تبیان، دستیار زندگی
جهت برخوردار شدن از نتیجه بهتر در امتحانات توجه به نکاتی مؤثر است، در این قسمت آمادگی برای امتحان بیان می‌گردد. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای امتحان آماده شوید

جهت برخوردار شدن از نتیجه بهتر در امتحانات توجه به نکاتی مۆثر است، در این قسمت آمادگی برای امتحان بیان می‌گردد.

امتحان برای نشان دادن میزان درک افراد از موضوع و درس معینی است.

امتحان نه تنها دانش، بلکه انضباط ذهنی و ثبات عاطفی دانش آموز را نیز می‌سنجد. گاهی برخی از دانش آموزان با دیدن پرسشنامه مضطرب می‌گردند و یا ناگهان بیمار می‌شوند! این ممکن است فقط یک حالت روانی و روشی نیمه هوشیار برای رفع مسئولیت شخصی از اینکه برای امتحان آماده نبوده اند باشد. بنابراین، جهت برخوردار شدن از نتیجه بهتر در امتحان، توجه به نکات ذیل می‌تواند مۆثر باشد:

قبل از شروع امتحان تعداد ساعات و یا روز قبل از شروع امتحان را محاسبه كنید و تعداد صفحات كتاب را تقسیم بندی كرده و به نوبت به مطالعه و مرور هر قسمت بپردازید.

برنامه ریزی برای دروس مشکل‌ تر و آن‌ هایی كه از آن نمره كمتری كسب کرده‌اید مهمتر است تا کتاب‌ها و امتحانات آسانتر.

شما باید امتحان را بهانه‌ای برای مطالعه مرتب و مروری بر مطالب یاد گرفته‌شده از قبل قرار دهید، نه اینکه هنگام امتحان تازه شروع به خواندن مطالب کنید. این‌گونه یادگیری‌ها بعد از مدت کوتاهی که از زمان امتحان گذشت بی‌اثر می‌ماند و اکثر مطالب یاد گرفته شده از خاطر می‌رود، چون در حافظه کوتاه مدت مطالب زود فراموش می‌شوند. به همین دلیل بسیاری افراد با وجود مطالعه زیاد در شب‌های امتحان نمی‌توانند نتیجه خوبی بگیرند.

شما باید نتیجه امتحان را برای ارزشیابی میزان درک و فهم خود از مطالب به کار برید و مشخص کنید در چه قسمت‌هایی احتیاج به فعالیت و مطالعه بیشتر دارید.

ممکن است معلمان و استادان در مورد میزان داشته‌ها و کار شما ایده کلی داشته باشند ولی برای اطمینان بیشتر، امتحان آخر ترم را بیشتر ملاک قرار می‌دهند تا فرد فرصتی برای جبران کاستی‌های گذشته داشته باشد.

متحان

امتحان چیزی بیشتر و بالاتر از معلومات اشخاص را مورد آزمایش قرار می‌دهد. در واقع نظم، قدرت فکری و آرامش روحی افراد با امتحان آزمایش می‌شود؛ برخی محصلان بر اثر اضطراب و دلهره نمی‌توانند به نتایج مطلوبی برسند.

در واقع ترس باعث شکست آنان می‌شود؛ ولی اگر دچار این حالت‌ها می‌شوید بدانید که اگر واقعاً به طور مرتب درس خوانده باشید هیچ احتیاجی به بیش از حد خواندن در شب امتحان نخواهید داشت. شب امتحان زمانی است که باید با داشتن استراحت، خواب کافی و آرامش، خود را برای موفقیت در آزمون آماده کنید.

در نهایت:

در نهایت این که سلامتی یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت برای شرکت در امتحان است. با برخوردار بودن از خوابی راحت و تغذیه مناسب، از خستگی و بی‌حوصلگی اجتناب کنید.

بهترین روش مطالعه قبل از امتحان مرور کوتاهی بر مطالبی است که روزهای قبل به خاطر سپرده‌اید. پس از آن استراحت کردن و برخوردار بودن از خوابی راحت و کافی می‌باشد. چندین ساعت قبل از امتحان بهتر است که مطالعه را متوقف کنید تا ذهنتان استراحت داشته باشد. افرادی که تا آخرین لحظه مشغول خواندن هستند اغلب هنگام امتحان ذهنشان مشوش و گیج می‌شود.

به خاطر داشته باشید اگر به هر دلیلی نتوانستید در امتحان نتیجه دلخواه بگیرید باید روش مطالعه خویش را تغییر دهید؛ اما هیچ ‌گاه نا امید نشوید!


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: مریم عرفانیان

تنظیم: مریم فروزان کیا