تبیان، دستیار زندگی
سلام من سیده هدی نوربخش هستم به همراه همگروهی ام سرور اسکندری از دبیرستان فرزانگان 10 در جشواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پژوهش ما ساخت کرم گیاهی برای درمان اگزمای پوستی است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان فرزانگان 10

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

ساخت کرم گیاهی برای درمان اگزمای پوستی

تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید.

سلام من سیده هدی نوربخش هستم  به همراه هم گروهی ام سرور اسکندری از دبیرستان فرزانگان 10 در جشواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پژوهش ما ساخت کرم گیاهی برای درمان اگزمای پوستی است.

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان فرزانگان 10، کرم گیاهی

تبیان: کار پژوهشی شما در چه زمینه ای است؟

طبق مطالعاتی که انجام دادیم و نتایجی که به دست آوردیم مشخص شد اگزما یکی از شایع ترین بیماری های پوستی است که امروزه با وجود پیشرفت های علم پزشکی، همچنان این بیماری پوستی سرسخت است و درمان قطعی ندارد.

اگزما یک التهاب پوستی است که در اپیدرم پوست اتفاق می افتد. امکان بروز این بیماری در سنین مختلف وجود دارد اما اوج آن تا 2 سالگی است و آمار ابتلا در کودکان بیشتر از بزرگسالان است.

یکی از اصلی ترین داروها برای بهبود این بیماری، پماد هایی است که برای ساخت آن از مواد شیمیایی استفاده می شود. در واقع بسیاری از عوارض دارو ها مربوط به مواد کمکی است که نقش پر کننده، چسباننده، رقیق کننده و روکش دهنده را در دارو ایفا می کنند. داروهای شیمیایی دارای اثرات قوی و سریع هستند و در عین حال دارای عوارض جانبی نیز می باشند. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم برای درمان اگزما از گیاهان دارویی استفاده کنیم.

مطالعه ی کتاب های مربوط به گیاهان دارویی نشان می دهد که گیاهان رزماری و علف چشمه برای درمان اگزما موثرند. ما بعد از اسانس گیری و خالص سازی این دو گیاه و ترکیب آن ها با وازلین، لانولین و گلیسیرین کرمی ساختیم که به درمان اگزما کمک می کند.

تبیان: چگونه از این دو گیاه کرم برای درمان اگزما ساختید؟

ما ابتدا 5 گرم رزماری را با 200 گرم آب مقطر در بالن آزمایشگاه ریختیم و بعد از بستن دستگاه تقطیر به مدت یک ساعت و  چهل دقیقه حرارت متعادل، 111 گرم اسانس از گیاه رزماری گرفتیم. خالص سازی اسانس رزماری هم با روش تقطیر و به مدت 25 دقیقه روی شعله متعادل انجام شد و 92 گرم اسانس به دست آوردیم.

سپس 215 گرم مخلوط آب و علف چشمه که شامل 15 گرم علف چشمه و 200 گرم آب مقطر بود، با حرارت متعادل جوشاندیم و 132 گرم اسانس به دست آمد. خالص سازی اسانس علف چشمه به مدت 20 دقیقه روی شعله متعادل انجام گرفت و 84 گرم اسانس حاصل شد.

برای پوست های خشک استفاده از کرم های مرطوب کننده و روغن ها گزینه مناسب تری از لوسیون ها است. موادی مانند گلیسیرین سبب به دام انداختن آب ها در لایه های داخلی پوست و آب رسانی بهتر پوست می شود. هم چنین وازلین و لانولین و روغن های معدنی با تشکیل لایه ای محافظ روی پوست مانع خشکی پوست می شود. بنابراین از لانولین و وازلین و گلیسیرین که مواد اولیه ی کرم سازی هستند، استفاده شد.

تبیان: بعد از این تحقیقات به چه نتایجی دست پیدا کردید؟

در این تحقیق ما سه نوع کرم ساختیم. یک کرم با پایه ی لانولین و گلیسیرین و یک کرم بر پایه ی وازلین و گلیسیرین و کرم دیگر بر پایه ی هر سه ماده اولیه ساخته شد. کرم با لانولین و گلیسیرین توانست تمام اسانس گیاه را در خود حل کند ولی بوی نامطبوع داشت.

در کرم دوم وازلین نتوانست به خوبی کرم اول مواد را در خود حل کند.

در کرم سوم لانولین تنها نقش حلال گلیسیرین و اسانس ها را داشت و وازلین مرطوب کننده کرم بود.

کار تحقیق ما تا این مرحله پیش رفت و مرحله بعد تست این کرم اول روی حیوانات و بعد انسان است.

تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی