تبیان، دستیار زندگی
گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش، پس از تحمل شكست های سنگین در سوریه، چند روزی است رو به عراق آورده و با حمله و ارعاب و ترور قصد دارد دولت به اصطلاح اسلامی اش را درآنجا پایه گذاری كند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دولت اسلامی این بار درعراق؟


گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش، پس از تحمل شكست‌های سنگین در سوریه، چند روزی است رو به عراق آورده و با حمله و ارعاب و ترور قصد دارد دولت به اصطلاح اسلامی‌اش را درآنجا پایه‌گذاری كند.

داعش

دولت اسلامی عراق و شام یا داعش كه به اذعان تمامی كشورها و سازمان‌های بین‌المللی گروهكی ترووریستی است در جریان اتفاقات سوریه در سال 2011 جانی تازه پیدا كرد و با حضور در صحنه ترور و قتل مردم بیگناه سوریه، وجود نامبارك و منحوس خود را مجددا متجلی كرد. اگرچه تمام گروه‌های تروریستی مستقر در سوریه كه مورد حمایت آمریكا و عربستان و برخی دولت‌های منطقه‌ای بوده و هستند، اما هیچگاه بین داعش و سایر گروهها از جمله لواء داوود و النصره اتحادی برقرار نشد و حتی دست به كشتار نیروهای یكدیگر زدند. انتخابات اخیر سوریه و مشاركت بالای مردم و حملات گسترده نظامیان سوری به این تروریست‌ها، فضا را برای ایجاد دولت اسلامی شام بسیار پیچیده و ناممكن كرد و داعش با حمله به شهرای عراق در صدد پایان دادن به ناكامی‌های خود بود. اما در ظاهر این گروهك چنان ادعا می‌كند كه گویی، دولت اسلامی در شام محقق شده و این بار نوبت عراق كه شاهد این دولت به اصطلاح اسلامی باشد. تروریست‌های داعش با حمایت وهابیون و برخی سلفی‌ها، آنچنان به عراق حمله برده‌اند كه گویی در این كشور دولتی مستقر وجود ندارد.

اگرچه پس از حمله آمریكا به عراق در سال 2003 این كشور به یكی از نقاط فوق العاده ناامن دنیا تبدیل شده و روزانه و پس از گذشت یك دهه، حداقل دو انفجار با كشته و زخمی فراوان در عراق روی می دهد، اما ناگفته پیداست كه بر سر كار بودن دولت شیعی عملا امكان تسلط و نفوذ داعش و ساری گروه‌های تروریستی را به عراق نخواهد داد. انتخابات پارلمانی باشكوه عراق و در صدر قرار گرفتن ائتلاف‌های مربوط به گروه‌های شیعه در این كشور، دشمنان مردم عراق و آزادی و حریت را بر آن داشته است كه این پیروزی را بر كام مردم عراق تلخ كنند و انتقام خود از شیعیان را بگیرند و حداقل در خوش‌بینانه ترین شرایط دولت شیعه عراق را ناكارآمد جلوه دهند.

اقداماتی تروریستی از این دست از سوی داعش امری بعید به نظر نمی رسد چه آنكه ماهیت این گروه بر این پایه استوار شده است، اما اربابان آنان قصد دارند از این طریق شرایط جدید و مرحله جدیدی را پیش روی دولت عراق باز كنند و شرایط امنیتی این كشور را مانند گذشته دچار بحران نمایند

این اقدامات سخیفانه و تروریستی در چند روز اخیر با حمله به سامرا آغاز شده است كه با تلاش نیروهای امنیتی و نظامی عراق به نتیجه نرسید و باعث سركوب تروریست‌های داعش شد. اما پس از آن حمله گسترده به شهر موصل نشان داد كه این گروه از پشتوانه مالی و تسلیحایت بالایی برخوردار است و برنامه‌ریزی‌ها از سوی اربابانشان در جهت ساقط كردن دولت عراق و از بین بردن مردم این كشور است. چندی پیش نیز تروریست‌ها قصد تسلط بر الانبار و اعلام دولت مستقل را داشتند كه راه به جایی نبردند. اما این بار یک روز پس از درگیری‌های شهر سامرا، موصل در استان نینوا در همجواری سوریه شاهد درگیری‌های شدیدی بین نیروهای امنیتی و افراد مسلح وابسته به داعش بود. منابع امنیتی عراق اعلام کرده‌اند که روز جمعه هفته گذشته درگیری‌های شدیدی میان افراد مسلح و نیروهای امنیتی این کشور در شهر موصل واقع در شمال عراق رخ داده است و در این درگیری ها دست کم چهار تن از افراد پلیس ضد شورش و سه تن از نیروهای ارتش عراق کشته شده‌اند. این درگیری‌ها پس از آن رخ داد که نیروهای ارتش عراق توانستند اقدام گروه دولت اسلامی عراق و شام را برای یورش به سامرا ناکام بگذارند. در این راستا محمد ابراهیم، عضو کمیته امنیتی و دفاع در شورای استان نینوا اعلام کرده است که ارتش عراق موفق شده 105 فرد مسلح را به هلاکت رسانده و 20 خودروی زرهی آن‌ها را منهدم کند.این در حالی است که اعضای داعش 21 نیروی پلیس را در غرب موصل کشته و تعدادی را نیز ربوده‌اند. در اقدام دیگری از سوی داعش، اعضای این گروه تروریستی با یورش به دانشگاه الانبار عراق، چند تن از دانشجویان این دانشگاه را به گروگان گرفتند.

اقداماتی تروریستی از این دست از سوی داعش امری بعید به نظر نمی رسد چه آنكه ماهیت این گروه بر این پایه استوار شده است، اما اربابان آنان قصد دارند از این طریق شرایط جدید و مرحله جدیدی را پیش روی دولت عراق باز كنند و شرایط امنیتی این كشور را مانند گذشته دچار بحران نمایند. تلفات سنگین مردم و نظامیان در سوریه نتوانسته عطش ترور و خونریزی برخی وهابیون و سلفی‌های منطقه را فرونشاند و امروز با تدارك حملات جدید به به عراق درصدد جبران مافات هستند.

در ظاهر این گروهك چنان ادعا می‌كند كه گویی، دولت اسلامی در شام محقق شده و این بار نوبت عراق كه شاهد این دولت به اصطلاح اسلامی باشد. تروریست‌های داعش با حمایت وهابیون و برخی سلفی‌ها، آنچنان به عراق حمله برده‌اند كه گویی در این كشور دولتی مستقر وجود ندارد

براستی كدامین دین و آئین به این تروریست‌ها اجازه داده است كه به نام اسلام خوی وحشی‌گری خود را نمایان كنند و دست به تروز و ارعاب بزنند. كدام شرع به آنان اجازه قتل مردم به نام مخالفان و یا شیعیان را داده است. براستی باید به حال بشریت امروز تاسف خورد كه در سال 2014 كه بشریت ادعای پیشرفت و تمدن دارد، عده‌ای حیوان صفت سر مردمی بیگناه را می برند و حتی به مزاری كه صدها سال است امام آن به دیار باقی كوچ كرده حمله می‌برند و حتی از مزار این بزگوار نیز در هراسند. به راستی چه به روز بشریت امده كه نه تنها در برابر این اقدامات سكوت می‌كند، بلكه به تامین مالی و تسلیحاتی این تروریست‌ها نیز دست می‌زند؟

به هر روی اوضاع عراق در چند روز آینده متشنج خواهد شد و این بار داعش تمام تلاش خود را بر روی یورش به این كشور متمركز می كند و اگر دیر بجنبیم هدف بعدی آنان ایران خواهد بود. به جاست كه جمهوری اسلامی ایران از تمام توان نظامی، تسلیحاتی و دیپلماتیك خود برای مقابله با این گروهك و حتی تفكر بهره‌ گیرد تا حداقل كشور از دست این تروریست‌ها در امان باشد و منطقه نیز روی آرامش ببیند. این امر جز با همراهی كشورهای اسلامی میسر نخواهد شد؛ اگر به خود آیند.   

هاتف پور رشیدی

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:

پیشنهاد سرکرده "جبهه النصره" به "داعش"

جنجال زن تروریست عربستانی در سوریه!

گروه‌های تروریستی در منطقه از کجا آمده‌اند؟!