تبیان، دستیار زندگی
مدیر مدرسه علمیه اباصالح المهدی - عجل الله تعالی فرجه الشریف - اصفهان از تولید نرم‌افزارهای کفایة الاصول، صرفنامه، نحونامه و کتابخانه جامع صرف و نحو خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید نرم افزارهای دروس حوزوی در اصفهان

نرم افزار کتابخانه جامع صرف و نحو

مدیر مدرسه علمیه اباصالح المهدی - عجل الله تعالی فرجه الشریف - اصفهان از تولید نرم‌افزارهای کفایة الاصول، صرفنامه، نحونامه و کتابخانه جامع صرف و نحو خبر داد.

حجت الاسلام کریم کشکولی، مدیر مدرسه علمیه و مۆسسه علمی پژوهشی اباصالح المهدی - عجل الله تعالی فرجه الشریف - اصفهان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان گفت: این نرم‌افزارها به کوشش تعدادی از طلاب مدرسه علمیه اباصالح المهدی - عجل الله تعالی فرجه الشریف - و با هدف پژوهش محور شدن دروس حوزوی تولید و منتشر شد.

نرم‌افزار «کفایة الاصول»

وی گفت: نرم افزار کفایة الاصول کلاس غیر حضوری اصول فقه است و تدریس متون اصول و متن کتاب، قابلیت جست‌وجوی واژه‌ای و عنوانی، کپی و انتقال به محیط‌های مختلف، استفاده از محیط گرافیکی جذاب و قابل استفاده در انواع سیستم عامل‌ها از جمله وی ‍ ژگی‌های این نرم افزار است.حجت الاسلام کریم کشکولی

حجت الاسلام کشکولی با بیان اینکه نرم‌افزار کفایة الاصول در مدت یک سال با تلاش تیم پژوهشی 10 نفره برای استفاده طلاب و دانشجویان رشته‌های علوم و معارف اسلامی و فلسه تولید شده است، افزود: این نرم‌افزار حاوی بیش از 2 هزار نمایه در علم اصول است.

وی تصریح کرد: در این نرم افزار، آراء و عقاید علمای سلف و مراجع فعلی از جمله حضرت امام – رحمه الله -، آیت الله خوئی و آیت الله کمپانی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: برای تهیه این نرم افزارها، کارهای تحقیقاتی جامعی صورت گرفته و کلیه منابع و متون مورد نیاز یک طلبه در آنها پیش‌بینی و بانک اطلاعاتی فعال شخصی در هر یک قرار داده شده است.

نرم‌افزار «صرفنامه»

مدیر مدرسه علمیه اباصالح المهدی - عجل الله تعالی فرجه الشریف - به قابلیت‌های «صرفنامه» اشاره و تصریح کرد: این نرم‌افزار مجهز به صیغه‌ساز است است و یک ماده را به شقوق مختلف می‌برد و معناهای متفات آنها را ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر یک ماده قرآنی به آن داده شود استفهام، معلوم، مجهول، ماضی، مضارع، امر و نهی و کلیه اشتقاقات آن و ماده اولیه بعضی لغات مشخص می‌شود.

نرم افزار صرفنامه

وی این نرم‌افزارها را بهترین منبع برای محققان دانست و گفت: متن کامل 50 جلد کتاب صرف عربی که در کتابخانه‌های ایران نیز وجود ندارد با تعاملاتی با دانشگاه الازهر مصر و دانشگاه‌های مدینه، دریافت و در این نرم‌افزار وجود دارد.

حجت الاسلام کشکولی اظهار داشت: متن کامل شش جلد کتاب صرف فارسی، فهرست موضوعی و امکان نمایه‌زنی در کتب صَرفی از جمله محتویات این نرم‌افزار است.

وی با اشاره به دیگر محتویات این نرم‌افزار ادامه داد: گنجینه صوتی مشتمل بر 11 دوره تدریس صرف توسط اساتید برتر، معرفی و کتاب‌شناسی کتاب‌های صرفی جدید حاوی 84 جلد کتاب، برنامه هوشمند صیغه‌‌ساز صرف به همراه 1919 ریشه قرآنی از جمله امکانات این نرم‌افزار است.

وی با بیان این مطلب که آموزش کتاب صرف ساده، مبتنی بر حافظه تصویری توسط 400 اسلاید در این نرم‌افزار وجود دارد، اظهار داشت: 11 دوره لغت‌نامه در قالب بیش از 60 جلد از کتاب‌های لغوی مرجع، درس‌نامه صرف حاوی تدریس موضوعی صرف ساده به همراه صوت و متن، تجزیه قرآن به وسیله کتاب «الجدول» در قالب 31 جلد کتاب، امکان جست‌وجوی قوی در تمام برنامه‌ها، کتابخانه همراه کتب صرفی و شروح آن در 14 جلد، ارتباط قرآن با لغت‌نامه و کتابخانه صیغه‌ساز و برنامه صیغه‌ساز صرف مخصوص موبایل از دیگر محتویات نرم افزار جامع صرف با عنوان "صرفنامه" درسی است.

