تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی بررسی اصول مزرعه سازگار با محیط زیست بر اساس کبوترخانه از این مدرسه جزء برترین غرفه های این دوره از جشنواره شد. سید امیر پارسا عباسی و سید امیر رضا عباسی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم ریحانه صانعی انجام داده اند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر دبستان نور علوی

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

پژوهشگران جوان دبستان نور علوی به مدیریت جناب آقای محمد هادی گوهری در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

دستاورد برتر دبستان نور علوی، اصول مزرعه با کبوترخانه

پروژه ی بررسی اصول مزرعه سازگار با محیط زیست بر اساس کبوترخانه از این مدرسه جزء برترین غرفه های این دوره از جشنواره شد. سید امیر پارسا عباسی و سید امیر رضا عباسی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم ریحانه صانعی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

شرح

طراحی و ساخت ماکت یک مزرعه ی سازگار با محیط زیست با هدف باز آفرینی یکی از عناصر معماری ایرانی با کاربری کشاورزی یعنی کبوتر خانه ها

مهارت ها

مهارت های تحقیقی در زمینه های زیر :

• آشنایی با اصول طراحی پایدار

• آشنایی با تکنیک های خلاقیت

• آشنایی با معماری کبوتر خانه ها در معماری ایرانی

• آشنایی با نمونه های سازه های معماری ساخته شده در دنیا با کاربری نزدیک یا مشابه به ایده ی پروژه

• آشنایی با استاندارد های مزارع سازگار با محیط زیست.

1- مهارت طراحی بر اساس اصول هندسی معماری ایرانی به وسیله ی مطالعه فرم های معماری ایرانی – اسلامی جهت طراحی فرمی سازه

2- آشنایی با ساخت ماکت طرح

3- افزایش اعتماد به نفس در پرزنت ایده به وسیله تهیه برد ایده ها و اراپه ی آن در نمایشگاه داخلی مدرسه.

دستاورد برتر دبستان نور علوی، اصول مزرعه با کبوترخانه

خلاصه:

از ابتدای مهرماه تا پایان آبان ماه با نمایش انیمیشن و تصاویر آموزشی در زمینه ی طراحی پایدار و به خصوص معماری پایدار که توسط دبیر راهنما تهیه و تألیف شد، از دانش آموزان خواسته شد به ایده یابی بپردازند. پس از بررسی ایده ها در هر جلسه توسط دبیر راهنما، ایده های قابل ساخت بر اساس امکانات مدرسه و میزان ارزش علمی پژوهشی به عنوان طرح های منتخب اعلام شدند. که این پروژه یکی از ایده های منتخب کلاس های ایده یابی شناخته شد. از ابتدای آذر ماه تا پایان دی ماه در هرجلسه با استفاده از چند تکنیک خلاقیت (مانند طوفان فکری، شش کلاه ...) ایده پروژه به صورت گروهی گسترش یافته و تکمیل شد.

هفته ی اول بهمن ماه ایده های تکمیلی این پروژه که حاصل تکنیک های خلاقیت اجرایی در کلاس بوده است جهت ارایه در نمایشگاه داخلی مدرسه روی یک برد مقوایی مرتب سازی شدند. هفته ی دوم بهمن فهرست موضوعات و حوزه های تحقیقی مورد نیاز و مرتبط با پروژه، با همکاری خود افراد گروه و راهنمایی دبیر راهنما تهیه شده است .هفته ی سوم و چهارم افراد گروه به جمع آوری اطلاعات بر اساس این فهرست می پردازند و قرار است نتایج به صورت پاور پوینت، هفته ی اول اسفند ماه در کلاس ارایه شود.

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه سارا خرمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی