تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی سامانه اطلاع رسانی آلودگی هوا از این مدرسه جزء برترین غرفه های این دوره از جشنواره شد. شهرزاد نجفی و سارا معلمی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی جناب آقای پوریا کشاورز انجام داده اند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 ضحی

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر متوسطه 2 ضحی، سامانه اطلاع رسانی  آلودگی هوا

پژوهشگران جوان متوسطه 2 ضحی به مدیریت سرکار خانم مونا نیک روش در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی سامانه اطلاع رسانی  آلودگی هوا از این مدرسه جزء برترین غرفه های این دوره از جشنواره شد. شهرزاد نجفی و سارا معلمی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی جناب آقای پوریا کشاورز انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارائه می گردد.

آلودگی هوا امروزه یکی از بزرگترین معضلات شهرهای بزرگ مانند تهران است. آلودگی هوا به ویژه برای بیماران ریوی، مبتلایان به آسم، افراد سالمند، کودکان و نوزادان، زنان باردار موجب بروز مشکلات زیاد و بعضاً غیر قابل جبرانی می شود. پژوهشگران در این طرح کوشیده اند تا با طراحی و به کارگیری سنسورهای مختلف تشخیص آلاینده های هوا به نتیجه وضعیت آلودگی هوا ( سالم- ناسالم - هشدار و... ) برسند و این نتیجه را که مربوط به مناطق مختلف شهر است از طریق سامانه ارسال پیامک به اطلاع مراجع ذیربط مانند مراکز درمانی، شهرداری، پلیس و... برسانند.

با توجه به آمارهای بالای آلودگی هوا در شهر های صنعتی همچون تهران و بی اطلاعی بیماران از میزان آلاینده های مضر موجود در هوا و اثر منفی آن بر افراد سالمند، بیماران آسمی و ریوی و...، به این نتیجه رسیدیم که سامانه ای برای اطلاع میزان عناصر موجود در هوا به این افراد در مکان های مختلف به وجود بیاوریم.

توضیحات اولیه:

هوا یكی از پنج عنصر ضروری (هوا، آب، غذا، گرما و نور) برای ادامه حیات انسان است. هر فرد روزانه نزدیك 22000 بار تنفس می‌كند و تقریباْ به 15 كیلوگرم هوا در روز نیاز دارد. معمولاً انسان می‌تواند به مدت 5 هفته بدون غذا و مدت 5 روز بدون آب زنده بماند، اما نمی‌تواند بدون هوا حتی 5 دقیقه زنده بماند.

با توجه به گسترش شهرها و افزایش منابع آلاینده‌های هوا، هوای اغلب شهرهای بزرگ و صنعتی آلوده می‌باشند و با توجه به خطراتی كه این آلودگی برای سلامت افراد ساكن در مناطق آلوده دارد شناخت و آگاهی نسبت به جوانب مختلف این مساْله از اهمیت به سزایی برخوردار است و تنها با آگاهی و شناخت از این مساْله امكان جلوگیری یا كاهش خطرات آن وجود دارد.

به طور كلی در بررسی‌های آلودگی هوا سه مرحله مد نظر قرار می ‌گیرد:

الف: نحوه و نوع انتشار آلودگی هوا
ب: نحوه پراكنش آلودگی هوا
ج: تاْثیرات آلودگی هوا

برای آگاهی بیشتر این جا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه سارا خرمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی