تبیان، دستیار زندگی
سرنوشت یکی از موضوعاتی است که همه ی ما به آن فکر می کنیم و دوست داریم بدانیم چه چیزهایی در یک سرنوشت زیبا نقش دارد ؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورود برای منهای سی سال


اگر در روزهای جوانی به سر می برید و داشتن استقلال کامل هوایی تان کرده و نمی دانید با اختلافات بین خود و خانواده چگونه برخورد کنید ،با ما همراه باشید.


سوال از خدا

این روزها حال و هوای عجیبی داری،دیگر مثل گذشته های نه چندان دورنمی توانی تمام حرف هایت را با پدر و مادرت در میان بگذاری . با تمام علاقه ای که در قلبت نسبت خانواده ات داری ، احساس می کنی فاصله ای بین شماست. نمی توانی خواسته هایت را مثل کودکی با زبانی ساده و یا مثل نوجوانی با کمی خشونت و قیافه ی حق به جانب به خانواده ات بگویی.گاهی حس می کنی قواعد چهار دیواری شما ،چهارچوب زندگی ات را به هم ریخته است و استقلال ،همان چیزی که حس خوب توانمندی را برایت به همراه دارد ، زیرذره بین خانواده و بکن نکن های دست و پا گیر آنها خدشه دار شده است.

هنوز کامل مستقل نیستی و با والدینت زیر یک سقف زندگی می کنی، اما درست در همین روزها مهمترین انتخاب های زندگی ات را هم پیش رو داری. کمی از درست مانده ، سربازی با مخلفاتش هم هست و از طرفی یا هنوز شغل مناسبی پیدا نکردی و یا در ابتدای راه هستی ودرامدی که به دست میاوری پاسخگوی رویاهایی نیست که درسر داشتی.

بدترین قسمت زندگی ات وقتی است که بین خواسته ی تو و والدینت ،خواسته ی تو و اجتماع ،بین چیزی که تو می خواهی و تعریفی که از جوان خوب می شود ، فاصله بیافتد.

چیزی که در آن شکی وجود ندارد این است که تو به دنبال یک سرنوشت خوب هستی و البته والدین تو هم آرزویی جز خوشبختی ات ندارند هر چند تعریف هر کس از خوشبختی فرق می کند اما عاقبت به خیری ،سرنوشتی است که همه آرزو دارند.تو هم اگر تصمیمی می گیری ، اگر تلاش می کنی، اگر به دنبال یک برنامه ریزی برای فردایی روشن هستی

دوست داری در نهایت عاقبت به خیر شوی ،می دانم حوصله ات از نصیحت های رنگارنگ سر رفته است و دلت نمی خواهد مقابل مانیتورت بنشینم و حرف های تکراری را برایت دوره کنم اما یک فرصت کوتاه به اندازه ی چند جمله می خواهم تا در این روز که به نام توست و رنگ و بوی جوانی و سرسبزی می دهد ، کمی با تو حرف بزنم.

اگر قرار است سرنوشتت را آن طور بسازی که خوشبختی را مهمان زندگی ات کنی ،باید از راه آن وارد شوی .امروز تو و داشته هایت ،نتیجه ی حضور مناسب افرادیی است که ممکن است در برخی مواقع نظری متفاوت با تو داشته باشند.

این روزها حکم یک نهال سرسبز و با نشاطی را داری که اگر بخواهی قد بکشی و به سمت آسمان بروی ، باید ریشه های قوی و محکمی داشته باشی.

کمی به خودت نگاه کن .اولین بار که یکی از والدینت آداب نماز خواندن را به تو آموخت و کنارش ایستادی و الله اکبر گفتی را به یاد داری؟ اولین روزی که مادرت یک روسری زیبایی گلدار به سرت کرد و وقتی چهره ی کودکانه ات با آن روسری زیباتر شد ، تو را در آغوش کشید و بوسید را فراموش نکرده ای؟

اعتقادات امروزت را مدیون آنهایی هستی که مبناهای صحیح زندگی را به تو آموختند.آنها برای نسل گذشته اند و تو در دنیای متفاوتی از آنها زندگی می کنی . زندگی کلیکی ،قواعد خاص خود را دارد اما دنیای مجازی اگر باعث شود تو فاصله ی بیشتری با والدینت بگیری ،دنیای حقیقی ات را نابود خواهد کرد.

