تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی آنتی بیوتیک طبیعی بسازیم از این مدرسه جزء برترین غرفه های این دوره از جشنواره شد. پارسا دهقان و آرمان فرنژاد پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم تینا علیزاده رنجبر انجام داده اند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر دبستان آل طه

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر دبستان آل طه، آنتی بیوتیک طبیعی

پژوهشگران جوان دبستان آل طه به مدیریت سرکار خانم زینب سیاهپوش در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی آنتی بیوتیک طبیعی بسازیم از این مدرسه جزء برترین غرفه های این دوره از جشنواره شد. پارسا دهقان و آرمان فرنژاد پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم تینا علیزاده رنجبر انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

هدف از این پروژه: شناخت آنتی بیوتیک های طبیعی

سوال پروژه:

1- چرا بهتر است از آنتی بیوتیک های طبیعی به جای آنتی بیوتیک های شیمیایی استفاده کنیم؟
2- آنتی بیوتیک های طبیعی چه هستند؟
3- چه بیماری هایی را درمان می کند؟

فایده هایی که این پروژه برای من داشت:

برای از بین بردن انواع باکتری ها، ویروس ها، قارچ های بیماری زا که باعث بیماری های پوستی، تنفسی، گوارشی و دستگاه ادراری می شود، آنتی بیوتیک ها مورد استفاده قرار می گیرند.

تاریخچه:

قبل از این که پنی سیلین کشف شود انسان ها بعضی از مواد خام را به عنوان عامل ضد میکروب استفاده می کردند. 600 – 500 سال قبل از میلاد چینی ها شیره ی کپک زده لوبیای شور را برای درمان عفونت ها به کار می بردند. کشف اولین ماده آنتی بیوتیک در سال 1928 توسط فلمینگ بود.

آنتی بیوتیک: به موادی گفته می شود که میکروب های بیماری زا را از بین می برد.

میکروب: موجودات ذره بینی که باعث بیماری می شود. مانند: باکتری، ویروس، قارچ

آنتی بیوتیک های طبیعی: شامل مواد غذایی و گیاهان دارویی است که ویژگی آنتی بیوتیکی (ضد میکروبی) دارند. خیلی از این ها برای درمان عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی مفیدند. بیشتر آنتی بیوتیک های طبیعی هم به شکل خوراکی و هم به طور موضعی استفاده می شوند. هر چه قدر که افراد از عوارض جانبی خطرناک داروهای آنتی بیوتیکی مطلع می شوند، میزان تقاضا برای جایگزین های طبیعی این داروها افزایش پیدا می کند. مواد طبیعی، خطر این عوارض را کمتر می کنند و حتی اثرات جانبی مفید دارند که این مسئله با افزایش باکتری های مفید و تقویت سیستم ایمنی بدن فراهم می شود.

دستاورد برتر دبستان آل طه، آنتی بیوتیک طبیعی

چند نمونه از آنتی بیوتیک های طبیعی

عسل

در درمان عفونت های پوستی به سطح زخم بمالید. مثلاً عسل در درمان عفونت های موضعی مثل نیش زنبور مۆثرتر از آنتی بیوتیک است.

هشدار: مصرف عسل برای کودکان زیر یک سال به دلیل ایجاد مسمومیت کشنده ممنوع است.

سرکه سیب

در درمان عفونت گوش. یک پیمانه سرکه + یک پیمانه آب گرم مخلوط می کنیم و روزانه 2 تا 3 مرتبه گوشتان را با این محلول شستشو دهید.

سیر

برای پیشگیری از انواع بیماری ها 2 تا 1 حبه سیر تازه و له شده همراه با غذا میل شود. سیر می تواند 60 گونه قارچ و 20 نوع باکتری را از بین ببرد. مانند بیماری ذات الریه که می توان برای درمان از 4 تا 6 حبه استفاه کرد.

جنسینگ

ضد سرماخوردگی ، برای قوی کردن سیستم ایمنی بدن و این گیاه دوره ی بیماری را کوتاه می کند. میزان مصرف روزانه 3 مرتبه 100 الی 200 میلی گرم مصرف شود به مدت 3 هفته.

روغن درخت چای

در درمان عفونت های ادراری به صورت خوراکی مصرف شود و به اندازه داروهای آنتی بیوتیکی در درمان عفونت های باکتریایی مۆثر است.

روغن مرزنجوش

پادشاه آنتی بیوتیک های طبیعی است. در تحقیقاتی که انجام شده بیماری های تب مخملک، تب رماتیسم، عفونت های زخمی و ... را از بین می برد.

آویشن

ضد برونشیت، ضد ویروس، ضد انگل و ... از آویشن برای درمان عفونت های تنفسی مانند آنژین و سینوزیت استفاده می شود. دم کرده های آویشن برای درمان سرفه مۆثر است.

خانم های باردار و کودکان و افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی بدن هستند و بیمارانی که تحت نظر پزشکانی خاص می باشند باید قبل از مصرف این مواد با پزشک مشورت کنند.

استفاده از آنتی بیوتیک های شیمایی به مقدار زیاد باعث می شود که بدن در مقابل آن بیماری مقاوم شده و آنتی بیوتیک اثر نکند. لازم است از تجویز غیز ضروری این داروها توسط پزشکان پرهیز شود.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی