تبیان، دستیار زندگی
رئیس کل بانک مرکزی گفت: برای جذب منابع قرض الحسنه، صندوق ویژه در بانک ها شکل می گیرد و آن ها موظف هستند تا منابع و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه را نسبت به سایر حساب هایشان کاملا متمایز کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تشکیل صندوق ویژه وام ازدواج


رئیس کل بانک مرکزی گفت: برای جذب منابع قرض الحسنه، صندوق ویژه در بانک ها شکل می گیرد و آن ها موظف هستند تا منابع و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه را نسبت به سایر حساب هایشان کاملا متمایز کنند. رییس کل بانک مرکزی ،اعضای هیات عامل ، اعضای شورای فقهی این بانک با شماری از علما و مراجع در قم دیدار کردند.

ولی اله سیف با تاکید بر اینکه ما ضمن این که باید نسبت به رفع مشکلات و شبهات مربوط به اجرای بانکداری بدون ربا مصمم و جدی باشیم باید توجه داشته باشیم که هدف اصلی ما پیاده سازی بانکداری اسلامی به صورت جامع خواهد بود که به حول و قوه الهی باید به سمت تحقق آن حرکت نمائیم.

وام ازدواج

رئیس کل بانک مرکزی درشهر مقدس قم و در جریان دیدار با ایات عظام ضمن بیان این که ما نباید فقط به اجرای بانکداری بدون ربا قانع باشیم عنوان داشت: باید هدفگذاری ما تحقق کامل بانکداری اسلامی باشد و این مسئله فقط با عزم جدی و انجام وظیفه بانک مرکزی حل شدنی نیست و مستلزم همکاری  مشتریان نظام بانکی است که عزم لازم را جهت جلوگیری از ورود ربا به کسب و کارشان داشته باشند.

رئیس شورای پول و اعتبار در این دیدارها ضمن ارائه گزارشی از فعالیت بانک مرکزی، سیاست های پولی و مالی دولت یازدهم و موفقیت های به دست آمده در این مدت اظهار داشت: مدعی نیستیم که بانکداری بدون ربا به صورت دقیق اجرا میشود ، این در حالی است که دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های اجرایی که صادر شده کاملاً غیرربوی بوده و شبهه‌ای از ربا در آنها وجود ندارد. ولی باید بپذیریم در شیوه اجرا در برخی از شعب بانکها اشکالات و نقاط ضعفی وجود دارد.

وی همچنین با ابراز اینکه دولت در مهار قیمتها و تورم عزم جدی داشته و توانسته نرخ تورم را به 30.3 درصد در اردیبهشت 1393 کاهش دهد ، اشاره کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه نیز از 45.1 درصد در خرداد 1392 به 16.6 درصد در اردیبهشت 1393 کاهش یافته که خبر بسیار خوبی است و نشان از کاهش نرخ تورم طی ماههای آتی دارد.

وی همچنین بیان کرد: کشور در شرایط فعلی در وضعیت رکود تورمی به سر میبرد و بانک مرکزی توان خود را بر حل این مشکل متمرکز کرده است؛ البته تورم به تنهایی از طریق کاهش شدید نقدینگی قابل حل و علاج است، اما شرایط رکود این اجازه را به ما نمی دهد و باید سیاستی را برای حل مشکل توامان در نظر بگیریم. با این حال بر اساس برنامه ریزی ها، تلاش می کنیم تا پایان سال 93 تورم متوسط حداکثر در سطح 25 درصد باشد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به کند شدن رشد قیمت ها و از بین رفتن شرایط نامطلوب رشد روز به روز قیمتها افزود: کاهش چشمگیر تورم از دستاوردهای بزرگ دولت یازدهم است و خوشبختانه امروز در این مسأله به ثبات نسبی رسیده ایم و امیدواریم روند بهبود وضعیت اقتصادی در کشور بخوبی ادامه داشته و مردم بتوانند این کاهش را در زندگی خود لمس کنند.

