تبیان، دستیار زندگی
مسابقه ی کمیکار از این مدرسه جزء برترین مسابقه های این دوره از جشنواره شد. مبینا میرزا آقایی، هیوا خلیلی، آلما صمیمی و نوشین رئیسی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم ساناز معاوضی انجام داده اند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 گلبانگ

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

قوانین مسابقه کمیکار نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

پژوهشگران جوان متوسطه 2 گلبانگ به مدیریت سرکار خانم الهام توكلی طبائزواره در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

مسابقه ی کمیکار از این مدرسه جزء برترین مسابقه های این دوره از جشنواره شد. مبینا میرزا آقایی، هیوا خلیلی، آلما صمیمی و نوشین رئیسی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم ساناز معاوضی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

با توجه به این که ماشین های امروزی آلودگی فراوانی برای محیط زیست دارند، می توانیم از ماشین های شیمیایی استفاده کنیم که نحوه سوخت این ماشین ها به گونه ای باشد که آلاینده ی محیط زیست نباشند.

در این ماشین ما از یک پیل الکتروشیمیایی استفاده کرده ایم که از جنس پلکسی گلس بوده و در آن از گرافیت به عنوان کاتد و از منیزیم به عنوان آند استفاده شده است. علت استفاده از پلکسی سبک بودن و استحکام بالای آن است. منیزیم به عنوان آند در پیل قرار دارد. آند در مجاورت اسید خورده شده و الکترون از طریق سیم به سطح گرافیت به عنوان قسمتی از کاتد انتقال می‌یابد.

آند: منیزیم

کاتد: گرافیت

Anodic Reaction : Mg  دستاورد برتر متوسطه 2 گلبانگ، کمیکار Mg 2+ + 2e -            E = -2.37

Cathodic Reaction : H2O2  + 2 H+ +  +2e   دستاورد برتر متوسطه 2 گلبانگ، کمیکار  2H2O         E = 1.77

Cell reaction  : Mg + 2H2O2 + 2H +  دستاورد برتر متوسطه 2 گلبانگ، کمیکار   Mg 2+ + 2H2O      E = 4.14

الکترولیت این پیل محلولی شامل اسید هیدروکلریک (HCl)، آب اکسیژنه (H2O2)، آب مقطر (H2O)، نمک کلرید سدیم (NaCl)  که این نمک قدرت یونی محلول را بالا می برد می باشد.

در مسابقات کمیکار ماشین مسیری مشخص را با میزان بار مشخص طی می کند و تیمی برنده اعلام می شود که ماشین آن تیم کم ترین فاصله را نسبت به خط پایان داشته باشد.

برای توقف ماشین از یک سیستم ترمز که از جنس پلکسی است استفاده شده است. این سیستم ترمز بر اساس خوردگی منیزیم توسط اسید فرمیک کار می کند، به طوری که بعد از خورده شدن منیزیم توسط اسید فرمیک ماشین متوقف می شود.

این ماشین شامل یک موتور 6 ولتی ست که انرژی را از پیل می گیرد و به چرخ ها منتقل می کند و باعث حرکت ماشین می شود. در واقع انرژی الکتریکی را به انرژی حرکتی تبدیل می کند.

اجزای مکانیکی ماشین شامل بوش، شفت، چرخ ها، فیکسچر و شاسی می باشد.

نتایج این طرح:

با توجه به این که سوخت های فسیلی رو به اتمام است و با توجه به آلودگی محیط زیست ما اگر بتوانیم ماشین های شیمیایی را جایگزین ماشین های امروزی کنیم می توان ضمن صرفه جویی در سوخت های فسیلی از آلودگی محیط زیست جلوگیری کرد.

مطالب مرتبط:

قوانین مسابقات کیمکار

یادگیری پژوهش محور، کمیکار

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی