تبیان، دستیار زندگی
تیم ملی فوتبال ایران برای چهارمین بار راهی جام جهانی می شود تا حداقل سه بار دیگر در این مسابقات به میدان برود. تیم ایران در حالی رهسپار برزیل می شود که آرزوی صعود در سر دارد. برای تحقق این آرزوی بزرگ سه شهر کشور قهوه نقشی بزرگ و حساس دارند. برای آشنایی با
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سه شهر و هزاران آرزو


تیم ملی فوتبال ایران برای چهارمین بار راهی جام جهانی می شود تا حداقل سه بار دیگر در این مسابقات به میدان برود. تیم ایران در حالی رهسپار برزیل می شود که آرزوی صعود در سر دارد. برای تحقق این آرزوی بزرگ سه شهر کشور قهوه نقشی بزرگ و حساس دارند. برای آشنایی با این شهرها با هم اطلاعات خاص آنها را مرور می کنیم.

ورزشگاه جام جهانی

بازی های ایران در سه شهر برزیل برگزار می شود که از میان آنها دو شهر نه چندان مهم به نام های کوریتیبا، بلوهوریزونته و یک شهر مهم به نام سالوادور وجود دارد. بازیهای ایران از روز 26 خرداد آغاز می شود و در روز نخست 16 ژوئن (26 خرداد) ایران در شهر کوریتیبا و در ورزشگاه آرنا دا بایکسادا به مصاف تیم ملی نیجریه می رود.  بلیت بازی حدود 100 تا 300 دلار خواهد بود. ایران در ورزشگاه استادیو مینیرو شهر بلوهوریزونته به مصاف آرژانتین و مردان سابیا خواهد رفت. سرانجام بازی آخر ایران نیز 25 ژوئن (4 تیر) در شهر سالوادور و ورزشگاه ایتایپاوا آرنا فونته نوا برابر بوسنی و هرزگوین خواهد بود. در صورت صعود ایران به مرحله بعد در آخرین روز مرحله اول محل برگزاری بازیهای ایران نهایی خواهد شد. ایران 27 روز قبل از بازیها به برزیل می رود و 20 روز قبل  را در شهر سائوپائولو و 7 روز نیز در سه شهری که سه بازی خود را برگزار خواهد کرد اردو برگزار می کند.

اطلاعات عمومی شهرها و ورزشگاهها

*ایران - نیجریه، 26 خرداد 93

ورزشگاه بایکسادا شهر کوریتیبا

شروع ساخت 1 دسامبر 1997

افتتاح 24 ژوئن 1999

باشگاه: اتلتیکو اتلتیکو پارانائنزه

گنجایش 28 هزار و 413 نفر(قابل افزایش تا 43 هزار و 900 نفر)

مساحت 105 در 68 متر

*ایران - آرژانتین، 31 خرداد 93

ورزشگاه: مینیرائو شهر بلوهوریزنته

شروع ساخت 1959

افتتاح 5 سپتامبر 1965

نوسازی 21 دسامبر 2012

گنجایش 64 هزار نفر

تحت اجاره: باشگاه کروزیرو

مساحت 105 در 68 متر

*ایران - بوسنی و هرزگوین، 5 تیر 93

ورزشگاه: فونته نوا شهر سالوادور

شروع ساخت: سال 2010

افتتاح 7 آوریل 2013

مالک: مسئولان ایالت باهیا

هزینه احداث 591 میلون و 70 هزار دلار

گنجایش 55 هزار نفر

مساحت 105 در 68 متر

تحت اجاره: باشگاه‌های باهیا و ویتوریا

ورزشگاه جام جهانی

1-     کوریتیبا از یک ایرانی تاآدریانو

روزی که شایعه حضور سعید عزت اللهی بازیکن جوان ایرانی در تیم اتلتیکو پارانائنزه مطرح شده کسی باور نمی کرد ورزشگاه اختصاصی این تیم به زودی میزبان ایران خواهد شد. این خبر چند روزی انعکاس یافت و از کنار آن گذشتیم اما باید در خصوص این تیم که تیم اول شهر کوریتیباست گفت که در دنیای پربازیکن برزیل خیلی رد پا ندارد. باشگاه فوتبال اتلتیکو پارانائنزه یک باشگاه فوتبال در شهر کوریتیبا، برزیل است. این باشگاه در سال 1924 تأسیس شده و فقط سابقه یک قهرمانی در لیگ برتر فوتبال برزیل در سال 2001 و یک نایب قهرمانی در سال 2004 میلادی را دارد. جالب است بدانید یکی از جنجالی ترین خبرها طی چند سال گذشته این بود که آدریانو مهاجم سابق تیم ملی برزیل و اینترمیلان بعد از انجام تنها سه بازی برای اتلتیکو پارانانزه از این تیم جنوبی کشورش جدا شد. این تصمیم با توافق دو طرفه و بعد از حذف پارانانزه از کوپالیبرتادورس گرفته شد. این بازیکن 32 ساله زمانی یکی از بهترین و آینده دارترین مهاجمان فوتبال برزیل محسوب می‌شد که در کنار رونالدو، رونالدینیو و روبرتو کارلوس به قهرمانی سلسائو در کوپاآمه ریکای 2004 و جام کنفدراسیون‌های 2005 کمک کرد.

