تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی چرخه آب از این مدرسه جزء برترین غرفه های این دوره از جشنواره شد. نادیا پسندیده، حنانه سادات میرکاظمی و سیده ماتینا موسوی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم طوبی رضائیان انجام داده اند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر دبستان دانشپور

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

پژوهشگران جوان دبستان دانشپور به مدیریت سرکار خانم آذر وفاجو در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی چرخه آب از این مدرسه جزء برترین غرفه های این دوره از جشنواره شد. نادیا پسندیده، حنانه سادات میرکاظمی و سیده ماتینا موسوی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم طوبی رضائیان انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارائه می گردد.

دستاورد برتر دبستان دانشپور، چرخه آب

چرخه آب چیست؟

چرخه آب یک جریان مداوم حرکت آب بین زمین، اقیانوس، رودخانه ها و نهرها و جو (اتمسفر) می باشد. آب همواره در اطراف و بالای زمین در حال چرخش است. آب همان طور که در این چرخه در حال حرکت می باشد از شکل مایع ( آب باران، آب نمک ) به گاز (بخار آب) و دوباره به مایع تبدیل می شود. این مایع ممکن است سرد شود و به شکل جامد درآید ( یخ یا برف ).

چرخه آب برای ادامه زندگی روی زمین ضروری است و در مدت میلیاردها سال است که این چرخه در طبیعت جریان دارد. آب از آن زمان تا کنون بارها تمیز شده است و منابع آبی زمین همواره از طریق فرایند طبیعی که ما آن را چرخه آب می نامیم، در حال تجدید شدن می باشند.

مراحل چرخه آب

1-     تبخیر: وقتی که خورشید آب رودخانه ها یا دریاچه ها و یا اقیانوس ها را گرم می کند، آب یه شکل بخار در می آید. این بخار آب در جو بالا می رود.

2-     تراکم: بخار آب در هوا سرد می شود و دوباره به قطرات مایع کوچک تبدیل می شود و ابرها تشکیل می شوند.

3-     بارش :هنگامی که مقدار زیادی آب متراکم شوند به طوری که هوا نتواند وزن آن را تحمل کند، آب از ابرها به شکل باران، تگرگ یا برف دوباره به زمین بر می گردد.

4-     نفوذ: وقتی که آب به صورت باران تگرگ یا برف می بارد، مقداری از آن به زمین نفوذ می کند.

5-     رواناب: مقداری از آب به زمین فرو نمی رود بلکه در رودخانه ها و نهرها می ریزد.

6-     تعریق: فرایندی که آب موجود در گیاهان و به ویژه برگ ها تبخیر می شود. تعریق کمک می کند که بخار آب به هوا بر گردد.

دستاورد برتر دبستان دانشپور، چرخه آب

قنات یا کهریز از ابتکارات ایرانیان باستان است که قدمت آن به بیش از 3500 سال می رسد. در گذشته معمولاً از روی پوشش گیاهی در یک منطقه بیابانی به وجود سفره آب زیرزمینی پی می بردند و در آن محل قنات حفر می کردند. از جمله گیاهانی که رویش آن ها دلیل وجود آب زیرزمینی در آن محل بود، می توان به خارشتر و خارکتیرا اشاره نمود.

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

مطالب مرتبط:

طرح درس چرخه ی آب

چرخه شناسایی آب

آزمایشی برای ایجاد یک چرخه آب

چرخه های زمین

چگونه می توان مدل چرخه آب ساخت؟

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی