تبیان، دستیار زندگی
هفته گذشته یکی از روزنامه های سینمایی با انتقاد از دستمزد غیر معقول بازیگران از درخواست نجومی بازیگری تازه کار نوشت و درباره این مساله هشدار داد. رقم دریافتی یک بازیگر سال ها است در سینمای ما محل بحث است و حتی با بخشنامه حل نشده.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازیگر ایرانی 500 میلیون بازیگر ترک 60 میلیون!


هفته گذشته یکی از روزنامه های سینمایی با انتقاد از دستمزد غیر معقول بازیگران از درخواست نجومی بازیگری تازه کار نوشت و درباره این مساله هشدار داد. رقم دریافتی یک بازیگر سال ها است در سینمای ما محل بحث است و حتی با بخشنامه حل نشده.

فیلم کتاب قانون

این که دستمزد یک بازیگر، متناسب با میزان تلاش و همگن با «اسم» اوست فعلا سوژه ما نیست؛ همین مقدار اشاره کنیم که خیلی ها به این رویه انتقاد دارند . انتقادها وقتی دو برابر می شود که پروژه ها از بودجه عمومی (بیت المال) ارتزاق می کنند. از آن سو سینماگران صاحبنام هم انتقادهایی نسبت به رقم هنگفت برخی بازیگران  داشته اند.

در این میان اتفاق دیگری در حال اپیدمی شدن است که بی ربط با مساله دستمزد بازیگران نیست و آن هم بکارگیری بازیگران کشورهای همسایه در قامت نقش اول فیلم سینمایی و حتی سریال تلویزیونی است. ظاهرا میزان دستمزد بازیگران همسایه پایین تر از هنرپیشه های وطنی است و همین تهیه کنندگان را بیش از پیش ترغیب کرده.برخی سینماگران اما عقیده دارند استفاده از بازیگران دیگر کشورها صرفا به خاطر دستمزد آن ها نیست و جذابیت های دیگر هم در این فرآیند نقش دارد. کما این که خیلی از این فیلم ها از جیب تهیه کننده ازتراق نکرده اند و پول نفت پشت آن ها بوده! حال سوال این جا است این یك فرمول تازه برای تصاحب گیشه است یا دستمزد بازیگران ایرانی نجمومی شده و یا سازندگان صرفا در پی تجربیات جدید هستند؟

از آنجلینا جولی تا چنار!

در روزهایی كه فرمول های سابق کارایی چندانی برای داغ کردن گیشه ندارند، برخی تهیه كنندگان دنبال شیوه های تازه برای فروش بیشتر هستند. استفاده از چهرهای شناخته شده منطقه ای یكی از راهكارها برای تغییر فرمول جذب مخاطب است. تب تازه ای كه حتی سریال های تلویزیونی را هم فرا گرفته و سازندگان به شیوه های مختلف در پی آن هستند. سریال «آوای باران» یکی از نمونه ها است كه بازیگر ایرانی را در شكل و شمایل اورهان كالبیك (ابراهیم پاشای حریم سلطان) درآورد و تهیه كننده قبل از پخش تاكیدی برای تكذیب خبر حضور این بازیگر نداشت. سال ها پیش «مسافری از هند» از همین الگو بهره گرفت و از قضا خیلی هم موفق بود. تازه ترین مورد در سینما مربوط به فیلم علیرضا امینی است با نام «موج کوتاه ردیف 444» . سال پیش این کارگردان از توافق با «تولگاهان سایشمن» که با ایفای نقش«چنار ایلگاز» در سریال ترکیه‌ای «عمر گل لاله» شهرتی دست و پا کرده، خبر داد.

تولگاهان سایشمن (بازیگر ترک)برای فیلم علیرضا امینی 20 هزار دلار ( 60 میلیون تومان ) دستمزد می گیرد. دارین حمزه برای فیلم «فرشتگان قصاب» 12 هزار دلار (36 میلیون تومان) دریافت کرده و بازیگر ارمنی «استرداد» رقمی پایین تر از این.

دو سال پیش «سینان تازچو» بازیگری که با بازی در سریال «عشق و جزا» به شهرت رسیده با كلی سر و صدا به ایران آمد و در چند سكانس فیلم «لاله» جلوی دوربین اسی نیک‌نژاد رفت. این فیلم البته هیاهوی اسم كم نداشت و در مقطعی از سوی سازندگان آن نام های بزرگی چون دنیرو، شان‌پن، بن كنیزلی و كلونی برای بازی در این فیلم رسانه ای شد. خبرهای عجیب درباره حضور نام های بزرگ در سینمای ایران به همین یك فیلم ختم نمی شود. عجیب ترین نمونه مربوط به حضور آنجلینا جولی در «رسوایی» مسعود ده نمكی بود! این خبر آن قدر در رسانه های رسمی منتشر شد كه خیلی ها احتمال حضور او را نزدیك به یقین می دانستند. حتی خود ده نمكی در بازه اكران فیلم گفته بود :«اگر می شد آنجلینا جولی را می آوردم». در اوج محبوبیت سوسانو و یانگوم خبرهای تایید نشده ای آمد كه حسن فتحی و علی عطشانی قرار است از آن ها به عنوان بازیگر نقش یك شان استفاده كند البته حسن فتحی بعدها در فرانسه با «یك روز دیگر» و در سریال «مدار صفر درجه» از بازیگران خارجی استفاده كرد.

بازیگر ایرانی 500 میلیون بازیگر ترک 60 میلیون!

جذابیت

اگر كمال تبریزی در «فرش باد» یا «دونده زمین» از بازیگران شرق دور استفاده می كرد،‌هدفش القای مفهوم درون فیلمش بود اما فیلمی مثل «استرداد» گیشه می خواست . سازندگانش برای رسیدن به این هدف و فرار از قیود تثبیت شده سینمای ایران ، بازیگر ارمنی (الیسا كاچر) را به خدمت گرفتند و حتی در تبلیغات محیطی آن حساب ویژه روی چهره اش باز كردند. سرآغاز جدی این جریان به «كتاب قانون» و حضور دارین حمزه برمی گردد. بعد از آن او در «سی و سه روز» ، «شكارچی شنبه» و «فرشتگان قصاب» هم بازی كرد كه هیچ كدام از این فیلم ها مثل فیلم اول به چشم نیامدند و اصلا نوع استفاده شان از او در خدمت گیشه نبود.

دستمزد معقول بازیگران منطقه

نرخ دستمزد بازیگران ایرانی مساله مهم دیگری است كه باعث شده سازندگان فیلم ها سراغ چهره های كشورهای همسایه بروند. به عنوان مثال همین مورد اخیر یعنی  تولگاهان سایشمن برای فیلم علیرضا امینی 20 هزار دلار ( 60 میلیون تومان ) دستمزد می گیرد در حالی كه بازیگر هموزن آن در سینمای ایران سه برابر این دستمزد را طلب می كند. دارین حمزه برای فیلم «فرشتگان قصاب» 12 هزار دلار (36 میلیون تومان) دستمزد گرفته و بازیگر ارمنی «استرداد» رقمی پایین تر از این. بازیگر فیلم «خاك و مرجان» یعنی ممنون مقصودی كه گران ترین بازیگر افغان است رقم دستمزدش 17 هزار دلار (50 میلیون تومان) است. سینان تازچو در فیلم «لاله» موردی استثنایی بود كه به خاطر چند سكانس بیش از 100 میلیون تومان دریافت كرد. نه این كه حد او این رقم باشد بلكه‌«لاله» به طور غیر متعارف به بازیگرانش دستمزد داده!

آرزویی به نام بازار منطقه

به گزاره بالا باید این را هم اضافه كرد كه رقم بازیگر مطرح كشورهای همسایه و در راس آن تركیه خیلی فراتر از این ارقام است؛‌با این حال اختلاف چندانی با دستمزد 200 میلیونی برخی از بازیگران سینمای ایران ندارد. با این تفاوت كه بازیگران ترك بازار منطقه ای و جهانی دارند ولی به هزار و یك دلیل بازیگران سینمای ما چهره های ناآشنایی هستند و نمی توان در بازار منطقه ای روی آن ها حساب باز كرد. شاید روزی تهیه كنندگان ایرانی با این نگاه سراغ بازیگران مطرح دیگر كشورها بروند كه بتوانند بازار منطقه را هم در اختیار بگیرند. احتمالی كه نمی توان چندان به قطعیت یافتنش خوشبین بود ؛‌حداقل شكست «سی سه روز» در اكران لبنان آن هم در رقابت با فیلم بحث برانگیز دیگرِ دارین حمسه،‌نشان می دهد كه برای رسیدن به این آرزو راه دراز و دشواری در پیش است با اما و اگرهای بسیار.

