تبیان، دستیار زندگی
دبیرکل حزب الله در مراسم بزرگداشت علامه شیخ مصطفی قصیر تاکید کرد حضور میلیونها نفر از شهروندان سوری در پای صندوقهای رای در انتخابات ریاست جمهوری اخیر این حقیقت را نشان داد که رهبری سوریه از پایگاه مردمی بسیار عظیمی برخوردار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظر ‌نصرالله ‌درباره‌ انتخابات سوریه


دبیرکل حزب الله در مراسم بزرگداشت علامه شیخ مصطفی قصیر تاکید کرد حضور میلیونها نفر از شهروندان سوری در پای صندوقهای رای در انتخابات ریاست جمهوری اخیر این حقیقت را نشان داد که رهبری سوریه از پایگاه مردمی بسیار عظیمی برخوردار است.

نصرالله

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در مراسم بزرگداشت علامه شیخ مصطفی قصیر تاکید کرد حضور میلیونها نفر از شهروندان سوری در پای صندوقهای رای در انتخابات ریاست جمهوری اخیر این حقیقت را نشان داد که رهبری سوریه از پایگاه مردمی بسیار عظیمی برخوردار است.

به گزارش مهر به نقل از شبکه المنار، سخنرانی سید حسن نصرالله به مناسبت برگزاری مراسم بزرگداشت علامه مرحوم شیخ مصطفی قصیر العاملی از علمای فقیه و مجاهد لبنان ایراد می شود که این مراسم در سالن شهید سید محمد باقر صدر در مدرسه امام مهدی(عج) آغاز شده است.

سید حسن نصرالله در ابتدای سخنان خود از مقام شیخ مصطفی القصیر و مبارزات و فداکاریهای وی در راه خداوند تمجید کرد.

وی خاطر نشان کرد باید از افرادی همچون شیخ مصطفی قصیر به عنوان الگویی برای نسلها و فرزندان خود استفاده کنیم، همانطوری که از رهبران و فرماندهان شهید خود الگوبرداری می کنیم.

دبیرکل حزب الله لبنان بار دیگر به دفاع از حضور مقاومت در سوریه پرداخت و تاکید کرد مقاومت در  میدان کشور دوست سوریه حضور پیدا کرد تا طرحی را در سطح منطقه خنثی کند که مقدسات و عناصر قدرت آن را هدف قرار داده بود، مقاومت تنها از طریق پشتوانه مردمی و عقیدتی و حمایت علما و تلاشهای بزرگی که انجام می شود، قوی و قدرتمند می شود، زیرا مقاومت متکی بر پایگاه  عظیم مردمی است نه واکنش موقت، مقاومت ریشه های محکمی در این سرزمین و تاریخ و  عقیده آن دارد.

وی در ادامه به مشکلات و معضلات معیشتی و اقتصادی لبنان اشاره و از بی توجهی دولت به آن انتقاد کرد و گفت از مسئولان می خواهم به این مسائل رسیدگی و آن را حل کنند.

دبیرکل حزب الله در واکنش به کسانی که حزب الله را به مانع تراشی در برابر انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان متهم می کنند، اظهار داشت ما خواهان تلاشهای طرفهای متعدد برای به سرانجام رساندن مسئله ریاست جمهوری هستیم.

مقاومت تنها از طریق پشتوانه مردمی و عقیدتی و حمایت علما و تلاشهای بزرگی که انجام می شود، قوی و قدرتمند می شود، زیرا مقاومت متکی بر پایگاه  عظیم مردمی است نه واکنش موقت، مقاومت ریشه های محکمی در این سرزمین و تاریخ و  عقیده آن دارد

وی با انتقاد از جریان 14 مارس که همچنان بر بیگانگان برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود تکیه می کند، خطاب به این جریان گفت به روابط ایران و عربستان و مذاکرات میان دو کشور نگاه نکنید، اولا زمان آن معلوم نیست، ثانیا مشخص نیست که در آینده نزدیک چه اتفاقی رخ خواهد داد، ثالثا اگر زمانی برای مذاکرات مشخص شود، معلوم نیست درباره چه چیزی مذاکره خواهند کرد، نکته دیگر اینکه چه کسی گفته است پرونده لبنان محور مذاکرات ایران و عربستان خواهد بود. در حالی که ایران هیچ چیزی را بر همپیمانان ودوستانش  تحمیل نمی کند.

