تبیان، دستیار زندگی
؛ و خدا مثلى [دیگر] مى‏زند: دو مردند كه یكى از آنها لال است و هیچ كارى از او برنمى‏آید و او سربار خداوندگارش مى‏باشد. هر جا كه او را مى‏فرستد خیرى به همراه نمى‏آورد. آیا او با كسى كه به عدالت فرمان مى‏دهد و خود بر راه راست است یكسان است؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسابقه

بی خاصیت ترین آدم های دنیا!!


«وَضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً رَّجُلَیْنِ أَحَدُهُمَا أَبْكَمُ لاَ یَقْدِرُ عَلَىَ شَیْءٍ وَهُوَ كَلٌّ عَلَى مَوْلاهُ أَیْنَمَا یُوَجِّههُّ لاَ یَأْتِ بِخَیْرٍ هَلْ یَسْتَوِی هُوَ وَمَن یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَهُوَ عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ» (سوره نحل آیه 76)

و خدا مثلى [دیگر] مى‏زند: دو مردند كه یكى از آنها لال است و هیچ كارى از او برنمى‏آید و او سربار خداوندگارش مى‏باشد. هر جا كه او را مى‏فرستد خیرى به همراه نمى‏آورد. آیا او با كسى كه به عدالت فرمان مى‏دهد و خود بر راه راست است یكسان است؟


ما معمولاً به "خاصیّت" ها خیلی اهمیت می دهیم، خاصیت میوه ها، غذاها، گیاهان، سنگ ها و ....

اما شاید به خاصیت خودمان هرگز فکر نکرده باشیم که آیا ما هم خاصیتی داریم؟

یا اصلاً خاصیت انسان ها به چیست؟

اگر کمی به اطراف مان دقت کنیم، خاصیت آدم ها را در خواهیم یافت، نیازی هم به آزمایشگاه و تجزیه و ترکیبشان نیست.

بعضی آدم ها هستند که خیلی راحتند، می خورند و می ریزند و می پاشند و هرگز برایشان اهمیتی ندارد که کاری که می کنند، حرفی که می زنند، و وجودشان آیا برای دیگران سودی دارد یا خیر؟

این ها برایشان این چیزها مهم نیستند یعنی خاصیتی ندارند همین که خودشان را این طرف و آن طرف می کشند هنر کرده اند، هرگز هیچ مسۆلیتی به عهده نمی گیرند، معمولاً شخصیت هایی وابسته اند و اطرافیان از اینها فراری هستند چرا که خرده فرمایشاتشان تمامی ندارد و خدای ناکرده اگر کوچکترین کاری از آنها خواسته شود از پسش بر نمی آیند یا زحمت را دو برابر می کنند.

به قول معروف "اگر هزارتا چاقو بسازند یکیش دسته نداره" نه هدفی دارند، نه انگیزه ای، نه رویایی و نه تلاشی اینها چیستند به جز تلی از گوشت متحرک؟!

  • قرائتیکار برای خدا
  • قرائتیزیبایی های اسلام (عدالت)
  • امام علیدر مکتب علی (ع) عدل ملاک همه چیز است
  • امام خمینی، محرومان، عدالت اجتماعی
  • آدم های پر خاصیت؟

    اما در مقابل افرادی هستند پر خاصیت، وجودشان پر از خیر و برکت است، حرف زدنشان، عمل کردنشان افکار و عقایدشان همه مملو از خیر است، معمولاً مسۆلیت پذیرند، هرگز سربار دیگران نمی شوند و همه مشتاق ارتباط با اینان هستند، در زندگیشان والاترین هدف ها را دنبال می کنند و خور و خواب برایشان در پایین ترین درجه اهمیت قرار دارد.

    خلاصه بعضی ها مثل کدو تنبل هستند؛ بزرگترین جثه را دارند و کمترین خاصیت را و بعضی مثل لیمو ترش هستند؛ کوچک و پر از خاصیت.

    این مثال برای روشن شدن حالات دو دسته از انسان هاست ، کافران و مۆمنان ، آدم های بی خاصیت را کافر و کسانی معرفی می کند که به خاطر اینکه بار مسۆلیت بندگی را به عهده نگیرند از پذیرفتن دین خدا شانه خالی می کنند نمونه های مدرنش پر است در شهر ما

    خداوند متعال برای توصیف انسان های بی خاصیت و انسان های پر خاصیت مثال زیبایی می زند و می فرماید: «و خدا مثلى [دیگر] مى‏زند: دو مردند كه یكى از آنها لال است و هیچ كارى از او برنمى‏آید و او سربار خداوندگارش مى‏باشد. هر جا كه او را مى‏فرستد خیرى به همراه نمى‏آورد. آیا او با كسى كه به عدالت فرمان مى‏دهد و خود بر راه راست است یكسان است؟ »

    این مثال برای روشن شدن حالات دو دسته از انسان هاست: کافران و مۆمنان، آدم های بی خاصیت را کافر و کسانی معرفی می کند که به خاطر اینکه بار مسۆلیت بندگی را به عهده نگیرند، از پذیرفتن دین خدا شانه خالی می کنند نمونه های مدرنش پر است در شهر ما، کسانی که چون حوصله نماز خواندن، روزه گرفتن و حجاب داشتن و ... ندارند ترجیح می دهند که مسلمان نباشند، می خواهند زرتشتی باشند و مسیحی بشوند و خلاصه انجمن دل های پاک را تشکیل داده اند (کسانی که ادعا دارند دل باید پاک باشد و احکام و عبادات مهم نیستند!!!)

    و مۆمنان را کسانی معرفی می کنند که در بندگی ثابت قدم هستند، با اعمال و کردارشان دیگران را هم دعوت به خوبی ها می کنند و طبیعتاً این ها با هم یکسان نیستند.

    پاسخ شما به این سوال خداوند چیست؟

    خاصیت ما چیست؟

    ما از کدام دسته ایم؟

  • گنجینه صوتی 1آیه 76 سوره نحل
  • عبدالباسطآیه 76 سوره نحل
  • الحصریآیه 76 سوره نحل
  • گنجینه صوتی تلاوتآیه 76 سوره نحل
  • گنجینه صوتی 1آیه 76 سوره نحل
  • گنجینه صوتی 1آیه 76 سوره نحل
  • گنجینه صوتی تلاوتآیه 76 سوره نحل
  • گنجینه صوتی تلاوتآیه 76 سوره نحل
  • کاربران گرامی می توانند فایل صوتی تلاوت این آیه را به آدرس زیر ارسال نمایند.

    quran

    فاطمه محمدی  

    بخش قرآن تبیان


    مطالب مرتبط:

    سوال از خدا، پاسخ از شما!

    توجه توجه! آزمون استخدامی خداوند برگزار می شود!!!

    نشست علمی در تاکسی و اتوبوس!!

    مرغی که یک پا دارد!

    تا به حال شما این شیرینی را امتحان کرده اید؟!

    سوپرمن های نجات بخش ما!!

    غربی ها از ما مۆمن ترند؟!!

    میلیونر شو! بیشترین سود با کمترین سپرده

    تب رفیق شدن با چهره ها برای شهرت!!

    این مذهبی های املِ بی کلاس!!

    حلال هایی که حرام کردنش بدترین بدعته!

    سنگین ترین قرار داد تاریخ بشر!

    عاقبت فوتبال ما و کری خواندن هایمان!

    شما در کدام ایستگاه پیاده می شوید؟