تبیان، دستیار زندگی
می‌گویند آشپز خوب آن است که منوی این فصل و فصل بعدش با هم توفیر داشته باشد؛ آش، حلیم و عدسی را برای پاییز و زمستان نگه دارد و هوا که گرم شد، منوهای دیگرش را رو کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خنک بخورید تا خنک شوید!


می‌گویند آشپز خوب آن است که منوی این فصل و فصل بعدش با هم توفیر داشته باشد؛ آش، حلیم و عدسی را برای پاییز و زمستان نگه دارد و هوا که گرم شد، منوهای دیگرش را رو کند.


شما مادر خانواده‌اید؟ یا مردی هستید که گاهی مسئولیت آشپزی را بر عهده دارد؟ اصلاً همه این‌ها را رها کنید؛ شما یک موجود زنده هستید که عصرهای گرم، وقتی از زیر تیغ گرما وارد خانه می‌شوید، دلتان عصرانه یا شامی می‌خواهد که جگرتان را حال بیاورد و به اندازه گرما، خنکا داشته باشد؟ ما با 7پیشنهاد ساده در کنار شما هستیم؛ پیشنهادهایی که خیلی وقت‌ها بی‌دلیل در لیست غذایی ما جایی ندارند.

آبدوغ

آبدوغ خیار

سنت آبدوغ خیارخوری، از آن سنت‌هایی است که خوشبختانه حتی با کم شدن خانه‌های حیاط‌دار و از دست دادن پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، باز هم جای خودش را در عصرها و شب‌های گرم سال ما از دست نداده است. حال خوبی که با سرازیر شدن مایع رقیق دوغ با پالپ‌های خیار در مجاری گوارشی به آدم دست می‌دهد، چیزی نیست که تغییر نسل هم بتواند کنار بقیه سنت‌های از دست رفته دفنش کند! با این حال، اگر آن روزها این غذا، واقعاً دوغ به علاوه خیار رنده شده یا خرد شده بود، این روزها قبل از مصرف شدن، انواع سبزی‌های معطر، گردو، کشمش و پیاز هم به آن اضافه می‌شود. اگر ظرف سفالی در خانه دارید، آبدوغ خیار را توی آن بریزید و سر سفره بیاورید تا هم فرقی با غذاهای امروزی و شیکتان داشته باشد و هم در کنار خانواده، یادی از گذشته‌ها بکنید.

چه خلاقیتی بزنیم؟

اگر به جای سبزی خشک، سبزی تازه را خرد کنید و در آبدوغ‌خیار بریزید، مزه‌اش زمین تا آسمان عوض می‌شود. سبزی‌هایی مثل ترخون و نعناع را به هیچ وجه از دست ندهید که عطرشان معجزه می‌کند. چند تا پیازچه را هم داخل آبدوغ خرد کنید که حسابی خوشمزه شود.

چند تا ترب که ریزریز خرد شده باشد یا گلبرگ‌های خشک شده گل محمدی، به خاطر رنگ صورتی و قرمزشان، آبدوغ‌خیار را خوش‌رنگ و خوش‌طعم می‌کنند. اگر کمی خامه یا شیر داخل آبدوغ‌خیار بریزید، خوشمزه‌تر می‌شود. اگر خانواده اهل نوآوری هستند، موسیر یا کاکوتی را هم امتحان کنید.

آبدوغ‌خیار را چند ساعت جلوتر درست کنید و بگذارید داخل یخچال. این‌طوری هم حسابی خنک و دلچسب می‌شود و هم مزه تمام چیزهایی که در آن ریخته‌اید با هم قاطی می‌شود و کشمش‌ها هم نرم می‌شوند.

دکترها چه می‌گویند؟

گردوی داخل آبدوغ‌خیار، علاوه بر اینکه فسفر و امگا 3 دارد، سردی ماست را هم می‌گیرد. ضمن اینکه گردو و کشمش، ارزش غذایی آبدوغ‌خیار را هم بالا می‌برند و باعث می‌شوند برای گذراندن عصرهای طولانی این روزها، انرژی کافی ذخیره داشته باشید. ناگفته پیداست که دوغ خاصیت گرمازدایی هم دارد و نمی‌گذارد گرمازده شوید.

هندوانه

نان و پنیر و هندوانه

اگر از آن دسته آدم‌های میوه‌دوست هستید، نان و پنیر و هندوانه هم گزینه مناسبی است. ممکن است نان و پنیر و طالبی را همه نپسندند یا بچه‌ها برای خوردنش ایراد بگیرند، اما کمتر کسی است که به این غذای مخصوص ایام گرم «نه» بگوید.

اگر خودتان یا افراد خانواده‌تان، طبیعتی گرم دارید که چه بهتر! این غذا اصلاً برای شماست. یک چاقوی بزرگ بردارید، خانواده را مهمان شنیدن صدای دلنواز قاچ خوردن هندوانه بکنید و هلال‌های خوش‌رنگ سبز و قرمز را سر سفره پخش کنید.

چه خلاقیتی بزنیم؟

معمولاً ترجیح بر این است که هیچ طعم دیگری با پنیر و هندوانه قاطی نشود تا طعم اصلی‌اش باقی بماند. با این حال، به نان خوردنتان که می‌توانید تنوع بدهید. پنیر و هندوانه با هر نانی خوشمزه است اما تنوع هم حال آدم را خوب می‌کند.

دکترها چه می‌گویند؟

هندوانه به خاطر فیبر بالایی که دارد، روده‌ها را به‌کار می‌اندازد و برای کبد هم مفید است. ضمناً قندش هم پایین است.

سکنجبین خیار

آیا خودتان، همسر محترمتان یا بچه‌ها، کلاً با ماست و مشتقاتش مشکل دارید؟ دلتان یک غذای نسبتاً مایع اما خنک می‌خواهد؟ پس سکنجبین خیار را امتحان کنید.

چه خلاقیتی بزنیم؟

بد نیست که کمی نعناع هم به سکنجبین خیارتان اضافه کنید. سکنجبین خیار با تکه‌های خردشده یخ هم عجیب می‌چسبد و خنک می‌کند.

دکترها چه می‌گویند؟

سکنجبین و خیار برای صفرا مفید است.

نان و پنیر و خیار و گوجه

همه‌پسند و امتحان پس‌داده! نان و پنیر و خیار و گوجه را جلوی هر کسی بگذارید، نه نمی‌گوید. کافی است نان تازه سنگک کنجددار یا بربری داغ کنارش باشد. این منو کلاً طراحی شده برای عصرهای گرم. اگر حیاط دارید که تکلیفتان مشخص است، اما اگر گرفتار آپارتمان‌نشینی هستید، سعی کنید این عصرانه را روی بالکن میل کنید چون تجربه نشان داده لذت خوردنش در هوای آزاد، چندین برابر است. اما یک پیشنهاد ویژه دیگر هم برایتان داریم! نان و پنیر و خیار و گوجه در پارک، انرژی و حال خوبی به آدم می‌دهد که حتماً باید تجربه‌اش کنید تا کاملاً آن را درک کنید.

چه خلاقیتی بزنیم؟

اگر پیاز دوست دارید، یک خرده پیازچه هم کنار گوجه و خیارتان بگذارید؛ برای سلامتیتان خوب است. نمک و نعناع خشک را هم می‌توانید روی خیار و گوجه بریزید. آب‌لیمو را هم امتحان کنید، بد نیست!

دکترها چه می‌گویند؟

به جای آن همه پولی که خودتان یا دختر خانمتان پای کرم‌های ضدلک و ضدجوش و غیره می‌دهید، همین گوجه را در وعده غذایی‌تان بگنجانید و پوستش را روی صورتتان بگذارید. گوجه تازه برای پوست، مثل یک معجزه است.

ماست و کدوسبز

ماست و خیار

به خاطر آبکی نبودنش، خیلی‌ها بیشتر از آبدوغ خیار آن را می‌پسندند. البته بچه‌ها معمولاً آن لذت «هورت» کشیدن آبدوغ‌خیار را با هیچ‌چیز عوض نمی‌کنند. با این حال ماست و خیار هم یکی دیگر از همان غذاهای سنتی است که انگار در هیچ فصلی به جز ایام گرم، آدم نمی‌تواند سمتشان برود. ماست و خیار را، هم می‌توانید به‌عنوان چاشنی در کنار غذاهای دیگر مصرف کنید و هم همراه نان به‌عنوان عصرانه یا شام بخورید.

چه خلاقیتی بزنیم؟

به ماست و خیار، از نعناع و موسیر گرفته تا شیر و خامه می‌توانید اضافه کنید. اگر می‌خواهید ماست و خیار را برای پدربزرگ و مادربزرگتان یا کسانی که چربیشان بالاست درست کنید، بی‌خیال خامه شوید و از ماست کم‌چرب استفاده کنید.

دکترها چه می‌گویند؟

موسیر، هم نیروبخش است، هم اشتها می‌آورد و هم معده را تقویت می‌کند. نعناع هم سردی زیاد ماست را می‌گیرد تا تعادل حفظ شود. ماست هم به تنهایی، معدن بی‌نظیر کلسیم است.

سیب زمینی پخته با نعناع

می‌پرسید که این کجایش خنک است؟ کجایش قرار است جگرتان را حال بیاورد؟ عارضیم به خدمتتان که... مگر قرار است همه غذاها از اول خنک باشند؟ سیب‌زمینی را اول کبابی یا آب پز کرده، بعد با کره و نعناع خشک، له کنید و طبق ذائقه اعضای خانواده‌تان به آن نمک و فلفل اضافه کنید. حالا برای یکی دو ساعت، آن را در یخچال بگذارید و بعد با نان، نوش جان کنید.

چه خلاقیتی بزنیم؟

یک بار به جای نمک، کمی پنیر پیتزا با سیب‌زمینی‌تان قاطی کنید؛ طعم جالب و خاصی دارد.

دکترها چه می‌گویند؟

سیب زمینی؟ رژیم؟ چاق می‌شوید؟ با خیال راحت از این غذا بخورید چون کالری سیب‌زمینی خیلی کمتر از نان و برنج است.


باشگاه کاربران تبیان - برگرفته از گروه: آشپزی و شیرینی پزی