دبیرکل حزب الله لبنان خاطر نشان کرد من با صداقت تمام خواستار تلاشهای داخلی برای انجام انتخابات ریاست جمهوری و به نتیجه رسیدن آن هستم، حتی سعودیها می گویند که در این موضوع دخالت نمی کنند، در نتیجه تمام کشورهایی که در گذشته کمک می کردند، امروز مشغول هستند و من از همه طرفهای داخلی می خواهم برای تحقق این مسئله تلاش کنند.

سید حسن نصرالله گفت درخواستهای مکرری از سوی رهبران لبنانی برای امنیت و آرامش مطرح شده است، این مسئله به همکاری لبنانی ها نیاز دارد، تاکید می کنم که ما به ثبات، امنیت و آشتی ملی پایبند هستیم و از آن حمایت می کنیم، همه ما مسئولیت داریم تا برای تقویت آشتی و ثبات تلاش و همکاری کنیم.

وی افزود امنیت و ثبات به راه حل سیاسی ریشه ای نیاز ندارد، بلکه به اراده حفظ صلح و امنیت و ثبات نیاز دارد، هنگامی که اقدامات و رفتارهای تحریک آمیز به ویژه طایفه ای و مذهبی متوقف شود، تاثیر بسزایی بر موضوع  امنیت و ثبات در لبنان خواهد داشت.

سید حسن نصرالله

نصرالله خاطر نشان کرد مهم کنار گذاشتن ادبیات و گفتمان طایفه ای است، زیرا دوری از چنین گفتمانی از مهمترین امور برای حفظ ثبات، امنیت و آرامش در لبنان است.

دبیرکل حزب الله در ادامه به موضوع سوریه اشاره کرد و گفت مهمترین حادثه ای که اخیرا رخ داد، انتخابات ریاست جمهوری در سوریه بود، حضور گسترده مردم در انتخابات، یک دستاورد و پیروزی برای سوریه و ملت آن به شمار می رود، در گذشته آمریکا و غرب تلاشهای زیادی برای جلوگیری از برگزاری انتخابات در سوریه انجام دادند.

سید حسن نصرالله گفت غرب تهدید کرده بود که اگر انتخابات برگزار شود، این کار و آن کار را خواهیم کرد، اما این تهدیدها و فشارها بیهوده بود، می دانیم که فشارهایی هم بر رهبری سوریه برای برگزار نکردن انتخابات اعمال شد، اما موضوع سوریه برای برگزاری انتخابات جدی و قاطع بود.

دبیرکل حزب الله خاطر نشان کرد بر ملت سوریه فشار وارد کردند که ما انتخابات را به رسمیت نخواهیم شناخت، تمام کسانی که انتخابات سوریه را رد کردند و پیش از آنکه برگزار شود، آن را نمایش، مضحک و غیر قانونی توصیف کردند و اینکه به زعم آنها بیانگر اراده مردم نیست، در حقیقت اراده مردم سوریه را به نفع خود مصادره می کنند.

وی به کارشکنی غربی ها و دیگر حامیان گروههای تروریستی در برابر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مشارکت شهروندان سوری در کشورهای خود اشاره کرد و گفت سپس بر مردم سوریه در داخل و خارج فشار وارد کردند، بسیاری از کشورها مانع برگزاری انتخابات سوریه در خاک خود شدند، چرا اجازه چنین کاری را ندادند، فرصتی برای باز شدن صندوقهای رای در جهان فراهم بود تا ببینیم آیا مخالفان آن را تحریم خواهند کرد، آنها اطلاعاتی در دست داشتند که اگر رای گیری در این کشورها انجام شود، استقبال گسترده ای از آن به عمل خواهد آمد.

نصرالله در واکنش به اتهامات بی اساس احمد الجربا علیه نظام سوریه که مدعی شده بود نظام سوریه می خواهد در روز انتخابات، خودروهای بمبگذاری شده را به مناطق مختلف ارسال کند و به همین سبب مردم نباید در انتخابات شرکت کنند، اظهار داشت برگزاری انتخابات با مشارکت مردمی به نفع نظام است، چرا آن را متهم می کنند که خودروهای بمبگذاری شده را ارسال خواهد کرد؟ انتخابات با وجود تمام موانع و فشارها و فتاوای تکفیری برگزار شد و همه دیدیم که با چه مشارکتی برگزار شد.

وی در واکنش به اتهامات و ادعاهای جریان 14 مارس علیه حزب الله در خصوص برگزاری انتخابات سوریه افزود ادعا کردند که آنهایی که رای گیری در سفارت سوریه در لبنان را انجام دادند، نیروهای حزب الله بودند، این اتهام سخیف و بی اساسی است، وزارت کشور که در اختیار شما است، برگردید و تصاویر را مشاهده کنید.

انتخابات یک اعلان سیاسی و مردمی درباره شکست جنگ علیه سوریه است، هر کس خواهان حل سیاسی بحران سوریه است، نمی تواند انتخابات ریاست جمهوری را نادیده بگیرد که نشان داد هر راه حلی که بر استعفای اسد تصریح کند، بی اعتبار است، زیرا ملت سوریه بار دیگر اسد را انتخاب کرده است، انتخابات به تمام مخالفان و کشورهای منطقه ای و جهان می گوید که راه حل سیاسی با اسد آغاز شده و با اسد پایان می یابد

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد میلیونها نفر در انتخابات ریاست جمهوری سوریه مشارکت کردند و هیچ کس نمی تواند این مسئله را انکار کند، ملت سوریه در این انتخابات، وحدت خود را اثبات کرد، تمام کسانی که برای تجزیه سوریه نقشه می کشیدند، با این انتخابات، نقشه های خود را بر باد رفته دیدند، ملت بقای دولت را تثبیت کرد و اینکه قادر به برگزاری انتخابات است و ملت هم اراده ایستادگی و مقاومت و عدم ناامیدی و بی توجه نبودن به آینده خود را مورد تاکید قرار داد.

سید حسن نصرالله خاطر نشان کرد این سوریها هستند که کشور خود را می سازند و نظام سیاسی خود را اصلاح می کنند، میلیونها نفر گفتند که نبرد میان نظام و ملت نیست، اگر اینگونه بود فقط چند هزار نفر بیشتر پای صندوقهای رای نمی رفتند، اما وقتی میلیونها نفر در حوزه های اخذ رای حاضر می شوند، معنایش این است که رهبری سوریه از پایگاه مردمی بسیار عظیمی برخوردار است.

وی به کارشکنی وزیر کشور لبنان که وابسته به جریان 14 مارس است در برابر رای دادن سوریهای مقیم این کشور گفت می توانند عنوان آواره را از سوریها حذف کنند، اما نمی توانند عنوان و ویژگی رای دهنده بودن را از آنها بگیرند.

دبیرکل حزب الله خاطر نشان کرد انتخابات یک اعلان سیاسی و مردمی درباره شکست جنگ علیه سوریه است، هر کس خواهان حل سیاسی بحران سوریه است، نمی تواند انتخابات ریاست جمهوری را نادیده بگیرد که نشان داد هر راه حلی که بر استعفای اسد تصریح کند، بی اعتبار است، زیرا ملت سوریه بار دیگر اسد را انتخاب کرده است، انتخابات به تمام مخالفان و کشورهای منطقه ای و جهان می گوید که راه حل سیاسی با اسد آغاز شده و با اسد پایان می یابد.

راه حل سیاسی مبتنی بر دو مقدمه اساسی است، اول اینکه نتایج انتخابات در نظر گرفته شد، دوم  اینکه به حمایتها از گروههای تکفیری پایان داده شود که در این صورت به توقف درگیری و جنگ کمک می شود، اینکه برخی کشورهای عربی، این گروهها را در فهرستهای تروریستی قرار دهند، کافی نیست، زیرا کشورهایی در منطقه وجود دارند که این گروهها را در فهرست تروریسم قرار داده اند، اما همچنان از آنها حمایت می کنند.

بخش سیاست تبیان


منبع : تابناک