تبیان، دستیار زندگی
این روزها که هوا بهتدریج گرم می‌شود، سوار شدن در خودروهای عمومی ناگزیر با استشمام بوهای نامطبوعی همراه می‌شود. بوهایی که الزاما...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 راه رفع بوی نامطبوع خودرو (١)


این روزها که هوا به تدریج گرم می‌شود، سوار شدن در خودروهای عمومی ناگزیر با استشمام بوهای نامطبوعی همراه می‌شود. بوهایی که الزاما همه آن ناشی از رعایت نکردن نظافت از سوی دیگر همسفران نیست. خود خودروها هم می‌توانند منبع بزرگی برای تولید بوهای نامطبوع باشد.


بوی نامطبوع خودرو

هیچ کس دوست ندارد سوار خودروی کثیفی شود و از استشمام بوهای نامربوط به خود بپیچد. قطعا خود راننده هم از نشستن پشت فرمان چنین خودرویی ابا دارد.

در این مقاله، قصد داریم راهکارهایی را به شما معرفی کنیم تا با استفاده از آنها بتوانید خودروی دلبند خود را سربلند کرده و خلا ناشی از نداشتن وسع مالی برای خرید خودروهای لوکس را با تمیز نگه داشتن و خوشبو کردن ماشین خسته خود پر کنید.

این شما و این هم دستورهای جالب جادویی پاکیزه سازی خودرو:

1 ـ تمیزی کلی

دیگر از این واضح تر نمی شود گفت: آشغال یعنی آلودگی و آلودگی یعنی بوی بد. هر آشغال و خرده ریزی که در خودرویتان جا خوش کرده را جمع کرده و از آنجا که شهروند با فرهنگی هستید، در کیسه زباله مناسب بریزید.

قبل از استفاده از هر نوع شوینده، پاک کننده و ضدعفونی کننده روی سطح داخلی خودرو، با دقت توصیه های نوشته شده روی آنها را بخوانید، مبادا با جنس خودروی شما ناسازگار باشد. توضیحات عموما مختصر و کوتاه است، اما اگر آخر هفته است و حوصله خواندن این اطلاعات را ندارید، توصیه می کنیم از اسپری های همه کاره ای که همه چیز را تمیز می کنند، استفاده کنید.

- زیر صندلی ها را بررسی کرده و هر نوع خوراکی در معرض فساد را جمع کنید.

- جیب های پشت صندلی را خالی کنید. اگر بچه دارید، حتما حواستان به انواع آب نبات، آدامس، غذا و حتی پوشک بچه فراموش شده باشد. دستکش توصیه می شود!

- اگر در خودروی خود صندلی بچه دارید، محفظه های نگهدارنده آبمیوه و و زیر پوشش صندلی را نگاهی بیندازید. ممکن است خوراکی یا نوشیدنی به هر کدام از این قسمت ها نفوذ کرده باشد. صندلی را از خودرو خارج کنید تا بعد”‹ تمیزش کنید.

- صندوق عقب یادتان نرود. بخصوص اگر عادت به حمل خریدهای خانه در صندوق عقب دارید. یک سیب کوچک خیلی زود می تواند به منبع تولید بوی بسیار ناخوشایندی تبدیل شود.

در روزهای گرم، بوی نامطبوع خودرو بیش از پیش موجب ناراحتی سرنشینان می شود. این در حالی است که خود خودرو می تواند مقصر اصلی باشد و استفاده از روش هایی برای پاکسازی خودرو راهکاری مناسب برای رفع این مشکل است

2 ـ سطوح داخلی را پاک کنید.

از یک دستمال تمیزکننده نرم (دستمال های میکروفایبر معروف به جادویی موجود در بازار را توصیه می کنیم) برای پاک کردن تمام سطوح چوبی، شیشه ای و فلزی داخل خودرو استفاده کنید.

اگر قصد دارید از شوینده ای اضافه بر آب گرم استفاده کنید، بهترین انتخاب همان شوینده های همه کاره خواهد بود.

توصیه می کنیم به هیچ عنوان دستمال های میکروفایبر را با شوینده ها استفاده نکنید، هم عمر دستمال بشدت کاهش می یابد، هم زدودن کثیفی های ترکیب شده با شوینده از این دستمال ها کار بسیار سختی است.

البته اگر حوصله اش بود، می توانید سری به مغازه های خدمات خودرو بزنید و یک شوینده مناسب درخواست کنید. به احتمال خیلی زیاد، یکی دو نوع اسپری چینی نامرغوب و نسبتا نامرغوب! ـ که دومی بشدت گران تر از اولی است ـ در بساطشان پیدا می شود.

