تبیان، دستیار زندگی
امروز سه شنبه برابر با سیزدهم خرداد 1393 هجری خورشیدی، پنجم شعبان 1435 هجری قمری و سوم ژوئن 2014 میلادی است.مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیزدهم خرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز سه شنبه برابر با سیزدهم خرداد 1393 هجری خورشیدی، پنجم شعبان 1435 هجری قمری و سوم ژوئن 2014 میلادی است.مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

13 خرداد 1366

عملیات کوچک نصر 2 در منطقه عملیاتی میمک با رمز یاحسین مظلوم(ع) و با هدف آزادسازی بلندی های مشرف بر راه های ارتباطی دشمن آغاز شد.

13 خرداد 1366

آلمان غربی به متجاوز بودن رژیم بعث عراق در جریان جنگ تحمیلی علیه ایران، اعتراف کرد.

13 خرداد 1342

امام خمینی با افشای ارتباط دوستانه ی محمدرضا پهلوی با رژیم صهیونیستی فرمود:«ای جناب شاه من به تو نصیحت می کنم ، دست بردار از این کارها، آقا اغفال می کنند تو را. من میل ندارم که یک روز اگر بخواهند تو بروی همه شکر کنند... اگر دیکته می دهند دستت و می گویند بخوان ، در اطرافش فکر کن ... نصیحت مرا بشنو... روابط مابین شاه و اسراییل چیست که سازمان امنیت می گوید از اسراییل حرف نزنید... مگر شاه اسراییلی است ؟»

13 خرداد 1342

مردم تهران و قم با حضور در تظاهرات گسترده یی به مناسبت عاشورای حسینی حمایت خود را از امام خمینی اعلام و جنایت های حکومت پهلوی را محکوم کردند. خیابان روبه روی کاخ مرمر در تهران و مدرسه فیضیه قم مرکز اصلی اجتماع مردم بود.

13 خرداد 1334

نمایندگان مجلس شورای ملی به کابینه ی ابراهیم حکیمی(حکیم الملک ) که 12 اردیبهشت تشکیل شده بود، رای اعتماد ندادند.

13 خرداد 1330

نیروهای حکومتی سید مجتبی نواب صفوی رهبر فداییان اسلام را دستگیر و 20 ماه زندانی کردند.

13 خرداد 1326

کوردل هال وزیر امور خارجه وقت آمریکا اعلام کرد که ارتباط و اعطای کمک های نظامی و سیاسی به ایران در جهت منافع آمریکاست .

13 خرداد 1321

محمد شایسته وزیر مختار ایران در واشنگتن، در دیدار با وزیر امورخارجه آمریکا از وی خواست یک مشاور اقتصادی را برای اصلاح امور اقتصادی ایران معرفی کند.

13 خرداد 1321

مراسم سالگرد جشن استقلال آمریکا در سفارت این کشور در تهران برگزار شد، نخست وزیر و جمعی از اعضای هیات دولت در این مراسم شرکت داشتند.

13خرداد 1309

فرمان برگزاری انتخابات هشتمین دوره قانونگذاری صادر شد. مجلس هشتم، 24 آذر 1309 هجری خورشیدی گشایش یافت و در 25 دی همان سال رسمیت یافت.

13 خرداد 1302

نخستین دسته از افسران ایرانی از رسته های مختلف ارتش انتخاب و برای تحصیل به کشور فرانسه فرستاده شدند، یک افسر به نام سرهنگ احمدخان نخجوان از تیپ گارد پیاده، جهت تحصیل در رشته هواپیمایی و فراگرفتن فن خلبانی اعزام شد. وی نخستین ایرانی است که گواهینامه ی خلبانی دریافت کرده است.

13 خرداد 1300

کلنل پسیان با دستور احمدشاه قاجار، از امور حکومتی کناره گیری کرد، اما همچنان در سمت فرمانده نیروهای نظامی خراسان باقی ماند.

13 خرداد 1299

احمد شاه قاجار پس از هشت ماه سفر به کشورهای اروپایی، به تهران بازگشت و 2 هفته بعد وثوق الدوله از کار کناره گیری کرد. وثوق الدوله قبل از سفر شاه در اعلامیه ای با اعلام خبر سفر او به اروپا، از امضای قراردادی میان دولت های ایران و انگلیس پرده برداشته بود.

تنظیم: هومن بهلولی