هدیه تهرانی برای «پل چوبی» 120 میلیون دریافت کرده. دسمتزد مهناز افشار ،‌بهرام رادان و مهران مدیری برای یك نقش كوتاه در این فیلم به ترتیب 100 ، 90 و 80 میلیون بوده است. گلزار برای سریال شبکه خانگی «ساخت ایران» 800 میلیون تومان دریافت کرده است.

بازیگر ایرانی چقدر می گیرد؟

چندی پیش و با رسانه ای شدن دستمزد حمید فرخ نژاد در فیلم «استرداد» (480 میلیون تومان برای شش ماه)  گزارشی از میزان دستمزد بازیگران ایرانی منتشر کردیم که مقایسه آن با با دستمزد بازیگران منظقه خالی از لطف نیست. نیكی كریمی برای بازی در یك نقش كوتاه در فیلمبلاتکلیف« لاله» 100 میلیون گرفته است. هدیه تهرانی برای «پل چوبی» 120 میلیون دریافت کرده. دسمتزد مهناز افشار ،‌بهرام رادان و مهران مدیری برای یك نقش كوتاه در این فیلم به ترتیب 100 ، 90 و 80 میلیون بوده است. فریبرز عرب نیا چند سالی درگیر سریال «مختارنامه» بود. او برای این سریال ماهی 18 میلیون دریافت می كرد. همین رقم باعث شده امین حیایی دستمزد ماهی 6 میلیونش در «كلاه پهلوی» را رقمی ناچیز برای پروژه های الف ویژه عنوان كند. محمد رضا گلزار سال 88 برای فیلم «دموکراسی توی روز روشن» 90 میلیون برای 3 روز گرفت.دو سال بعد اعلام رقم یك میلیاردی این بازیگر برای یك سال حضور در پروژه های یك تهیه كننده، باعث ممنوع الکاری اش شد. گلزار برای سریال شبکه خانگی «ساخت ایران» 800 میلیون تومان دریافت کرده است.حامد بهداد برای «زندگی جای دیگری است» 240 میلیون طلب کرده بود که در نهایت با 170 میلیون حاضر به بازی شد.

بازیگر ایرانی 500 میلیون بازیگر ترک 60 میلیون!

قرارداد یک میلیارد و 700 میلیونی مهران مدیری

این خبر را چند هفته پیش روزنامه بانی فیلم رسانه ای کرد و تا این لحظه تکذیب نشده. اصل خبر را بخوانید: « قرارداد یک میلیارد و هفتصد میلیون تومانی مهران مدیری برای بازی در یک فیلم؟! این بازیگر که آخرین حضورش در سینما به نقش کوتاهی در فیلم «پل چوبی» برمی گردد با پیشنهاد میلیاردی یک تهیه کننده برای بازی در فیلمش روبه‏ رو شده است. طبق شنیده ها، رقم قرارداد مدیری یک میلیارد و 700 میلیون تومان است. قراردادی که گویا چندی قبل امضا شده و گفته می شود تهیه کننده پروژه این مبلغ را طی دو فقره چک (یک فقره چک یک میلیارد تومانی و یک چک700 میلیون تومانی) به این بازیگر پرداخت کرده است. فیلمی که البته هنوز در مرحله پیش تولید قرار دارد و هنوز به مرحله فیلمبرداری هم نرسیده است.» مهران مدیری این روزها مشغول مقدمات ساخت سریال جدیدش برای شبکه تهران است. هفته پیش بهروز افخمی از حضور این بازیگر در فیلم جدیدش خبر داد که البته به نظر نمی رسد فیلم افخمی همان فیلم میلیاردی مدیری باشد.

احمد رنجبر

بخش سینما و تلویزیون تبیان


مطالب مرتبط:

فیلم آمریكایی چند؟

هزینه پلیس در یک فیلم