تبیان، دستیار زندگی
تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی برزیل با تیم های آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزگوین همگروه است. چه بخواهیم و چه نخواهیم روی کاغذ تیم ایران آخرین شانس را برای صعود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیمکت ایران اول است


تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی برزیل با تیم های آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزگوین همگروه است. چه بخواهیم و چه نخواهیم روی کاغذ تیم ایران آخرین شانس را برای صعود دارد.

جام جهانی، کی روش

تیم ملی فوتبال ایران در چهارمین حضورش به دنبال صعود از مرحله نخست است. در این راه اگرچه بازیکنانی مثل دژاگه، تیمریان، قوچان نژاد و حتی نکونام به شدت تاثیر گذارند اما کارلوس کروش می تواند نقطه اتکا باشد. در حقیقت روی نیمکت نام کروش می تواند ما را در صدر جدول نیمکت نشینان قرار دهد.

از میان سابه یا(مربی آرژانتین)، کشی(مربی نیجریه) و سوسیچ( مربی بوسنی) هیچکدام در دنیای فوتبال به اندازه کارلوس کروش صاحب نام نیستند.با نگاهی به سابقه این چهار مربی به راحتی درمیابیم که کروش یک سروگردن از آنها بالاتر است. شاید این نکته باعث شود تا کروش برای مطرح تر کردن خود با انگیزه ای ویژه برنامه هایی خاص رو کند. برنامه هایی که موجب صعود ایران شود. در آن صورت هم کروش و هم ایران به افتخاری بزرگ خواهند رسید. با هم شرایط و اظهار نظرهای این چهار مربی را مرور می کنیم.

مربی آرژانتین کیست؟ آرژانتینی ها که 4 سال قبل دیه گو مارادونا افسانه ای را بر روی نیمکت داشتند، در این دوره نیز از یک مربی بومی به نام آلخاندرو سابه یا بهره می‌برند. آلخاندرو سابه یا سرمربی تیم ملی آرژانتین در حال حاضر 60 سال دارد. او متولد بونیس آیرس پایتخت کشور آرژانتین است. سابه یا فوتبال باشگاهی را از تیم ریورپلاته آغاز کرد، او پس از چهار سال حضور در این تیم به باشگاه شیفیلد یوناتید انگلستان ملحق شد، باشگاهی که به مدت سه فصل عضو آن بود. آلخاندرو پس از اتمام قراردادش با شیفیلد یونایتد به تیم لیدز پیوست، این تیم در واقع آخرین باشگاهی در اروپا بود که سابه یا در آن عضویت داشت. او سپس به آرژانتین بازگشت و تا سال 1989 برای تیم های متعددی در کلاسورا بازی کرد. سابه یا همچنین در هشت بازی ملی برای کشورش به میدان رفت که گلی را به ثمر نرساند، الخاندرو در طول دوران بازیگریش هرگز در جام جهانی بازی نکرده است.

"آلخاندرو سابه‌یا" نسبت به تیم‌هایی که در گروه اف با آنها همگروه شده ابراز رضایت کرده است.  سابه‌یا در خصوص گروه بندی تیم فوتبال آرژانتین اظهار داشت: در گروه خوبی قرار گرفته ایم. می‌توانستیم در گروهی به مراتب سخت‌تر از این قرار بگیریم

سابه یا پس از بازنشستگی ازبازیگری فوتبال به مربی گری روی آورد، او مدت زیادی دستیار دنیل پاسارلا در تیم های ریورپلاته و تیم ملی آرژانتین بود. او نخستین بار در سال 2009 هدایت تیم استودیانتس را به عنوان سرمربی بر عهده گرفت، و توانست این تیم را در اولین فصل حضورش به مقام قهرمانی لیبرتادورس برساند. سابه یا به فاصلهء یک سال پس از این قهرمانی استودیانتس را فاتح آپرتورا کرد. در ادامه عملکرد خوب این مربی مسئولان فوتبال آرژانتین را مجاب کرد تا او را جانشین سرخیو باتیستای ناکام کنند. آلخاندروا از سال 2011 تا کنون سرمربی تیم ملی آرژانتین است، او توانست آرژانتینی‌ها را به عنوان تیم نخست آمریکای جنوبی مسافر جام جهانی 2014 برزیل کند. سابه یا تا کنون در 32 بازی هدایت تیم ملی آرژانتین را بر عهده داشته است، که حاصل آن 19 پیروزی، 9 تساوی و 4 شکست بوده است، این مربی در تیم ملی آرژانتین تا کنون رکورد 59 درصد پیروزی را کسب کرده است.

