تبیان، دستیار زندگی
واژه استقلال بر وزن استفعال و مرتبط با كلمه های قلیل و قلت و به معنای كاهش وابستگی است. استقلال در ادبیات اجتماعی و حكومتی به معنای اداره كشور با اختیار و آزادی و بدون دخالت دیگران است. استقلال اقتصادی كه تركیبی از دو واژه استقلال و اقتصاد است، به معنای
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشور را حیاط خلوت نکنیم


واژه استقلال بر وزن استفعال و مرتبط با كلمه‌های قلیل و قلت و به معنای كاهش وابستگی‌ است. استقلال در ادبیات اجتماعی و حكومتی به معنای اداره كشور با اختیار و آزادی و بدون دخالت دیگران است. استقلال اقتصادی كه تركیبی از دو واژه استقلال و اقتصاد است، به معنای اتكاء دولت‌ها به منابع مالی و تولیدات داخلی و عدم وابستگی به كشورهای بیگانه است.

سوال از خدا

همچنین استقلال یك كشور همواره با استقلال سیاسی آن پیوند عمیقی دارد و استقلال سیاسی یك كشور می‌تواند شرایط رشد و نمو استقلال اقتصادی را نیز فراهم كند. تصمیم گیران و سیاست گذاران باید همواره مصمم باشند تا قلمرو حاكمیت آن كشور در سطح بین‌المللی مستقل بماند.

وجود نظام ارزشی و فرهنگی قوی، رهبری برجسته و نخبه، نظام آموزشی و تربیتی آزادی خواه، با توان اقتصادی و نظامی قوی، مهم‌ترین عوامل شكل گیری استقلال (اقتصادی یا سیاسی) در كشور هستند. البته هر كدام از این عوامل به نوبه خود دارای جنبه‌هایی قابل بررسی و تحلیلند.

سلطه نظام سرمایه داری غرب در دوران دو قرن اخیر و سلطه این سیستم بر كشورهای مختلف جهان، چپاول و غارت از كشورهای مستعمره در حد اعلی و حداكثری ادامه یافت. كشور ما نیز از این غارت گری مستثنی نبوده است تا اینكه رهبری مدبرانه حضرت امام(ره) و همراهی مردم عزیز ایران در بهمن 57 به ثمر نشست و زمینه شكل گیری استقلال سیاسی كشور فراهم شد.

حمایت چشم گیر مردم از انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام راحل(ره) راه را برای متلاشی كردن استقلال سیاسی ایران توسط دشمنان مسدود كرد و آنها تلاش می‌كردند از طریق نظامی و وارد كردن خسارت‌های اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی ملت را به زانو درآورند. اما امام(ره) مدبرانه شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را برگرفته از آیه شریفه «نفی سبیل» «وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِینَ عَلَى الْمُۆْمِنِینَ سَبِیلًا؛ و خداوند هرگز بر [زیان] مۆمنان براى كافران راه [تسلطى] قرار نداده است» (نساء/141) به عنوان ركن اساسی نظام بیان و عزم و اراده ملت را دو چندان كردند.

امام راحل(ره)، مخالف استفاده از علوم و فنون دیگر كشورها نبودند، اما بهره گیری از علوم و فنونی را كه سبب ترویج فرهنگ مصرف گرایی در كشور شود، مطلوب ایشان نبودند

حضرت امام خمینی(ره) همواره تأكید می‌كردند كه ما باید در ابعادی هم چون صنعت، كشاورزی و فرهنگ مستقل باشیم و استقلال اقتصادی كشور را نوعی بیمه برای كشور توصیف می‌كردند. ایشان كسانی را كه در جبهه محاصره اقتصادی تلاش می‌كردند، هم چون رزمندگان دلاور جبهه‌های حق علیه باطل دانسته، به طوری كه در كلام ایشان آمده است: من دست كسانی را كه مخلصانه درصدد خودكفایی كشورند، می‌بوسم.

حضرت امام(ره) به مسئولان اصرار می‌كردند كه كشور از وابستگی خارج شده و خودكفا شود و همواره حمایت از تولیدات داخلی، مد نظر ایشان بود. امام راحل(ره)، مخالف استفاده از علوم و فنون دیگر كشورها نبودند، اما بهره گیری از علوم و فنونی را كه سبب ترویج فرهنگ مصرف گرایی در كشور شود، مطلوب ایشان نبودند.

رهبری در حرم امام

سخنان امام راحل امروزه در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی تبلور یافته و ایشان بر استقلال کشور و تاکید بر پتاسیل های داخلی و تولید داخلی تاکید موکدی دارند .امروزه با فشارهای خارجی دشمنان نظام اسلامی در چارچوب تحریم های بین المللی،مفهوم استقلال در عملکرد های موثر خدمت گذاران نظام اسلامی  نمود بارزی یافته که این مهم بارها در فتحوای سخنان معظم له آشکار بوده است. به نظر نگارنده این سطور درک مفهوم استقلال در کلام رهبر معظم انقلاب بهترین چراغ راه برای مسئولان نظام اسلامی است و می توان به مولفه های مفهوم استقلال از محتوای سخنان ایشان به نکات مورد توجه معظم له پی برد:

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، در سخنان مهمی ضمن برشمردن برخی از واقعیات جهانی به تبیین «وظایف اصلی مسئولان نظام اسلامی» در شرایط حساس و پیچیده كنونی پرداختند و تأكید كردند: «واقع بینی و دیدن نقاط مثبت فراوان در كنار برخی نقاط ضعف»، «افتخار به نسل جوان مۆمن و انقلابی»، «استفاده از ظرفیت های بی شمار داخلی و ملی»، «غفلت نكردن از دشمنی دشمنان»، «مرزبندی صریح و شفاف با جبهه استكبار»، «نترسیدن از دشمن»، «تكیه به مردم و تقویت حركت جهادی»، «حفظ و تقویت وحدت ملی»، «توجه به فرهنگ دینی و انقلابی»، و «گفتمان سازی»، از وظایف خطیر مسئولان نظام در سطوح مختلف است.

نکات فوق و تسری این نکات در بین نخبگان و خدمت گذاران اسلامی ضامن عدم وابستگی به لحاظ سیاسی و اقتصادی به استکبار جهانی است که می تواند کشور ما را در پراشوب ترین منطقه جهان در موقعیت امن قرار دهد.

محبوبه شهرابی

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:

دستاوردهای انقلاب اسلامی (2)

انقلاب اسلامی نقطه عطف جنبش‎های اسلامی

متن کامی وصیت نامه سیاسی– الهی امام خمینی