مرزبندی تبیان با «غیرخودیها»
سایت فرهنگی اطلاعرسانی تبیان همزمان با اعیاد فرخنده شعبانیه، در مقاله ای دینی به «مرزبندی با غیرخودی ها» پرداخت.
به گزارش روابط عمومی، بخش قرآنی موسسه فرهنگی اطلاعرسانی تبیان این مقاله را بر اساس آیات کلام الله مجید منتشر کرده است.
امید پیشگر در این مقاله می نویسد:« آیا گمان کرده اید که (به حال خود) رها مى شوید [و آزموده نمیشوید] در حالى که هنوز کسانى از شما را که جهاد کردند و غیر خدا و پیامبرش و مومنان را محرم اسرار خود نگرفتند، از دیگران معلوم و مشخص نکرده است [یقیناً باید آزمایش شوید تا مومن از غیر مومن معلوم و مشخص شود] و خدا به آنچه انجام مى دهید، آگاه است.پیام آیه این آیه دو مطلب را به مسلمانان گوشزد مى کند؛ یکی اینکه تنها با اظهار ایمان، شخصیت ایمانی افراد روشن نمیشود؛ شخصیتی که لازمهی ورود انسان در بهشت است؛ بلکه مردم با دو وسیله، آزموده مى شوند تا خالص و حقیقی ایشان از ناخالص و کاذبشان جدا شود آنگاه صاحبان حقیقی ایمان وارد بهشت شده بقیه از ورود به آن محروم میشوند. آن دو وسیله عبارتند از: نخست جهاد در راه خدا براى محو آثار شرک و بت پرستى و دوم ترک هرگونه رابطه و همکارى با منافقان و دشمنان،که اولى دشمنان خارجى را بیرون مى راند و دومى دشمنان داخلى را.پندار زدایی آیه با این پرسش شروع میشود که «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تُتْرَکُوا»: آیا گمان کرده اید که (به حال خود) رها مى شوید؟ این نوع سوال کردن را در ادبیات عرب میگویند استفهام انکاری یعنی بدانید اینگونه نیست که شما را به حال خود رها کرده و به صرف ادعای ایمان؛ دیگر کاری نداشته باشیم.واقعیتی که خداوند متعال از آن سخن میگوید این است که ادعای ایمان به تنهایی مجوز ورود به بهشت نمیشود؛ بلکه تمام این مدعیان در بوتهی آزمایش الهی قرار میگیرند تا میزان خلوص ایمان و راستی ادعایشان روشن شود آنگاه بر اساس واقعیتی که از خود نشان دادهاند به آنها پاداش نیکو یا همان بهشت داده میشود.چگونه امتحان الهی سبب خالص شدن ایمان میشود؟ دنیا دار امتحان و رویارویی با ناملایمات است؛ زیرا که روح انسانها در آغاز خلقتشان از خیر و شر، سعادت و شقاوت و هر رنگ دیگرى پاک بوده و درجات نزدیکى و تقرب به خدا را تنها به کسانى مى دهند که نسبت به خدا و آیات او ایمان خالص داشته باشند. خلوص ایمان هم جز به امتحان هویدا نمى شود. آرى، در عمل است که مومنان راستین از مدعیان دروغین ایمان جدا مى شوند. و چون چنین است باید شرایطی فراهم شود تا تمام کسانی که ادعا مى کنند ما جان و مال خود را در برابر بهشت به خدا فروخته ایم امتحان شوند. امر به جهاد و مرزبندی با غیرخودیها این آیهی شریفه به دو آزمون مهم الهی اشاره میکند؛ یکی جهاد در راه خداست و دیگر مرزبندی با غیرخودیها جهاد در راه خدا اولین آزمونی که آیه شریفه به آن اشاره دارد جهاد در راه خداست. خداوند متعال برای کسانی که ادعای ایمان دارند صحنهی آزمونی به شکل کارزار با دشمنان اسلام فراهم کرده و آنها را به شرکت در آن برای دفاع از کیان اسلامی امر میکند تا روشن شود چه کسانی در ادعای ایمان خود راستین و بر پایبندی بر باورهای خود ثابت قدم اند و به واقع حاضرند برای آنچه که به آن امید دارند تلاش کرده و از جان و مال خود بگذرند. چرا که بهشت نصیب کسانی است که با ایمانی حقیقی در این عرصهی جهاد در راه خدا وارد شده و به کارزار با دشمنان بپردازند حال بکشند یا به شهادت برسند نتیجه یکسان است؛ خداوند متعال به وعدهی خود عمل کرده و آنها را جزای نیک عطا میکند.»
متن کامل این مقاله در بخش قرآنی موسسه فرهنگی اطلاعرسانی تبیان قابل مشاهده است.
گزارش: سمیرا حسن
تنظیم: هومن بهلولی