خداوند در قران می فرماید:  أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلى‏ تَقْوى‏ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٍ خَیْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلى‏ شَفا جُرُفٍ هارٍ فَانْهارَ بِهِ فی‏ نارِ جَهَنَّمَ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ109 پس آیا کسی که اساس ( دین ) خود را بر پایه تقوای الهی و رضای او نهاده بهتر است یا آن کس که بنیان خود را بر لب پرتگاهی سست و در شرف سقوط نهاده و آن بنا او را در آتش جهنم سرنگون سازد؟! ( اعمال مۆمن بر پایه ایمان و اخلاص ، و اعمال کافر بر پایه ظنّ و شک در اصول است و عاقبتش جهنم است ) و خدا گروه ستمکاران را ( پس از اتمام حجّت ) راهنمایی نمی کند.

آیه فوق اشاره به این دارد که در سرنوشت شما ، ریشه ها و مبناهای اعتقادی تان نقش اساسی دارند. وظیفه ی پدر و مادرتان این بود که از قبل از به وجود آمدن شما ،شرایط را طوری مهیا کنند که وجودشان تا آنجا که ممکن است پاک باشد تا زمینه ی یک نسل صالح فراهم شود. دوران جنینی شما در سرنوشت آینده تان موثر است ،دوران شیرخواری،کودکی،نوجوانی و حتی این روزهای جوانی اما والدین تان برای رسیدن شما به سعادت روزهای زیادی را سرمایه گذاری کرده اند و امروز اگر شما هم می خواهید به سعادت برسید ،آن روی دیگر این سکه را باید رعایت کنید.

روی دیگر این سکه را نیز خداوند در قرآن اشاره کرده است: وَ اِنْ جاهَداک عَلی اَنْ تُشْرِک بِی ما لَیسَ لَک بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِی الدُّنْیا مَعْرُوفَاً.لقمان 15  اگر آنها به تو اصرار کنند که مشرک شوی، اطاعتشان مکن؛ ولی در زندگی دنیا به نیکی با آنها معاشرت نما.

تنها یک جا می توانی از نظر والدینت سرپیچی کنی آنهم در جایی است که مغایر فرمان خدا باشد. پس اگر به دنبال رسیدن به سعادت هستی ، دستور العمل آن را خالقت و و آنکه می داند کدام راه تو را به هدف اصلی می رساند ،گفته است. استقلال رای شیرین است،شما در سنی هستید که دوست دارید آینده تان را طبق خواسته ی خود بنا کنید؛ اما اگر جایی بین خواسته ی شما و والدین تان تفاوت بود ،اگر  نتوانستید راضی شان کنید ، طبق فرموده ی قرآن ، به نظر آنها احترام بگذارید.آیه ای که در آن اشاره شده بود سرنوشت شما به ریشه های تان مربوط است را به خاطر دارید؟در بخشی از آن گفته شده است که : اگر برپایه ی خشنودی خداوند رفتار کنید ،بهتر است.

پس در این روزهایی که ممکن است اختلافی بین شما و والدین تان ایجاد شود ،خشنودی خداوند را مبنا قرار دهید. حواس تان به ریشه های تان باشد که پرواز امروزتان در آسمان را مدیون حضور سرسخت آنها هستید.

شما چطور فکر می کنید ؟در قسمت نظرات با ما همراه شوید.

ندا داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

کوچه پس کوچه ی زندگی جوانان

اشتباه هایی به رنگ جوانی برای با هم بودن

جوانی در سیره اهل‌بیت (ع)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.