تبیان، دستیار زندگی
سلام من لیلا قدوسی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، پرنیا خسروی از مدرسه غیر دولتی پیام زهرا از استان اصفهان در جشنواره تبیان شرکت کردیم و با کمک استاد راهنما سرکار خانم زهرا نجفی موفق به انجام این پژوهش شده ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه غیر دولتی پیام زهرا

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه غیر دولتی پیام زهرا، فست فود ها

تأثیر فست فود ها بر بیماری های دختران

تبیان: با سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟

سلام من لیلا قدوسی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، پرنیا خسروی از مدرسه غیر دولتی پیام زهرا از استان اصفهان در جشنواره تبیان شرکت کردیم و با کمک استاد راهنما سرکار خانم زهرا نجفی موفق به انجام این پژوهش شده ایم.

تبیان: کار پژوهشی شما در چه زمینه ای است؟

تحقیق ما در مورد تأثیر فست فود ها بر بیماری دختران است. تحقیق ما ابتدا در مورد علت رواج پیدا کردن فست فودها در جوامع امروز است. در قدیم مردم از غذاهای سنتی و خانگی استفاده می کردند و در کنار آن از میوه و سبزیجات بهره می بردند، ولی امروزه با تغییر سنت ها و تغییر ذائقه ها همچنین به دلیل صرف زمان کمتر برای تهیه غذا، مردم بیشتر به فست فودها روی آوردند و نقش میوه و سبزیجات در وعده های غذایی بسیار کم رنگ شده است. همچنین از دلایل دیگر رواج فست فود ها مزه خوب آن ها است که طرفداران بسیاری دارد.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه غیر دولتی پیام زهرا، فست فود ها

مضرات فست فود به سه دسته تقسیم می شوند.

1.        میزان سدیم بالا: سدیم بالا در فست فود ها به دلیل وجود نمک های اشباع شده در آن ها است. این نوع نمک ها به دلیل ایجاد مزه بهتر و خوشمزه تر شدن فست فود ها استفاده می شوند. استفاده از این نوع نمک ها به کبد آسیب می رساند.

2.        میزان چربی بالا: چربی بالای فست فود ها به دلیل نگهداری فست فودها در روغن اشباع شده است که این عامل باعث افزایش میزان چربی غذا و در نهایت اضافه وزن می شود.

3.        میزان کالری بالا: فست فودها مواد مغذی که بدن در دو روز به آن ها نیاز دارد را یکجا و در یک وعده به بدن می دهد. کبد انسان این میزان کالری را در یک وعده به سختی می تواند بپذیرد و در دراز مدت دچار مشکل خواهد شد.

تبیان: دلایل اصلی مخالفت با فست فود ها چیست؟

یکی از علل اصلی مخالفت با فست فودها از دیدگاه سلامت، مصرف توام آن ها با نوشابه ها است. در واقع علاوه بر محتویات مضر نوشابه های گازدار مانند اسید فسفریک و محتوای قندی بالا، میزان انسولین بدن پس از مصرف این مواد به سرعت بالا می رود و موجب جذب سریع و متعاقب آن کاهش میزان قند خون می شود که نتیجه آن احساس گرسنگی پس از یکی دو ساعت در فرد است. همین امر باعث افزایش میزان انرژی دریافتی ما در طول روز می شود. در نهایت می توان گفت که مصرف مداوم فست فودها و نوشابه های گازدار موجب بروز مقاومت انسولینی و دیابت نوع 2 می شود.

تبیان: لطفاً نتایج تحقیقاتتان را شرح دهید؟

در دنیای امروز به دلیل صرف زمان کم برای تهیه غذا و مزه خوب فست فود ها نمی توان این نوع غذا ها را از سیستم زندگی مردم حذف کرد، بنابراین تصمیم گرفتیم با اضافه کردن مواد سالم و مغذی در فست فود ها آن ها را به غذاهای سالم تری تبدیل کنیم. مثلاً با اضافه کردن سبزیجات به پیتزا و کم کردن پنیر پیتزا یا درست کردن همبرگر با سویا و یا به جای سرخ کردن مواد آن ها را کبابی کنیم تا هم خواص موجود در غذا حفظ شود و هم خوشمزه تر شود.

تبیان: نحوه آشنایی تون با سایت تبیان و جشنواره تبیان چگونه بود؟

ما از طریق مدرسه و مربی پژوهش مان با تبیان آشنا شدیم و در جشنواره شرکت کردیم.

تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی

تهیه: الهام گارسچی