تبیان، دستیار زندگی
علاقمندان سینمای کلاسیک از جمعه این هفته (23 خرداد) می توانند فیلم های محبوب شان را به همراه نقد و بررسی از شبکه نمایش به تماشا بنشینند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبر خوب برای عاشقان سینمای کلاسیک


علاقمندان سینمای کلاسیک از جمعه این هفته (23 خرداد) می توانند فیلم های محبوب شان را به همراه نقد و بررسی از شبکه نمایش به تماشا بنشینند.

سنما کلاسیک

پی گیران می دانند که مسولان شبکه نمایش از ابتدای راه اندازی آن تلاش کرده اند با تعبیه یک کنداکتور متنوع همه سلیقه ها را پاسخ دهند. تا الان باکس جمعه شب های شبکه مختص نمایش فیلم های کلاسیک بوده و از حالا به بعد علاوه بر پخش، نقد و بررسی آن ها هم در دستور کار قرار گرفته است.

سعید لطفی تهیه کننده برنامه «سینما کلاسیک» گفته : در این برنامه  قصد داریم 100 فیلم برجسته سینمای کلاسیک جهان را به نمایش گذاشته و با حضور کارشناسان فیلمساز و منتقد مورد بحث و بررسی قرار دهیم. در این برنامه کارشناسان و منتقدان در مورد ساختار، مراحل تهیه و تولید فیلم به بحث و بررسی می‌پردازند.لطفی درباره انگیزه ساخت برنامه هم توضیح داده: هدف از تهیه این برنامه پخش فیلم‌های کلاسیک دنیا و آگاه کردن مخاطبان برنامه درباره نحوه ساخت و دیدگاه هر یک از این کارگردانان است. برنامه «سینما کلاسیک» با وسواس خاص به انتخاب این 100 فیلم برجسته و استاندارد پرداخته که با دوبله فارسی پخش می‌شود.

سینما کلاسیک با نقدهای مسعود فراستی

بعد از این گفت و گو بود که خبر آمد منتقد برنامه «سینما کلاسیک» مسعود فراستی است که به مدت 100 شب درباره فیلم های منتخب اطلاعاتی به مخاطبان خواهد داد. بر اساس این خبر شبکه نمایش ساعت 1 بامداد، اقدام به پخش یک فیلم شاخص از سینمای کلاسیک خواهد کرد. مسعود فراستی نیز  هر شب پیش از پخش فیلم، در قالب نقد هایی کوتاه بر این فیلم ها، به بررسی سینمای کلاسیک خواهد پرداخت.

در این برنامه قصد داریم 100 فیلم برجسته سینمای کلاسیک جهان را به نمایش گذاشته و با حضور کارشناسان فیلمساز و منتقد مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

مسعود فراستی  بیش از 40 عنوان کتاب از جمله همیشه استاد(آلفرد هیچکاک و سینمایش)، رویا پناهگاه (اینگمار برگمان و سینمایش)، لذت نقد و اسطوره جان فورد را تالیف کرده است. اما چهره‌ی این منتقد سینمایی با حضور در برنامه تلویزیونی هفت و نقد های شفاهی تند و تیزش برای عموم مردم شناخته شد.برنامه هفت تنها برنامه تخصصی سینمایی تلویزیون بود که با اجرای فریدون جیرانی در 10 اردیبهشت 89 شروع شد و مسعود فراستی در چهارمین برنامه «هفت» بود که با نقد طلا ومس به این برنامه وارد شد تا از آن به بعد منتقد ثابت «هفت» شود.اما در اردیبهشت ماه سال 1391 بود که جیرانی از این برنامه جدا شد. مسعود فراستی بعد از آنکه فریدون جیرانی از اجرای برنامه «هفت» کنار گذاشته شد، همچنان منتقد ثابت برنامه باقی ماند، اما به فاصله چند ماه فراستی هم برای همیشه از «هفت» خداحافظی کرد. برنامه هفت بعد از رفتن فراستی و جیرانی با اجرای گبرلو و منتقدان سینمایی، جمعه شبها پخش می شود اما هنوز نتوانسته آنچنان که شایسته بود جریان ساز شود.

فرآوری: منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع: باشگاه خبرنگاران/تسنیم