تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی ساخت ماسک بیو نانو سلولز محتوی ترکیبات موثره گیاهی در ترمیم جای سوختگی و زخم در موش سوری از این مدرسه جزء برترین غرفه های این دوره از جشنواره شد. کتایون علیزاده کاشانی و کیمیا اسلامی سیاوشی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 فرزانگان 6

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

پژوهشگران جوان متوسطه 2 فرزانگان 6 به مدیریت سرکار خانم طاهره کردی در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

موش

پروژه ی ساخت ماسک بیو نانو سلولز، محتوی ترکیبات موثر گیاهی در ترمیم جای سوختگی و زخم در موش سوری از این مدرسه جزء برترین غرفه های این دوره از جشنواره شد. کتایون علیزاده کاشانی و کیمیا اسلامی سیاوشی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم الهه نجفیان اشرفی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

نانوسلولز زیستی مزبور، از ضایعات سبزیجات و در نتیجه ترکیب با مواد موثر گیاهان دارویی به دست آمده است. این روش کاملاً ارزان و طبیعی است و علاوه بر موثر بودن در درمان سوختگی استفاده می شود، به علت نانویی بودن و نیز زیستی بودن، این مواد به راحتی در پوست جذب می گردد و هیچ گونه عوارض شیمیایی در درمان سوختگی ندارد.

اهمیت و ضرورت انجام طرح:

زخم های سوختگی از جنبه های مختلف از جمله تسریع بهبودی مورد مطالعه قرار گرفته اند. شیوع سوختگی و میزان مرگ و میر ناشی از آن بالاست. لذا یافتن ماده ای که بتواند عوارض سوختگی را کاهش دهد بسیار حایز اهمیت است.

امروزه شایع ترین داروی قابل استفاده در مراکز سوختگی سیلور سولفادیازین است که یک ضد باکتری وسیع الطیف می باشد. اشکالات و عوارضی در مصرف این دارو وجود دارد که از آن جمله می توان به حساسیت به دارو در برخی افراد، کندی عمل درمان، ایجاد خشکی یا چربی در سطوح سوخته و اشکال در شست و شوی محیط زخم سوختگی اشاره نمود.

الیاف سلولزی با داشتن عرض در محدوده نانومتر، موادی مبتنی بر طبیعت با ویژگی های مفید و منحصر به فرد هستند. سلولز یکی از مهم ترین پلیمر های طبیعی بوده و به عنوان یک ماده خام پایان ناپذیر، ماده ای زیست سازگار در مقیاس صنعتی است. نانو سلولز متشکل از فیبرهای سلولزی با ابعاد نانو است و دارای ظاهری بسیار چسبناک و نواری ژل مانند و شفاف است.

این مطالعه منجر به ساخت ماسکی شد که به صورت تلفیقی از نانو سلولز و ترکیبات گیاهی موثر همانند گل ختمی و  صمغ کتیرا است. این ماده در درمان سوختگی و از بین بردن جای زخم حاصل  از آن کارا می باشد. چسباندن این ماسک ها به پوست سبب بهتر شدن گردش خون در مویرگ های صورت شده، پوست را نرم و با طراوت می کند و چروک و جوش های صورت را از بین می برد. قطر کم این ماسک ها سبب می شود تا بهتر بتوانند به سلول های پوستی نزدیک شوند و باعث عملکرد بهتر مواد موثره گیاهی شوند.

روش نمونه گیری:

  1. استخراج مواد موثر از گیاهان دارویی
  2. روش هضم شیمیایی سلولز
  3. هضم گیاه با دستگاه استیرر
  4. تهیه سلولز از گیاه
  5. تهیه نانو سلولز با استفاده از دستگاه سانتریفوژ
  6. تهیه نانو سلولز با استفاده از دستگاه اولتراسونیک
  7. بیهوش کردن موش سوری
  8. نحوه ایجاد زخم سوختگی روی موش سوری
  9. تیمار موش های سوری با ماسک نانو سلوزی و مقایسه آن با شاهد

برای آگاهی بیشتر این جا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی