تبیان، دستیار زندگی

پرتگاهی که همه چیز را نابود می کند!

بنیان تقوا چنان استوار و مستحکم است که چیزی آن را نابود نمی کند و زراعتی که بذر آن بر سرزمین تقوا پاشیده شود و از آن آب خورد، هرگز تشنه نمی ماند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بنیان تقوا ، ایمان، انفاق،
عمل یا بر زمینه ایمان و تقوا و برای جلب رضای خدا بنا می شود که در این صورت شبیه بنایی مستحکم است ؛ در برابر تندبادها مقاوم و حافظ از سرما و گرما و حوادث ناگوار می باشد. این عمل مبنی بر ایمان و تقوا، مستحکم و پایدار و بادوام است ، توشه آخرتی شخص می گردد و در مهلکه ها نجات بخش او می شود.

اما عمل و ایمانی که بر زمینه نفاق و دو رویی و تظاهر و بی ایمانی و بی تقوایی و تقوا نمایی بنا شده، به منزله بنایی است که بر زمینی بنا شده که لبه پرتگاه است ، زیر آن خالی بوده و جهنم خروشان نهر ویرانگر در زیر خالی شده آن، جاری و مانند جهنم خروشان و بلعنده است. هر لحظه پرتگاه در معرض فرو ریختن در نهر خروشان و ویرانگر می باشد.

عمل منافقانه و غیر استوار بر مبنای ایمان و تقوا، بی ثباتی بنای بر زمین پرتگاه را دارد . با تندبادهای سهمگین ابتلاها و سکرات مرگ و قیامت نابود شده، در جهنم شعله ور سقوط کرده، نابود شده، برای صاحبش دادرس و توشه راه نخواهد بود. صاحبش در سکرات مرگ و قیامت دست خالی از عمل صالح و با انباری مملو از عمل ناصالح است که عذاب های دردناک برای او خواهد بود.

 تا به حال پیش اومده برای خودتون یا اطرافیانتون که یک عملی انجام دهید ولی اون عمل خیلی ماندگار بشه و خودتون هم از ماندگاریه عمل تعجب کنید؟!

 

  • عبدالباسطآیه 109 سوره توبه
  • الحصریآیه 109 سوره توبه

    پاسخ شما به این سوال خدا چیست؟ آیا كسى كه بنیاد [كار] خود را بر پایه تقوا و خشنودى خدا نهاده بهتر است یا كسى كه بناى خود را بر لب پرتگاهى مشرف به سقوط پی‌‏ریزى كرده و با آن در آتش دوزخ فرو می‌‏افتد؟ و خدا گروه بیدادگران را هدایت نمی ‏كند

  • گنجینه صوتی تلاوتآیه 109 سوره توبه
  • گنجینه صوتی 1آیه 109 سوره توبه
  • گنجینه صوتی 1آیه 109 سوره توبه
  • قرآان مجیدآیه 109 سوره توبه
  • گنجینه صوتی 1آیه 109 سوره توبه
  • گنجینه صوتی تلاوتآیه 109 سوره توبه

اصلاً چرا راه دور بریم ، چند روز پیش سالگرد مرد بزرگی بود که 25 سال است که هرسال باشکوه تر از سال قبل از او و کاری که انجام داد سخن به میان می آید ، به طوری که کار و یاد او جهانی شده به طوری که حتی خود غربی ها و دشمنان هم بر کار و عمل او سمینارها و جلساتی را می گذارند و بر روی آن صحبت ها می کنند؛ او کسی نیست جز امام خمینی رحمة الله علیه.

آن مردی که با داشتن تقوا و محور قرار دادن کارهایش تنها در مسیر رضای خدا و خشنودی او بنایی را سازمان دهی کرد و به سرانجام رساند که تا به الان دشمن هر چقدر خواسته با راه های مختلف اصل این بنا را ویران کند نتوانسته است .

برعکس چنین شخصیتی ، شاه و دستگاه او بود که با آن نفاقی که در کارها و اعمالش داشت و با آن سرسپردگی و وابستگی به دشمن ، ساختمانی به نام شاهنشاهی را ایجاد کرده و چون مصالح محکم و خوبی برای ساختمان و بنا و سازمان خود نداشت با یک طوفان از بین رفت و اثری از آن باقی نماند.

و آدمی وقتی این جریان ها و سیاست ها را می بیند به یاد این آیه قرآن می افتد که می فرماید :

أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَى تَقْوَى مِنَ اللّهِ وَرِضْوَانٍ خَیْرٌ أَم مَّنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَىَ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِی نَارِ جَهَنَّمَ وَاللّهُ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ :

آیا كسى كه بنیاد [كار] خود را بر پایه تقوا و خشنودى خدا نهاده بهتر است یا كسى كه بناى خود را بر لب پرتگاهى مشرف به سقوط پى‏ریزى كرده و با آن در آتش دوزخ فرو مى‏افتد؟ و خدا گروه بیدادگران را هدایت نمى‏كند.(109 / توبه)

و مۆید این بیان قرآن کلام حضرت علی(علیه السلام) است که می فرماید : بنیان تقوا چنان استوار و مستحکم است که چیزی آن را نابود نمی کند و زراعتی که بذر آن بر سرزمین تقوا پاشیده شود و از آن آب خورد، هرگز تشنه نمی ماند.

پاسخ شما به سوال خداوند چیست؟ برای شما هم چنین موقعیت هایی پیش آمده؟

 

تفسیرسوره توبه آیه 109 (بنیاد باطل بر باد است)

 

کاربران گرامی می توانند فایل صوتی تلاوت این آیه را به آدرس زیر ارسال نمایند.

 

quran

مطالب مرتبط:

سوال از خدا، پاسخ از شما!

توجه توجه! آزمون استخدامی خداوند برگزار می شود!!!

نشست علمی در تاکسی و اتوبوس!!

مرغی که یک پا دارد!

تا به حال شما این شیرینی را امتحان کرده اید؟!

سوپرمن های نجات بخش ما!!

غربی ها از ما مۆمن ترند؟!!

میلیونر شو! بیشترین سود با کمترین سپرده

تب رفیق شدن با چهره ها برای شهرت!!

این مذهبی های املِ بی کلاس!!

حلال هایی که حرام کردنش بدترین بدعته!

سنگین ترین قرار داد تاریخ بشر!

عاقبت فوتبال ما و کری خواندن هایمان!

شما در کدام ایستگاه پیاده می شوید؟

بی خاصیت ترین آدم های دنیا!!