تبیان، دستیار زندگی
مرحله دوم طرح سبد کالا وارد فاز جدید شد و وزیر رفاه که مسوول هماهنگی این طرح بود پیشنهاد خود را رسما به هیات دولت برد. در صورتی که پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره مشمولان دریافت بسته حمایت غذایی به تصویب هیات وزیران برسد، کلیه مستمری‌بگیران
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مبلغ سبد کالا مشخص شد


مرحله دوم طرح سبد کالا وارد فاز جدید شد و وزیر رفاه که مسوول هماهنگی این طرح بود پیشنهاد خود را رسما به هیات دولت برد. در صورتی که پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره مشمولان دریافت بسته حمایت غذایی به تصویب هیات وزیران برسد، کلیه مستمری‌بگیران سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، بسته غذایی دولت را دریافت خواهند کرد. این در حالی است که مسوولان از 3 ماه گذشته قصد اجرای مرحله دوم طرح سبد کالا داشتند اما به علت نبودن تصمیمی مشخص این موضوع تا هفته جاری مسکوت مانده بود.

سبد کالا

در جلسه اخیر هیات وزیران دستورالعمل اجرایی پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص بسته حمایت غذایی بررسی شد. به موجب این دستورالعمل، در مرحله اول کلیه مستمری بگیران سازمانهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی، مشمول دریافت بسته حمایت غذایی می‏‌شوند.

بر این اساس اعتبار پیش‌بینی شده برای هر نفر در هر مرحله از توزیع، 200 هزار ریال و برای هر خانوار حداکثر یک میلیون و چهارصد هزار ریال تعیین شده است.

همچنین براساس بخشی از این دستورالعمل، توزیع شیر رایگان در طول سال تحصیلی 94-93 برای دانش آموزان دوره ابتدایی و دوره اول متوسط حداقل 70 نوبت با اختصاص مبلغ  3 هزار میلیارد ریال صورت خواهد گرفت.

این در حالی است که در این رابطه، به تازگی نمایندگان کارگران کشور در نامه ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از وی خواسته بودند تا کارگران در لیست دریافت کنندگان مرحله جدید سبد کالا قرار بگیرند.

حذف میلیون ها نفر از دریافت سبد

دولت در مرحله جدید توزیع سبد کالا، دیگر روش اجرا شده در مرحله اول را که در چند نوبت میلیون ها سرپرست خانوار به لیست دریافت کنندگان اضافه شدند را دنبال نخواهد کرد و در دور جدید، برنامه های کاملا جدیدی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

همچنین به دلیل اینکه دولت در سال جاری بودجه مشخصی را برای انجام این کار در نظر نگرفته، وسعت توزیع بسته های کالایی رایگان نسبت به مرحله اول کار در سال گذشته تغییرات محسوسی خواهد داشت و عملا گروه های زیادی از دریافت کنندگان مرحله اول، در این دور حذف شوند.وسعت حذفیات به حدی است که دولت حتی برنامه ای برای واگذاری بسته های کالایی به کارگران را نیز در دستور کار ندارد و مشخصا از دو گروه افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی نام برده شده است.

بر این اساس اعتبار پیش‌بینی شده برای هر نفر در هر مرحله از توزیع، 200 هزار ریال و برای هر خانوار حداکثر یک میلیون و چهارصد هزار ریال تعیین شده است

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره جدیدترین برنامه ها و اقدامات دولت در زمینه توزیع سبد کالا در مرحله جدید گفته است: برنامه توزیع سبد کالا تا پایان هفته در دستور کار دولت قرار می گیرد.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزوده است: وقتی این موضوع مصوب شد، درباره آن به طور مشروح توضیح خواهم داد. وی ادامه داد: این سبد، سبد حمایت غذایی است و به صورت هدفمند خواهد بود.ربیعی خاطرنشان کرده است: جامعه هدف در گروه کار کارشناسی تصویب شده ولی هنوز به تصویب هیئت وزیران نرسیده است و وقتی نهایی شد به صورت کامل ارائه خواهیم کرد.

به دنبال اعلام جامعه هدف بسته امنیت غذایی، گروههای کارگری از وزارت کار خواسته بودند تا کارگران هم جزو مشمولان دریافت بسته‌ امنیت غذایی قرار بگیرند و با ارسال نامه‌ای به وزارت کار، بر لزوم جلوگیری از حذف نام کارگران از دریافت بسته امنیت غذایی تاکید کرده بودند.

به اعتقاد نمایندگان تشکل‌های کارگری، کارگران به عنوان اقشار محروم و کم درآمد باید در این طرح قرار بگیرند چرا که اگر افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد فاقد کار و توان مالی هستند کارگران با وجود داشتن کار از عهده امرار معاش و تامین زندگی برنمی‌آیند.

به دنبال اعلام جامعه هدف بسته امنیت غذایی، گروههای کارگری از وزارت کار خواسته بودند تا کارگران هم جزو مشمولان دریافت بسته‌ امنیت غذایی قرار بگیرند و با ارسال نامه‌ای به وزارت کار، بر لزوم جلوگیری از حذف نام کارگران از دریافت بسته امنیت غذایی تاکید کرده بودند

به گزارش ایسنا بسیاری از کارشناسان و فعالان کارگری با حمایت از اختصاص بسته امنیت غذایی به جامعه کارگری بر این باورند که بیش از 70 درصد کارگران و مشمولان قانون کار جزو گروههای کم درآمد هستند و از این حیث باید مشمول دریافت سبد کالا و بسته امنیت غذایی شوند با این حال به نظر می‌رسد که علیرغم تاکید بسیار گروهها و فعالان کارگری در گنجاندن نام کارگران در لیست جامعه هدف بسته امنیت غذایی، در این مرحله تنها به افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) این بسته تعلق می‌گیرد؛ چنانچه وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی با رونمایی از دستورالعمل اجرایی بسته امنیت غذایی و تحت پوشش قراردادن کلیه مستمری بگیران سازمانهای حمایتی اعم از کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی در آخرین جلسه هیات وزیران و پیش بینی اعتبار 140 هزار تومانی برای خانوارهای مشمول در هر مرحله از توزیع، این امر را قوت بخشید.

مرحله دوم سبد کالا

سبد اول را جبران کنید

نمایندگان کارگران این مطلب را عنوان کرده اند که از دلایل وزیر کار در توزیع نامناسب سبد کالا در مرحله اول، حذف اولیه کارگران و بی برنامگی در ارائه لیست های کارگری؛ وجود چند متولی در زمینه توزیع سبد کالا بوده است.

آنها می گویند حال که دولت اجرای مرحله جدید را به صورت کامل در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار داده و وزیر کار می تواند در اینباره تصمیم گیری نماید؛ توقع دارند ترتیبی اتخاذ شود تا کارگران از لیست مشمولان دریافت کمک غیرنقدی جدید دولت حذف نشوند.

ولی الله صالحی در گفتگو با مهر با بیان اینکه در زمان توزیع مرحله اول سبد کالا برخی مباحث مطرح و حواشی نیز پیرامون برنامه دولت ایجاد شد گفت: در آن مقطع برخی معتقد بودند دولت باید کمک را به صورت نقدی و از طریق حساب یارانه های افراد انجام می داد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهارداشت: همچنین عنوان شد ممکن است کالاهایی که دولت در قالب سبد در نظر گرفته، مورد نیاز خانواده ها نباشد. حال اگر دولت در نظر دارد تا از طریق توزیع سبد کالا کمکی به دغدغه تامین معیشت کارگران داشته باشد، بنابراین بخش قابل توجهی از جامعه کارگری باید جزو مشمولین این طرح در مرحله جدید قرار بگیرند.

صالحی با اشاره به اینکه افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی مشخص هستند و آمارهای آنها وجود دارد ادامه داد: نگاه دولت باید در این بخش این باشد که به افرادی کمک شود که درآمد آنها پاسخگوی تامین معیشت نیست و در این بخش دچار مشکلاتی هستند.وی تاکید کرد: در حال حاضر 60 تا 70 درصد کارگران شناخته شده کشور باید مشمول دریافت سبد کالا در مرحله جدید شوند. در هر صورت دولت موظف است تا در جهت تقویت کیفیت زندگی کارگران اقداماتی را به انجام برساند و برخی بسته های تقویت معیشت را در اینباره ارائه کند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : ایسنا، مهر و وطن امروز

مقالات مرتبط:

 توزیع مرحله دوم سبد کالا

 کالاهای سبک درسبد کالا!

بازار سیاه سبد کالا!