تبیان، دستیار زندگی
دو بازیگر سینما و تلویزیون که نقش امام (ره) را به تصویر کشیده‌اند از این تجربه می گویند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازیگرانی در نقش امام (ره)


 دو بازیگر سینما و تلویزیون که نقش امام (ره) را به تصویر کشیده‌اند از این تجربه می گویند.

بازیگرانی که نقش امام (ره) را بازی کردند

عبدالرضا اکبری از جمله بازیگران سرشناس سینما و تلویزیون است. بازیگری که نقش‌های زیادی ایفا کرده اما تست گریم او برای بازی در نقش امام خمینی (ره) بازتاب‌های زیادی را در برداشت . چهره مثبت اکبری در گریم آنقدر شبیه امام خمینی (ره) است که همین امر فیلم را به واقعیت زندگی امام بیشتر نزدیک کرده است. حالا بماند که چرا فیلم همچنان در پشت خط اکران باقی مانده اما "فرند صبح" تنها فیلمی است که چند مقطع کودکی و نوجوانی امام خمینی را به تصویر کشیده است. بعد از عبدالرضا اکبری، تست گریم شکرخدا گودرزی در سریال "معمای شاه" یکی دیگر از موفق ترین و شبیه ترین نمونه برای بازیگری نقش امام خمینی بود. اگر چه بازیگرانی چون جمشید هاشمپور، ولی الله مومنی از جمله گزینه های انتخابی برای حضور در این نقش بودند که محمدرضا ورزی کارگردان این سریال، گودرزی را برای ایفای این نقش انتخاب کرد.

امام خمینی (ره) را در باور مردم بازسازی کردم

عبدالرضا اکبری درباره حضور خود در فیلم "فرزند صبح" به کارگردانی بهروز افخمی گفت: در فیلم "فرزند صبح" من از سن 63 سالگی امام خمینی (ره) به ایفای نقش پرداختم. بازی در نقش شخصیتی که مردم با آن آشنا بوده اند و معیارهای ذهنی آن‌ها پیش از این با افکار امام خمینی (ره) شکل گرفته است، کار را یک مقدار برای من بازیگر مشکل کرده بود.

این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه به نسل امروز و ارتباط آن‌ها با شخصیت‌های برجسته تاریخی و تاثیرگذار اشاره کرد و گفت: نقش‌هایی که تاریخ ساز هستند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند؛ به نوعی هم پیچیدگی‌های خاص خود دارند. ایفا این گونه از نقشها خیلی سخت‌تر از نقش‌های عادی و امروزی است. این دسته از نقش‌ها، احتیاج به مطالعه و تجزیه تحلیل بیشتری دارد. از این نظر وقت بیشتری را هم باید صرف بازی در این نقش‌ها کرد.

اکبری درباره گریم خود در فیلم "فرزند صبح" بیان کرد: باید روی گریم صورت کار شود تا چهره بازیگر به چهره واقعی شخصیت‌ها نزدیک و قابل باور باشد. در اجرا هم نیاز به تمرینات مکرر داشتم. در کل، نقش امام رحمت الله یکی از همان نقش‌هایی بود که با حساسیت زیادی ایفا شد. امام شخصیتی بود که تقریبا همه نسل‌ها با زندگی و فعالیت‌های ایشان آشنا هستند. از زمانی که نقش به من پیشنهاد شد از همان مرحله اول باید روی آن تحقیق و کار می‌کردم و تمرینات زیادی صورت گرفت.

گودرزی به حساسیت‌های بالای نقش خود اشاره کرد و گفت: بخش مطالعاتی در این نقش یک بحث بود؛ بخش دیگری هم به مطالعه ربطی ندارد و به زندگی کردن و زنده کردن این شخصیت ربط پیدا می کند. طبعا این بخش، کار سخت تری برای من بود.

بازیگر نقش امام خمینی (ره) درباره اکران فیلم "فرزند صبح" گفت: هنوز یک سری از مراحل فنی فیلم باقی مانده است. امیدوارم با تلاش تهیه‌کننده این فیلم برای اکران عمومی آماده شود. شاید بعد از دیدن این فیلم باشد که بتوان بازخورد بازی در این نقش را بیشتر دید. اگر چه اکران این فیلم همچنان در تعلیق است اما "فرزند صبح" تنها فیلمی است که چند مقطع کودکی و نوجوانی امام خمینی را به تصویر کشیده است.

