تبیان، دستیار زندگی
سایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان در مقاله ای سیاسی به بررسی دلایل «لغو سفر وزیر امورخارجه کشورمان به عربستان سعودی » پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا ظریف به عربستان نرفت؟

ظریف

سایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان در مقاله ای سیاسی به بررسی دلایل «لغو سفر وزیر امورخارجه کشورمان به عربستان سعودی » پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، بخش سیاسی موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را از فرآوری مقالات مرتبط در سایتهای «فارس، شفاف، تیک، تابناک» تهیه کرده است.

امیر رضوانی در فرآوری این مقاله می نویسد:« دولت یازدهم در شعارهای خود ارتباط سازنده و مثبت با جهان  به‌ویژه کشورهای همسایه را داشت از جمله این کشورها قطعا عربستان می باشد با اینکه در عرصه منطقه ای غربستان در جبهه مقابل ما بیشتر فعالیت می‌کند اما بحث ارتباط بیشتر با آن این روزها گرم تر است از دعوت ظریف تا هاشمی رفسنجانی خبرهایی است که شنیده می‌شود و های  پیرامون این موضوع  است. پایگاه خبری «عاروتص شوع» در تحلیلی نسبت به تغییر مواضع اخیر کشورهای عربی در قبال جمهوری اسلامی ایران می‌نویسد:«کویت همانند عربستان سعودی احتمالا به سوی ایران تمایل بیشتری از خود نشان خواهند داد و این‌ به مفهوم تغییر در ساختار قدرت منطقه‌ای است.» این پایگاه خبری در ادامه می‌نویسد: این مهم را باید از این منظر که قرار نیست در مسیر گفت‌وگوها 19000 هزار سانتریفیوژ ایران برچیده شوند، لحاظ کرد. در ادامه این تحلیل آمده است؛ یک مشاور ارشد خاندان آل سعود اخیرا اعلام داشت که بعد از توافق موقت ایران با گروه 1+5  و فریفته شدن ریاض از سوی آمریکا در این رابطه، آل سعود در پی آن است که در سیاست‌های خارجی خود مسیر مستقلی را طی کند. این پایگاه خبری در خاتمه نوشت: سیاست مستقل از جمله تغییر جهت به‌سوی ایران است و این در سخنان اخیر وزیر خارجه سعودی در بهبود روابط با ایران مشاهده شد.در این راستا عبدالرحمن بن غرمان شهری، سفیر جدید عربستان سعودی در جمهوری اسلامی ایران، در دیدار با هاشمی  با اعلام سلام ویژه پادشاه و ولیعهد عربستان گفت: جنابعالی جایگاه ویژه ای نزد مسئولان و مردم عربستان دارید و من یکبار دیگر دعوت امیر از جنابعالی برای سفر به عربستان را تجدید می‌کنم و مردم و مسئولان عربستان منتظر دیدار شما هستند. رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در پاسخ به این سوال که جواب آقای هاشمی به دعوت سفیر عرستان چه بوده است و آیا ایشان به عربستان سفر خواهند کرد یا خیر؟ گفته بود: در مورد این موضوعات اطلاعی ندارم. مشاور ارشد رئیس مجمع تشخیص مصلحت نیز در اینباره گفت: سفر آقای هاشمی به عربستان نیازمند برخی هماهنگی‌های داخلی است و عربستان نیز تا کنون دو بار از وی دعوت به عمل آورده است. اما ظریف وی هم از این قافله عقب نمانده و روزنامه السفیر چندی پیش در مطلبی با عنوان « فیصل، ظریف را دعوت کرد، درهای ریاض به روی ایرانی ها گشوده است» نوشت که اعلام وزیر خارجه سعودی مبنی بر دعوت رسمی از همتای ایرانی خود، نخستین حرکت جدی در مسیر دشوار روابط بین تهران و ریاض در سال های گذشته است.»

متن کامل این مقاله در بخش سیاسی سایت تبیان قابل مشاهده است.

تنظیم: هومن بهلولی