رئیس شورای پول و اعتبار در خصوص وام ازدواج با بیان اینکه این بخش از محل منابع قرض‌الحسنه تامین می شود  و تا زمانی که منابع قرض‌الحسنه به میزان کافی وجود نداشته باشد با مشکل روبرو هستیم گفت: برای جذب منابع قرض الحسنه، صندوق ویژه در بانک ها شکل می گیرد و آن ها موظف هستند تا منابع و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه را نسبت به سایر حساب هایشان کاملا متمایز کنند. ما نیز به دنبال آن هستیم که با ایجاد جاذبه‌های بیشتر، منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها را تقویت کنیم

سیف، ثبات اقتصادی را از مهمترین دغدغه های بانک مرکزی معرفی کرد و افزود: زیربنای رشد تولید در کشور به آرامش در بازارها و ثبات اقتصادی برمی‌گردد و نخستین قدم ما این است که ثبات را به اقتصاد برگردانیم. در گذشته مردم به دلیل نگرانی از آینده بازار، تصمیم به سرمایه گذاری بلند مدت تولیدی نمیگرفتند و به سراغ سکه و دلار می‌رفتند و همین مسئله سبب به هم ریختن بازارها می‌شد. امیدواریم نقدینگی اثربخش به سمت رونق تولید در کشور سوق یابد.

رئیس شورای پول و اعتبار در خصوص وام ازدواج با بیان اینکه این بخش از محل منابع قرض‌الحسنه تامین می شود  و تا زمانی که منابع قرض‌الحسنه به میزان کافی وجود نداشته باشد با مشکل روبرو هستیم گفت: برای جذب منابع قرض الحسنه، صندوق ویژه در بانک ها شکل می گیرد و آن ها موظف هستند تا منابع و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه را نسبت به سایر حساب هایشان کاملا متمایز کنند. ما نیز به دنبال آن هستیم که با ایجاد جاذبه‌های بیشتر، منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها را تقویت کنیم.

سیف در مورد جریمه تأخیر تأدیه در نظام بانکی توضیح داد : اصولاً نظام بانکی به منظور تقویت انگیزه بازپرداخت در مشتریان ، مکانیزم وجه التزام را دارد که آئین نامه مربوط به آن بر اساس مصوبه شورای محترم نگهبان در نظام بانکی مورد اشاره قرار میگیرد .

وی اضافه کرد: بدهکاران نظام بانکی دو گروه هستند ، گروهی که عملیات بازرگانی و تولیدی سود آور انجام میدهند قاعدتاً مکانیزم وجه التزام عاملی است که اینگونه مشتریان مکلف باشند در سررسید بدهی خود را بپردازند . گروه دوم مشتریانی هستند که برای رفع احتیاجات تسهیلات گرفته اند و در سررسید امکان بازپرداخت بدهی را ندارند بدیهی است نظام بانکی در مورد اینگونه مشتریان مماشات خواهد داشت و به وضعیت مشتری توجه خواهد کرد.

مراجع تقلید، حضرات آیات عظام حسینی بوشهری ،مکارم شیرازی، نوری همدانی ، جوادی آملی، موسوی اردبیلی ، سبحانی و حجه الا سلام و المسلمین شهرستاتی نماینده حضرت ایت الله العظمی سیستانی در این دیدارها با ارائه رهنمودهایی، ضمن اعلام حمایت از دولت، خواستار توجه بیش از پیش به مبانی و معیارهای بانکداری اسلامی شده و بر ضرورت ایجاد یک اقتصاد قوی از طریق اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، تقویت تولید و ادامه مهار تورم تاکید کردند.

سیف

بانکها باید منابع خود را در تولید متمرکز کنند

ایت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه قم تاکید کرد بانکها باید منابع خود را در تولید متمرکز کنند و تولید اولویت اول بانک ها قرار گیرد ایشان با اشاره به اینکه در کشور ما اقتصاد و سیاست بسیار به هم متصل هستند گفت نباید این قدر اقتصاد از سیاست متاثر باشد.

از ارائه آمار غیرواقعی و شعاری فاصله بگیرید

آیت الله مکارم شیرازی در دیدار رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه با روی کارآمدن دولت یازدهم، مردم نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی امیدوار شده اند، گفت: متاسفانه در گذشته شاهد ارائه برخی آمارهای غیر واقعی و شعاری بودیم ، حال آنکه هر تشکیلاتی برای توسعه و پیشرفت باید به اعداد و آمار واقعی تکیه کرده و از ارائه آمار غیرواقعی و شعاری فاصله بگیرد.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور و فشار تورم بر اقشار محروم و ضعیف جامعه، گفت: در صورتی  که دولت بتواند این دو موضوع را بخوبی برطرف کند، پایه های خود را می تواند مستحکم کند.

این مرجع تقلید با تاکید بر این که فعالیت و خدمات بانک باید بیش از هر چیز در خدمت تولید باشد نه سودبردن و سود دادن، خواستار اصلاح برخی روندها در نظام بانکداری کشور از جمله مساله اخذ جریمه تاخیر شد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه تسهیلات دریافتی باید در همان جهتی که اعلام شده است هزینه شود عنوان داشت: بانک ها نیز باید بسیار مراقب باشند تا سود و فایده خود را در سایه خدمت به مردم به دست بیاورند.