اکبری در ادامه گفت: در واقع سعادتی بود که نصیب من شد. البته در یک فیلم تلویزیونی دیگری هم نقش امام خمینی (ره) را به نام "یازده دقیقه و سی ثانیه" باز هم به کارگردانی بهروز افخمی بازی کردم. این فیلم هم براساس یک سری خاطرات امام خمینی (ره) در مقطع جنگ ساخته شد که چند بار از تلویزیون پخش شد و بازخوردهای خوبی از سوی مردم داشت. همه انتظار دارند نقش امام خمینی (ره) به خوبی ایفا و حق مطلب ادا شود تا پاسخگوی همه انتظارات باشد. بنابراین گروه سازنده باید توجه زیادی به این امر داشته باشند. امیدوارم "فرزند صبح" هم با اصلاحات مناسب اکران شود. به نظرم زمان فیلم کمی طولانی است و همین مسئله ریتم فیلم را کند می کند.

بازیگرانی که نقش امام (ره) را بازی کردند

حساسیت‌های بالای نقش

شاید تست گریم شکرخدا گودرزی در سریال "معمای شاه" را موفق‌ترین و شبیه‌ترین نمونه برای بازیگری نقش امام خمینی (ره) دانست. گودرزی از بازیگران باسابقه تئاتر که در "معمای شاه" به کارگردانی محمدرضا ورزی به ایفای نقش پرداخته است. گودرزی معتقد است که نقش‌های امام خمینی (ره) در سینما خیلی محدود بوده اما در این مجموعه تلویزیونی بیشترین سکانس‌ها به زندگی شخصی امام خمینی (ره ) بر می‌گردد. گودرزی درباره نقش‌های تاثیرگذار در طول تاریخ به هنر آنلاین گفت: بنابر شرایط مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، نسل امروز و بچه‌های جوان‌تر با تاریخ خیلی بیگانه هستند.

متاسفانه پوسته روتین تصویرهای تاریخی، بیشتر جنبه سیاسی پیدا کرده است. این نسل تا حدودی با تاریخ بیگانه است و تاریخ را نمی شناسند و یا درک درستی از تاریخ ندارد. طبیعی است که هر جریانی هم روایت خود را در تاریخ دارد. به خصوص با توجه به جریان هایی که در ایران بوده، از جریان سلطنت طلبی تا جریانات حقیقت طلب؛ نقش آدم‌ها در روایت‌های مختلف تاریخ معاصر زیاد است. بیشتر این شخصیت‌ها در هاله‌ای از ابهام هستند.

او در ادامه بیان کرد: برخی از این شخصیت‌ها معما نیستند. این شخصیت‌ها به نوعی و در مقطعی تاریخ را تغییر دادند. رمزگونگی کار این شخصیت‌ها نه به معنای پچیده بودن بلکه در عملکرد آن‌ها دیده می‌شد. از جمله این شخصیت‌ها که بارزترین آن‌ها است حضرت امام خمینی (ره) بود. نوع کاری که در کشور و انقلاب اسلامی انجام داده‌اند بیشتر به یک معجزه شبیه است تا به یک کار سیاسی. همین مسئله آدم‌های تاریخی را نسبت به یکدیگر متفاوت می‌کند. تاریخ ما آدم‌های بزرگی دارد. این آدم ها از امیر کبیر شروع می شوند و به تاریخ معاصر می رسند. فکر می کنم شخصیتی به کاریزماتیکی و هم وزن شخصیت امام خمینی (ره) در تاریخ پیدا نخواهید کرد.

این بازیگر تئاتر بیان کرد: امام خمینی (ره) معادلات و جغرافیای زمانه را بهم می‌زند. اگر جغرافیای سیاسی را قبل از انقلاب و بعد از انقلاب بررسی کنیم، یک جغرافیای سیاسی دیگری خواهید دید. با ورود امام خمینی (ره) اتفاق جدیدی در ایران رخ می‌دهد. تاثیرگذارترین شخصیتی که این جریان را راه انداخت و علم‌دار و پیشگام این جریان تاریخی را رقم زد ،حضرت امام خمینی(ره) بود.

گودرزی به حساسیت‌های بالای نقش خود اشاره کرد و گفت: بخش مطالعاتی در این نقش یک بحث بود؛ بخش دیگری هم به مطالعه ربطی ندارد و به زندگی کردن و زنده کردن این شخصیت ربط پیدا می کند. طبعا این بخش، کار سخت تری برای من بود. جا دارد ازفضایی که در کار برای من فراهم شد و کمک‌های کارگردان برای ایفای این نقش که در فضای آرام با آن ارتباط برقرار کردم، تشکر کنم. این باری که روی دوشم گذاشته شده را مدیون انرژی هستم که همه به من داده اند .

وی در پایان گفت: طبیعی است که من نمی‌توانم شخصیت امام خمینی (ره) باشم اما سعی کردم در باور مردم ایشان را بازسازی کنم . مردم تصویر ایشان را دیده‌اند و با آن خاطره دارند و تصاویر امام (ره) همچنان پخش می شود. امیدوارم این امر مهم را به درستی انجام داده باشم.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: هنرآنلاین