نرم‌افزار «نحونامه»

مدیر مدرسه علمیه اباصالح‌المهدی - عجل الله تعالی فرجه الشریف - اصفهان در خصوص نرم‌افزار نحونامه نیز گفت: در این نرم‌افزار، کلیه مطالب نحوی مورد نیاز یک محقق قرار دارد و امکان ایجاد درخت حافظه جست‌وجو در آن پیش‌بینی شده است.

وی با بیان این موضوع که این نرم‌افزار قابلیت نصب بر روی گوشی همراه را دارد، افزود: 12 درسنامه از 12 استاد برجسته حاوی متن دروس متداول نحوی به همراه صوت تدریس اساتید با قابلیت تقطیع صوت در نرم‌افزار نحونامه وجود دارد.

وی اضافه کرد: تدریس نحو به شکل نمودار و حافظه درختی با استفاده از جلوه‌های ویژه، بخش ترکیب تک تک کلمات قرآن وکتب نحوی جهت استفاده روی تلفن همراه از دیگر قابلیت‌های این نرم‌افزار است.

نرم‌افزار «کتابخانه جامع صرف و نحو»

وی در خصوص نرم‌افزار کتابخانه جامع صرف و نحو نیز خاطرنشان کرد: همه کتاب‌های صرفی و نحوی جهان جمع‌آوری و با دسته‌بندی، درخت حافظه و فهرست‌بندی قابل دسترسی است.

حجت الاسلام کشکولی افزود: علاقه‌مندان برای تهیه این نرم‌افزارها می‌توانند به مدرسه علمیه حضرت اباصالح المهدی - عجل الله تعالی فرجه الشریف - واقع در خیابان احمد آباد مراجعه کنند.

گفت و گو با برنامه‌نویس و تولیدکننده نرم‌افزارها

پیش از این حجت الاسلام حمیدرضا امینی پژوه، برنامه‌نویس و تولیدکننده نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای دروس حوزوی از جمله کفایه، نحونامه و صرفنامه با خبرنگار حوزه در اصفهان به گفت‌وگو پرداخته بود. ایشان با بیان اینکه از 20 سال سابقه تحصیل در مدرسه دارالحکمه باقرالعلوم 13 سال آن را به بحث پژوهش و تدریس مشغول بوده است، اظهار داشت: از دروس صرف، نحو، منطق، اصول و کفایه، پژوهش‌هایی با عناوین صرفنامه در علم صرف، نحونامه در علم نحو و مواردی مشابه آماده کرده‌ام که شامل تقطیع دروس اساتید مهم قم است و برخی دروس مانند کفایه نیز در حال آماده‌سازی می‌باشد.

وی افزود: این دروس به شکل علمی برای کمک به اساتیدی که با تکنولوژی‌های روز به تدریس می‌پردازند، آماده شده است.

این طلبه پژوهشگرتاکید کرد: نرم‌افزار کفایه شامل جست‌وجوی پیشرفته در اسلایدها و متن این کتاب است و کاربر می‌تواند از طریق متن کفایه به صوت اساتید نیز دسترسی پیدا کند.

وی با بیان اینکه اساتیدی که نرم‌افزار به آنها ارائه شده است رضایت داشته و ما را به ادامه راه تشویق کرده‌اند، گفت: اکنون اطلاعات اولیه نرم‌افزاری با نام منطق‌نامه به پایان رسیده است که شامل 40 جلد کتاب منطق مهم فارسی و عربی و اسلایدهای آموزش استاد غرویان و مرحوم مظفر است و مراجعه به آیات قرانی از جمله امکانات این نرم‌افزار است.

حجت الاسلام امینی، آیت الله حسینی بوشهری و حجت الاسلام والمسلمین عماد را از جمله مشوقان خود در ین راه دانست و بیان داشت: در سال 86 نسخه اولیه کفایه را آیت الله بوشهری مشاهده کرده و بر ادامه این سیر بسیار تأکید کردند.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه، با توصیه‌ای به طلاب و اساتید جوان بیان داشت: هنوز فضای انجام کارهای نوین و استفاده از ابزارهای جدید در حوزه‌ها به خوبی تعریف نشده است اما اگر این گونه فعالیت‌ها در حوزه نهادینه شود در بالا رفتن سطح یادگیری حوزویان بسیار مۆثر خواهد بود.

حجت الاسلام امینی با اشاره به بزرگ‌ترین موانع سر راه خود تصریح کرد: فقدان بودجه برای پرداخت هزینه به نیروها مهم‌ترین مشکل من در این راستا بود به گونه‌ای که حتی توان پرداخت هزینه‌ی تایپ کتاب‌هایی که در این مجموعه گرد آمده است را نیز نداشتیم بنابراین مجبور شدم تا خودم به تنهایی و به شکل شبانه‌روزی برای آماده کردن این نرم‌افزارها فعالیت کنم.


منبع: خبرگزاری رسا و خبرگزاری حوزه

فرآوری: محسن تهرانی - بخش حوزه علمیه تبیان