و نقائص است و جامع جمیع صفات كمالیه و نعوت جمالیه و جلالیه است.

بنابراین كسى كه مظهر صفات و اسماء اوست مى بایست به حكم عقل و برهان منزه و مبرى از كل عیوب و نواقص باشد مگر نقص امكان كه این از لوازم وجود ممكن الوجود است.

شر در مقابل خیر است و این دو از صفات متقابلند. کسی که شر در حریم و آستانه او راه ندارد خیر محض و حسن مطلق است. این حسن، حسن خدادادی است و کاشف ازطهارت و قداست ظاهر و باطن.

براى حضرت فاطمه علیهاالسلام كنیه هاى متعددى است و از آن جمله است ام الفضائل، ام العلوم، ام الكتاب،الم الخیره و ام الاسماء زیرا آن حضرت مظهر اسماء حسنى الهى است

دلفریبا نباتی همه زیور بستند                        دلبرما است که با حسن خداداد آمد

ارباب تفسیر و حدیث سوره کوثر را ناظر به حضرت فاطمه علیها السلام دانستند و با استناد به احادیث، بیان داشتند که مراد از کوثر در «انااعطیناک الکوثر» فاطمه است. وکوثر را به خیر فراوان معنا کردند. حضرت فاطمه - سلام الله علیها ظهور و تبلور خیر و خوبی است وهمه ابعاد وجودیش لبریز از خوبی هاست. اواز مصادیق برجسته سوره های کوثر، انبیاء وفاطر است که با عناوین «کوثر»، «اوحیناالیهم فعل الخیرات » و «سابق بالخیرات » موردستایش خداوند قرار گرفت.

پس مستفاد از جمله (فطمت من الشر) در تفسیر فاطمه و اشتقاق فاطمه از اسم مبارك (فاطر) دلیل قاطع است بر اینكه حضرت فاطمه سلام الله علیها منزه است از جمیع شرور و عیوب و نقائص و چون چنین است پس لازم است كه واجد جمیع خیرات و داراى جمیع محاسن و مكارم و متصف به كل كمالات در تمام شئون بوده باشد. این است معنای عصمت و از این روست که ایشان را معصوم می دانند.

بارى حضرت فاطمه سلام الله علیها را نامهاى دیگرى است مانند صدیقه و مباركه و محدثه و طاهره و زكیه و راضیه و مرضیه و زهراء كه تسمیه آن حضرت به این اسماء شریفه همه ازجانب الله سبحانه و تعالى و به تعیین خداوند متعال است.

براى حضرت فاطمه علیهاالسلام كنیه هاى متعددى است و از آن جمله است ام الفضائل، ام العلوم، ام الكتاب، الم الخیره و ام الاسماء زیرا آن حضرت مظهر اسماء حسنى الهى است.

مریم پناهنده            

بخش اعتقادات شیعه تبیان


منابع:

1)     آئینه ایزد نما حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها،آیت الله محمد رضا ربانى

2)     پرسمان عصمت، حسن یوسفیان

3)     الخصال / ترجمه فهرى/ج‏2

4)     پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مطالب مرتبط:

اثبات عصمت حضرت زهرا علیهاالسلام در قرآن

چرا حضرت معصومه سلام الله علیها ازدواج نكرده؟

پاسخ به شبهه ای در باب عصمت بانوی دو سرا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.