می توان فقر را از میان برداشت

آیت الله ثث†حسین نوری همدانیثث† با تاکید بر اینکه ریشه همه مشکلات اقتصادی تنها مربوط به تحریم ها نیست افزود: فقر عارضه کمرشکن و تلخی است و اهل بیت (ع) در روایات از تلخی فقر مطالب زیادی فرمودهاند و این مساله باعث بسیاری از عقب ماندگی ها و تخلفات است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سه چیز است که همه مردم به آن محتاجند، امنیت، فراوانی عدالت و نعمت؛ از این رو شما عزیزان مسئولیت بسیار مهمی دارید زیرا اقتصاد یکی از جنبه های مهم زندگی اسلامی است.

آیت الله جوادی آملی: باید به مردم راست بگویید

آیت الله عبدالله جوادی آملی نیز در دیدار با بیان اینکه باید به مردم فهم دهیم و راست بگوییم  گفت: اکثر مردم فطرت خوبی دارند و در چارچوب دین هستند؛ اما اگر از جامعه کج روی ببیند از دین خدا خارج خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه باید اقتصاد و فرهنگ را از سیره اسلام و امام راحل دریابیم اظهار داشت: معرفت شناسی امام راحل(ره) نسبت به اسلام این بود که اسلام مانند یک خیمه است و همه چیز در آن موجود است، این خیمه دو ستون نیاز دارد که همه چیز آن تامین شود؛ باور دین و حضور و درک مردمی.

رئیس کل بانک مرکزی درشهر مقدس قم و در جریان دیدار با ایات عظام ضمن بیان این که ما نباید فقط به اجرای بانکداری بدون ربا قانع باشیم عنوان داشت: باید هدفگذاری ما تحقق کامل بانکداری اسلامی باشد و این مسئله فقط با عزم جدی و انجام وظیفه بانک مرکزی حل شدنی نیست و مستلزم همکاری  مشتریان نظام بانکی است که عزم لازم را جهت جلوگیری از ورود ربا به کسب و کارشان داشته باشند

در مسیر بانکداری اسلامی حرکت کنید

ایت الله موسوی اردبیلی در این دیدار خواستار حمایت از واحدهای تولیدی در خصوص اعطای تسهیلات بانکی شد و افزود حمایت از تولید داخلی سبب رونق اقتصادی و اشتغال می شود این مرجع تقلید با تاکید بر حرکت در مسیر بانکداری اسلامی خاطر نشان کرد باید نسبت به حل  مسائل اقتصادی مردم کوشا باشید .

ضرورت حمایت از تولیدات داخلی

آیت الله ثث†جعفر سبحانیثث† از مراجع تقلید نیز ضمن اشاره به اینکه اگر بخواهیم تورم را کم و اشتغال ایجاد کنیم ‌باید درهای کشور را ببندیم و وار‌د‌ات د‌ر حد بسیار کم باشد افزود: باید زمینه‌ای فراهم شود که صادرات در کشور رونق گرفته و واردات نیز در حد ضروریات باشد تا تولید و اشتغال در کشور رونق گرفته و تجارت در دست مردم باشد و دولت فقط بر کار آنها نظارت داشته باشد.

در ادامه این دیدارها، رئیس کل بانک مرکزی ضمن ملاقات با حجه الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی ، نماینده آیت الله سیستانی در ایران به شنیدن نظرات و دغدغه ایشان پیرامون مسائل بانکی و اقتصادی پرداخت.

حجت الاسلام شهرستانی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر افراد فاضل، متخصص و توانمندی در حوزه غنی علمیه قم حضور دارند که باید از ظرفیت آنان در بحث بانکداری اسلامی بخوبی بهره گرفت اظهار داشت: استفاده از ظرفیت این افراد و ارتباطات قوی و خوب بانک مرکزی و حوزه می تواند زمینه را برای برون رفت از وضعیت فعلی فراهم کند.

همچنین سیف در این سفر یک روزه، از برخی طرح های عمرانی قم از جمله بلوار پیامبر اعظم (ص)، بخش های مختلف عمرانی مسجد جمکران و نیز کارگاه ساخت ضریح امامین عسکریین در این شهر بازدید کرد.

بخش اقتصاد تبیان

منبع : روابط عمومی بانک مرکزی