داخل جعبه داشبورد را حتما تمیز کنید. اول هر چه درونش هست (پاکت سیگار، اسپری دئودورانت، اسپری دهان، آدامس موزی... و احتمالا پاستیل!) را خارج کنید و سپس بخوبی آن را بسابید.

برای از بین بردن بوی اتومبیل می توانید سبزی‌های تازه مانند ریحان را روی یک تکه روزنامه روی صندلی پشت قرار دهید. پنجره‌ها را بالا بکشید. با خشک شدن سبزی، بوی بد از بین می‌رود و هر جا بروید، بوی خوش همراه شما خواهد بود.

همچنین رایحه لیمو یا اوکالیپتوس با پاشیدن چند قطره از اسانس آن‌ها روی زیرپایی اتومبیل، چند هفته باقی می‌ماند.

3 ـ پیش از کشیدن جاروبرقی، کفپوش را خوب برس بکشید.

سعی کنید از همان برس هایی که برای شستن فرش استفاده می کنیم، تهیه کنید. البته نباید خیلی زبر باشد. استفاده از برس باعث می شود کثیفی ها از سطح جدا شده و برای بلعیده شدن توسط جارو برقی آماده باشند.

در روزهای گرم، بوی نامطبوع خودرو بیش از پیش موجب ناراحتی سرنشینان می شود. این در حالی است که خود خودرو می تواند مقصر اصلی باشد و استفاده از روش هایی برای پاکسازی خودرو راهکاری مناسب برای رفع این مشکل است.

همیشه از آب تمیز استفاده کرده و حتما هر از گاهی تعویضش کنید. آب اضافی را با پارچه از کف ماشین جمع کرده و بیرون بچلانید تا هیچ آبی داخل خودرو نماند.

جاروبرقی کشیدن کفپوش ماشین

4 ـ جارو برقی بکشید.

هر کدام از کفپوش ها را که می توانید، در بیاورید. کفپوش و صندلی ها را جارو برقی بکشید تا خاک اضافه را بزدایید. نوک جارو برقی را تا جای ممکن به تمام مجراهای بین پشتی ها وارد کنید تا هر چه گرد و خاک هست، زدوده شود.

 

توصیه می کنیم اسپری ضد بوی مناسبی از فروشگاه های لوازم خودرو تهیه کنید. آن را روی کفپوش بپاشید، بگذارید به اندازه زمان توصیه شده بماند و بعد جارو برقی بکشید. اگر منبع بو از درون خودرو باشد، این کار تا حد زیادی از آن خواهد کاست.

صندوق عقب را هم جارو بکشید.

5 ـ بخارشویی کنید.

بعد از جارو برقی کشیدن، بد نیست با استفاده از یک دستگاه بخارشوی به جان خودرویتان بیفتید. استفاده از یک بوزدا همراه بخارشوی توصیه می شود.

کفپوش و روکش های صندلی را بسابید تا خاک حبس شده لابه لای منافذ آنها آزاد شود. از یک شوینده خودرو یا بوزدای آنزیمی مناسب استفاده کنید و با اسفنج این عمل را انجام دهید.

ـ مراقب باشید آب زیادی استفاده نکنید. استعمال آب زیاد ممکن است خشک شدن روکش ها را تا روزها به تعویق بیندازید و از طرفی، آب هایی که درست خشک نشود، بوی ناخوشایندی به جا می گذارد.

ـ این فرآیند را برای لکه های ماندگار تکرار کنید. ممکن است همین لکه ها منبع بوی بد خودرو باشد. این لکه ها شامل گرد و خاک، غذا، نوشیدنی و حتی لکه های آب روی شیشه ها می شود.

ـ در انتها نم روکش ها باید چیزی در حد حوله باشد. اگر بیشتر بود، با بخارشوی آب اضافی را بگیرید تا از تعویق خشک شدن آنها جلوگیری کنید.

در قسمت دوم این مطلب، 5 راه دیگر از بین بردن بوی نامطبوع داخل خودرو را برایتان خواهیم گفت.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

جام جم - سیاوش شهبازی

همشهری آنلاین- ندا شریف

مطالب مرتبط:

آلودگی هوای داخل خودرو و راه های مقابله با آن

فورا کولر ماشین را روشن نکنید

توصیه‌هایی برای رانندگان در تابستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.