به مسی آزادی می دهم   سرمربی تیم ملی آرژآنتین اعلام کرده که می خواهد به مسی آزادی کامل بدهد. آلخاندرو سابه یا از ته قلب طرفدار بیلاردو است و هدف اصلی اش درتیم ملی آرژانتین دادن آزادی مطلق به لیونل مسی است . همیشه فکرمی کنیم که مسی دیگر نمی تواند کار جدیدی انجام دهد ولی هردفعه یک کار جدید و... باید به دنبال یک صفت جدید برای مسی بود. بازیکنی تا این حد استثنایی که همیشه درانتظار کار جدیدی از او هستیم.

جام جهانی، سابیا

واکنش مربی آرژانتین

"آلخاندرو سابه‌یا" نسبت به تیم‌هایی که در گروه اف با آنها همگروه شده ابراز رضایت کرده است.  سابه‌یا در خصوص گروه بندی تیم فوتبال آرژانتین اظهار داشت: در گروه خوبی قرار گرفته ایم. می‌توانستیم در گروهی به مراتب سخت‌تر از این قرار بگیریم.

سرمربی نیجریه کیست؟

استفان کِشی، سرمربی تیم ملی فوتبال نیجریه در سال 2011 با قراردادی 4 ساله هدایت عقاب‌ها را بر عهده گرفت و تا سال 2015 سرمربی این تیم خواهد بود شایعاتی مطرح شده که نشان می‌دهد این مربی 52 ساله پس از پایان رقابت‌های جام جهانی از سمت سرمربیگری نیجریه کنار گذاشته خواهد شد، هرچند فدراسیون فوتبال نیجریه  چنین شایعه‌ای را تکذیب و عنوان کرده است وی تا نوامبر 2015 هدایت عقاب‌ها را عهده‌دار خواهد بود.  آمینو مایگاری، رئیس فدراسیون فوتبال نیجریه با رد شایعات مطرح شده گفت: به شخصه همیشه از استفان کِشی حمایت کرده‌ام، حتی پیش از اینکه به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال نیجریه منصوب شود. به کارهایی که کِشی به عنوان بازیکن و کاپیتان تیم ملی نیجریه در طول بیش از یک دهه انجام داده، همیشه احترام گذاشته‌ام و بر این باور بوده‌ام که او سزاوار فرصتی برای نشان دادن توانایی‌هایش در تیم ملی نیجریه است.

جام جهانی، کشی

کِشی به عنوان دستیار مربی و سرمربی تیم زیر 20 سال نیجریه هم تجربه کار دارد.  افتخار بزرگ کشی در عرصه مربیگری وقتی رقم خورد که او عنوان بهترین مربی قاره سایه را به دست آورد.  استفان کشی سرمربی تیم ملی فوتبال نیجریه به عنوان بهترین مربی سال 2013 قاره آفریقا انتخاب شد.

بخت برابر

مردم نیجریه بسیار نسبت به صعود تیمشان خوش‌بین هستند. اما کشی با اکثر مردم مخالف است و می‌گوید که همه تیم‌ها بختی مساوی برای صعود دارند: «نمی‌دانم چرا همه تنها درباره آرژانتین حرف می‌زنند. ایران بسیار زودتر از ما صعود کرد و بوسنی و هرزگوین هم صعودی عالی داشت و گل‌های فراوانی زد. ما نباید هیچ تیمی را در گروه دست کم بگیریم.»

برخی می‌گویند نیجریه تا پیش از دیدار نهایی‌اش در مرحله گروهی، با آرژانتین، باید صعودش را قطعی کند. کشی می‌گوید: "خدا کند"!

سرمربی بوسنی کیست؟

یک مربی موفق بودن همیشه برای سافت سوشیچ آسان نبوده است . بعد از 15 سال تلاش در باشگاه های مختلف این مربی در سال  2009 مسئولیت تیم بوسنی را به عهده گرفت و در حالیکه تیمش هر دو رقابت های جام جهانی 2010 و جام ملت های 2012 اروپا رو از دست داد ، اما همچنان کارش را به عنوان سرمربی این تیم ادامه داد . بالاخره این تیم جوان توانست در اولین و یکی از مهمترین مسابقات ملی خود درخشان ظاهر شود و در 15 اکتبر سال گذشته با نتیجه 1 بر 0 در مقابل لیتوانی مستقیما به مسابقات برزیل 2014 راه پیدا کرد .

جام جهانی، سوسیچ

بازیکن سابق تیم ملی و اسطوره خط حمله پاری سن ژرمن در حالیکه فقط چند روزبه شروع بزرگترین مسابقات تاریخ آنها مانده جاه طلب نشان می دهد. او الگوی خاصی ندارد اما مربی های زیادی وجود دارند که آنها را تحسین می کند. ایوان اوسیم  مربی او در تیم یوگسلاوی مرد بزرگی بود که هیچگاه زیاد صحبت نمی کرد. او حداکثر 10 دقیقه قبل از بازی با تیم صحبت می کرد و سوسیچ نیز مانند او عمل می کند. او دوست ندارد حوصله بازیکنان را با سخنرانی های حماسی سر ببرد و مخصوصا با تجربه ای که دارد، می داند که به سخنرانی طولانی بازیکنان گوش نمی دهند.

حریف ناشناخته

سرمربی تیم ملی بوسنی درباره همگروه شدن با تیم‌های نیجریه، ایران و آرژانتین در جام جهانی گفت:‌ ممکن بود در گروه سخت‌تری قرار بگیریم. به همین خاطر نباید شکایتی از سخت بودن گروهمان داشته باشیم. یک تیم قدرتمند در گروه ما قرار دارد که به احتمال بسیار زیاد به عنوان تیم نخست از گروه صعود خواهد کرد. نیجریه نیز تیمی است که اغلب در جام جهانی حضور دارد و تیم قدرتمندی است و ایران تیمی که کاملا برای ما ناشناخته است اما این تیم موفق شده است در انتخابی جام جهانی در صدر قرار گیرد و به همین خاطر تیم خیلی خوبی است. آنچه مشخص است این که تلاش می کنیم تا بتوانیم به عنوان تیم دوم از این گروه به مرحله بعد صعود کنیم.

مربی ایران کیست؟

کارلوس مانوئل بریتو لئال کروش در ناپولا موزامبیک  به دنیا آمده  است. موزامبیک در زمان تولد او مستعمره پرتغال بود و والدین او پرتغالی بودند. کروش در دو دوره دستیار آلکس فرگوسن در منچستر یونایتد، و دو دوره سرمربی تیم ملی پرتغال بوده‌است و این تیم را در جام جهانی 2010 رهبری کرد.  او قبلاً موفق به راهیابی به جام جهانی افریقا با تیم ملی افریقای جنوبی شده است.  از دیگر تجربیات مربیگری وی می‎توان به سرمربیگری رئال مادرید در فصل 2003-2004 اشاره کرد که دوران ناموفقی برای وی تلقی می‎شود. او سابقه مربیگری در جی لیگ و ام ال اس را نیز دارد.

اظهار نظر درباره همگروه ها

کارلوس کروش گفت: ما اینجاییم تا با بهترین تیم های دنیا بازی کنیم و فرصت رویارویی مقابل آرژانتین را در مرحله نخست به دست آورده ایم. بهتر از این نمی شود.

برای دیدن تمام اخبار جام جهانی اینجا را کلیک کنید

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان