تبیان، دستیار زندگی
تهران گردی برای جوان ترها شاید به معنی گشت و گذار در طبیعت و پارک ها و پاساژها باشد اما می خواهیم این بار به شما گردشگاه هایی را معرفی کنیم که هم تاریخی هستند، هم جذاب و دلپذیر و جان می دهند برای یک قرار دوستانه.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاتوق های تاریخی در تهران

پاتوق های تاریخی در تهران


تهران گردی برای جوان ترها شاید به معنی گشت و گذار در طبیعت و پارک ها و پاساژها باشد اما می خواهیم این بار به شما گردشگاه هایی را معرفی کنیم که هم تاریخی هستند، هم جذاب و دلپذیر و جان می دهند برای یک قرار دوستانه.

عمارت مسعودیه

این عمارت به دستور مسعود میرزا ملقب به ظل السلطان فرزند ناصرالدین شاه در سال 1295 قمری بنا شده. در واقع نام عمارت برگرفته از نام خود مسعود میرزاست که به مسعودیه شهرت پیدا کرد.

نخستین کتابخانه و موزه ملی ایران هم در این عمارت فعالیت خودشان را آغاز کردند. مدت کوتاهی در اوایل دهه 40 از این عمارت به عنوان دانشکده افسری استفاده شده است.

در سال 1345 با تفکیک وزارت آموزش و پرورش از فرهنگ و هنر، عمارت مسعودیه به وزارت آموزش و پرورش سپرده شد و نخستین وزارتخانه آموزش و پرورش در آنجا مستقر شد. این عمارت شهریور سال 90 میزبان جشن خانه سینما شد.

پاتوق های تاریخی در تهران

تاریخ می گوید ظل السلطان پسر بزرگ ناصرالدیین شاه که هیچ وقت شاه نشد، کاخ مسعودیه را در رقابت با کاخ گلستان ساخته بود اما حیف که مادرش از خون سلطانی نبود و چشمش چپ بود و پایش لنگ، خودش هم هر چند عاشق اصلاحات اروپایی و ارتش مدل فرنگی و اتومبیل و سیم تلگراف و تلفن بود، مورد علاقه هیچ کس نبود؛ نه پدر تاج دارش، نه برادر مریض احوالش و نه مردم اصفهان که شاهد شکارهای تمام نشدنی و خرابکاری هایش بودند و مدت ها زیر یوغ حکومتش تحمل ها کردند، وگرنه لابد نسل شیر و پلنگ و ببر حفظ می شد و کاخ مسعودیه هم کاخ سلطانی بود و همان دوتا حکم مشروطه که مظفرالدین شاه برادر کوچکش امضا کرد هم امضا نمی شد و خلاصه تاریخ یک جور دیگری از کار درمی آمد.

همین هم هست که کاخ مسعودیه یک قصه خاصی دارد، قصه متفاوت بودن، چون اصلا کاشی و پله، پنجره و تیر و تخته اش یک جور دیگری ساخته شده و آن خوشنویس چاکر آستان سلطانی آمده با اعتماد به نفس روی در ورودی اش نوشته: «زایر آید به طواف در ظل السلطان».

نگارستان زیبا

باغ نگارستان در سال 1222 قمری به دستور فتحعلی شاه به شکل هشت گوش با شاه نشین هایی به سبک دوره زندیه ساخته شد.

پاتوق های تاریخی در تهران

باغ نگارستانی را سید علی اکبر باغبان طراحی کرد. این باغ اولین مرکز آکادمیک ایران است که در آن «دارالمعلمین عالی» برای پسران و «دارالمعلمات» برای دختران تاسیس شد. در زمان سلطنت مظفرالدین شاه مدرسه فلاحت (کشاورزی) و در 1329، مدرسه صنایع مستظرفه (هنرهای زیبا) به ریاست محمد غفاری ملقب به کمال الملک در عمارت جنوبی و همچنین، مدرسه علمیه در عمارت شمالی به وجود آمد.

در سال 1315، کتابخانه باغ ساخته شد که معاونت آن را پروین اعتصامی به عهده داشت. می گویند دکتر حسابی بعدها برای تدریس درس فیزیک به دانشجویان، اولین دستگاه هواشناسی را در این محل نصب کرد.

مقابل در ورودی ساختمان مرکزی، از شمال، مجسمه فردوسی خودنمایی می کندن که در 1315 توسط دانشجویان ایرانی که در اروپا تحصیل می کردند، ساخته و به این مکان منتقل شد. این باغ از قدیم به گل گشت فردوسی نیز معروف بوده است. باغ نگارستان از یک جنبه دیگر هم مشهور است و آن اینکه قائم مقام فراهانی، صدراعظم مشهور محمد شاه، در سال 1214 در این باغ به قتل رسید.

پاتوق های تاریخی در تهران

کاخ گلستان

شروع ساخت آن به ارگ تاریخی تهران و زمان شاه طهماسب اول در دوران صفویه در بخش قدیمی شهر تهران بازمی‌گردد، و بخش‌های اصلی آن در درون حصار قدیمی تهران احداث شد. ولی در دورهء قاجار گسترش فراوانی یافت و محل سکونت شاهان قاجار بود.

در زمان پهلوی جهت مراسم رسمی و محل اقامت روسای جمهور و مهمانان ویژهء خارجی استفاده می‌شد. با این حال قسمت‌هایی از آن در این زمان تخریب گردید.

اتفاق‌های مهمی از تاریخ معاصر ایران در این مجموعه به وقوع پیوسته‌است. منظره‌ای از کاخ گلستان در یک سوی اسکناس‌های پنج هزار ریالی از سال 1348 ش تا سال 1357 چاپ و نشر می‌شد.

پاتوق های تاریخی در تهران

وقایعی که در این کاخ رخ داد عبارتند از:

تاجگذاری پادشاهان قاجار از جمله احمدشاه بر تخت مرمر

تاجگذاری مظفرالدین شاه قاجار در عمارت بادگیر

گشایش مجلس یکم در 18 شعبان 1324 ق با حضور شاه در اتاق برلیان عمارت گلستان

نخستین جلوس رضاشاه در 1304 ش بر تخت مرمر

تاج‌گذاری رضاشاه در 4 اردیبهشت 1305 ش در تالار سلام

تاج‌گذاری محمدرضا پهلوی در تالار سلام

ناصر نجمی در کتاب «طهران در عهد ناصری» می‌نویسد که وجه تسمیه کاخ گلستان به دلیل قرار گرفتن و محصور‌شدن آن در باغ یا گلستانی بوده که پیرامون آن باغچه‌هایی قرار داشته و خیابان‌های دراز و مشجری که در کنار آنها درختان چنار و سرو سر به آسمان کشیده بودند.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: چلچراغ، فرارو