شهر کوریتیبا (Curitiba) در جنوب شرقی برزیل واقع است. از سطح دریا 908 متر ارتفاع دارد، دمای هوا در تابستان 21 و در زمستان 13 درجه سانتیگراد است.دارای 26 پارک ملی حفاظت شده که از تنوع گیاهی و جانوری بسیار بالایی برخوردار است.سرانه فضای سبز هرنفر 55 متر مربع است و بدین دلیل پایتخت اکولوژیکی برزیل شناخته شده است. جایی که جمعیت آن از 300000 نفر در سال 1950 به 1/2  میلیون نفر در 1990 رسید. فقر و مشکل درآمدی در چهره این شهر کاملاً هویداست اما به طور چشمگیری از میزان آلودگی و سطح آموزش عمومی بالا برخوردار است. کوریتیبا در ارتفاع 932متری از دریا با اب و هوای معتدل دریایی شهری مهاجر پذیر است که مرکز ایالت پارانا می باشد و هفتمین شهر بزرگ از نظر جمعیتی .در رابطه با اقتصاداین شهر باید گفت بر روی چرخ کشاورزی و تجارت حیوانات اهلی و دامی می چرخد.مهاجرانی از کشور های ایتالیا،المان ،لهستان و اوکراین از سالهای قبل به این شهر مهاجرت کرده و فرهنگ این شهر را متاثر از فرهنگ خود ساختند. در زمان انجام بازی ها نگران گرمای هوا در این شهر نباشید هوا معتدل و مرطوب است.

جاذبه های گردشگری :جنگل زیبایی که به احترام مهاجرین المان و ایتالیا به نام انها نام گذاری شده وهمچنین یک میدان را به احترام مهاجرین ژاپنی به نام انها نام گذاری کردند.محل نمایشگاه های بهاره و بالاخره پارک تانگویا نقاطی هستند که مسافران می توانند قبل یا بعد از بازی تیم ملی به انجا سر بزنند.

بازی های ایران در سه شهر برزیل برگزار می شود که از میان آنها دو شهر نه چندان مهم به نام های کوریتیبا، بلوهوریزونته و یک شهر مهم به نام سالوادور وجود دارد. بازیهای ایران از روز 26 خرداد آغاز می شود و در روز نخست 16 ژوئن (26 خرداد) ایران در شهر کوریتیبا و در ورزشگاه آرنا دا بایکسادا به مصاف تیم ملی نیجریه می رود.  بلیت بازی حدود 100 تا 300 دلار خواهد بود

2-     بلوهوریزونته شهر رونالدو و اسکولاری

شهر بلوهوریزونته را می توان مکانی برای تولد فوتبالی رونالدو معرفی کرد. در این شهر اسکولاری نیز سالها مربیگری باشگاه کروزیرو را برعهده داشته است. باشگاه کروزیرو یک باشگاه فوتبال واقع در بلو هوریزونتهظ¬ است که در لیگ برتر برزیل بازی می‌کند. این باشگاه در سال 1921 تاسیس شده است. این باشگاه دو قهرمانی در لیگ برتر برزیل و چهار قهرمانی در جام حذفی برزیل را در کارنامه‌ی خود دارد. از مربیان مشهور و برجسته این باشگاه می‌توان به فیلیپه اسکولاری اشاره کرد. رونالدو ، رامیرز و ماکسول از بازیکنان ساخته شده در این باشگاه هستند.

هوریزونته  به پرتغالی Belo Horizonte)‏) به معنی افق زیبا سومین شهر بزرگ در کشور برزیل است. شهر بلو هوریزونته مرکز ایالت میناس گرایس برزیل است و در منطقهء جنوب خاوری این کشور واقع شده‌است. جمعیت شهر بلو هوریزونته 2,4 میلیون نفر و جمعیت منطقهء کلان‌شهری آن 5,3 میلیون نفر است. شهر بلو هوریزونته را در زبان عوام بئاگا (Beagá) می‌نامند. این شهر از 300 محلهء فقیرنشین و آلونک‌نشین تشکیل شده‌است. شمار محلات حاشیه‌نشیان فقیر هم‌چنان رو به افزایش است و در تپه‌های پیرامون شهر رو به بالا ساخته می‌شود. در فاصله 300کیلومتری ازدریا ایالت گراس به مرکزیت بلوهوریزونته شهری است با معماری الهام گرفته از واشنگتن.ایالتی که در زمانهای قدیم مرکزی برای جست و جوی طلا بوده است .  در رابطه با جاذبه های این شهر باید گفت موزه های تارخ طبیعی و موزه هنر مکان های جالب و دیدنی برای گردشگران هستند.باغ های گیاه شناسی هم دیگر مکان دیدنی این شهر است.

ورزشگاه جام جهانی

3-      سالوادور شهر به به تو و دیدا

خیابانهای سالوادور به ناامنی شهرت ندارند و هرگز در حد مناطقی از ریو و سائوپائولو با مشکل امنیتی دست و پنجه نرم نمی کنند، اما پلیس برزیل در بیانیه رسمی خود که از طریق فیفا هم منتشر شده به گردشگران هشدار داده در شهرای مختلف برای کرایه هتل یا وسیله حمل و نقل حتما به مراکز رسمی تحت قرارداد با فیفا مراجعه کنند. به عنوان یک شگفتی است که تیم اسپورت کلاب باهیا یا ویتوریا (دو تیم شهر سالوادور) بیشترین تماشاگر فوتبال را دارند، تماشاگران این دوتیم بیش از هرکس دیگری در برزیل دیوانه فوتبال هستند.  تیم لائو همچنین به دلیل آکادمی قدرتمندش در کشور مشهور است، که بازیکنانی همچون بِه بِه تو و دیدا را تربیت کرده است.  یکی از لحظات فوق العاده در سالوادور را که فقط قابل مقایسه با کارناوال‌ها و جشن‌های نشاط آور شهر است، دربی معروف بین دو رقیب، می‌توان تجربه کرد.  تمام بازی‌های بزرگ در ایالت باهیا در ورزشگاه فونته نووآ برگزار شده است که در سال 1951 افتتاح شد و میزبان همه دربی‌های ایالت باهیا بین دو باشگاه و رقیب دیرینه این شهر بوده است. فونته نووآ در سال 2007 بسته شد و 3 سال بعد تخریب گشت و جای آن ورزشگاهی با نام تجاری جدید برای میزبانی جام جهانی ساخته شد. نام رسمی این ورزشگاه استادیو اکتاویا منگابیرا می‌باشد.  ورزشگاهی که درست در مکان ورزشگاه قبلی با مشارکت بخش خصوصی و دولتی ساخت شده است ودر ساخت آن یک گروه از مهندسین آلمانی که بازسازی ورزشگاه قدیمی هانوفر را برعهده داشتند برای این امر انتخاب شدند. توسط سقف فلزی سبک پوشیده شده است و این مجموعه شامل رستوران پانورامیک، موزه فوتبال، پارکینگ ماشین، فروشگاه، هتل، و سالن کنسرت می‌باشد. این ورزشگاه میزبان چهار بازی از مرحله گروهی، یك بازی در مرحله یک شانزدهم و یک بازی نیمه نهایی خواهد بود. سالوادور شهری بندری و مرکز ایالت باهیا در برزیل است. باهایا یکی از 27 ایالت‌های برزیل است که در شمال شرقی این کشور همجوار اقیانوس اطلس قرار دارد.باهیا چهارمین ایالت پر جمعیت برزیل بعد از سائوپائولو، میناس گرایس، و ریودوژانیرو است. مرکز ایالت باهیا شهر سالوادور است که برای میزبانی مسابقات جام جهانی 2014 برزیل انتخاب شده است. این شهر پیش از این پایتخت برزیل بوده و جزو اولین مناطقی است که اروپایی ‌ها در قاره آمریکا در آن سکنی گزیدند و به همین دلیل از لحاظ فرهنگی دارای تمایزات بسیاری است و آفریقایی ‌ها تاثیر زیادی در آن دارند به ‌گونه ‌ای که به این شهر پایتخت آفریقایی‌ های برزیل گفته می ‌شود. از تیم های متعلق به این شهر میتوان به کروزیرو و اتلتیکو مینیرو اشاره کرد.

سومین شهر پرجمعیت برزیل شهری که در زمانهای قدیم قداست خاصی برای برزیلی ها داشته است. یکی از مراکز فستیوال های شادی در برزیل همین شهر سالوادور است که قرعه کشی بازی های جام جهانی نیز در این شهر برگزار شد .این شهر نسبت به دو شهر قبلی که تیم ملی در انجا بازی دارد هوای گرم تری دارد .این شهر یکی از مراکز توریستی برزیل محسوب میشود. سالوادور در اقیانوس اطلس به عنوان مهمترین بندر صادراتی برزیل است .این شهر که ابتدا پایتخت برزیل بوده است در نبرد استعمار پرتغال و هلند اثار تاریخی زیادی در پلورپنهو را در خود جای داده است .در رابطه با جاذبه های این بندر هم می توان به خط ساحلی سالوادرو اشاره کرد که بیشتر ورزش های ابی و غواصی در انجا برگزار می شود .پارک های جنگلی داس تامورادوس و کوستا ازول جز برترین مراکز تفریحی این شهر است.

برای دیدن تمام اخبار جام جهانی اینجا را کلیک کنید

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان