تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی امکان سنجی استفاده از کارواکرول جهت جلوگیری از کپک زود هنگام مربا از این مدرسه جزء برترین غرفه های این دوره از جشنواره شد. زهرا صبوحی، سما عباسی، کیمیا منصوری و پرند محمدی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم فاطمه نوراله..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 ثامن

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

پژوهشگران جوان متوسطه 2 ثامن به مدیریت سرکار خانم اکرم نصیری چینی بلاغ در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی امکان سنجی استفاده از کارواکرول جهت جلوگیری از کپک زود هنگام مربا از این مدرسه جزء برترین غرفه های این دوره از جشنواره شد. زهرا صبوحی، سما عباسی، کیمیا منصوری و پرند محمدی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم فاطمه نوراله نجف آبادی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

چکیده:

با توجه به اهمیت فراوان صنایع غذایی در جوامع امروزی، یکی از مشکلات موجود در این صنعت مسئله نگه داری و ماندگاری آن است.

کپک میکروارگانیسمی است که بهترین مکان برای رشد و گسترش آن محیط مرطوب و سرشار از مواد مغذی است. این موجود ذره بینی می تواند شرایط محیطی سخت را تحمل کند و به بقا ادامه دهد تا زمانی که شرایط مناسب برای تکثیر سریع فراهم شود. بیماری زا بودن کپک ها سبب شده که مطالعات گسترده ای روی آن صورت پذیرد. در این پژوهش با استفاده از کارواکرول استخراج شده از آویشن، ماندگاری نوعی مربای کم کالری تهیه شده با استویا (گیاهی شیرین برای تهیه مربا) بررسی گردید. نتایج نشان می دهد که حتی اضافه نمودن مقدار ناچیزی از این ماده به مواد غذایی ماندگاری را بسیار بالا می برد و کمک شایانی به صنعت مواد غذایی می کند.

از مهم ترین ضایعاتی که غذاها به آن دچار می شوند، آلودگی به کپک ها و سموم ناشی از آن هاست. عوامل قارچی فساد مواد غذایی به عوامل کپکی و مخمری تقسیم می‌ شوند.

دستاورد برتر متوسطه 2 ثامن، کپک زود هنگام مربا

کپک

کپک‌ ها آن دسته از قارچ‌ها هستند که غالباً بیماری خطرناکی ایجاد نمی ‌کنند، اما گاهی در مواقع ضعف سیستم ایمنی بدن می ‌توانند بسیار خطرناک باشند. عاملی که باعث گسترش و افزایش آن ها می ‌گردد، مقدار بیش از حد رطوبت است و پخت غذاها نیز نمی تواند سموم آن ها را از بین ببرد. 120هزار جنس از گونه کپک ها وجود دارند که روی مواد غذایی قادرند رشد کنند. 40 نوع آن ها بیماری‌زا هستند و مابقی می‌توانند مسمومیت غذایی ایجاد کنند. حتی بعضی‌ها می‌توانند سرطان‌زا باشند. کپک‌ ها در صورت مناسب بودن شرایط رشد، یعنی‌ رطوبت و حرارت به سرعت رشد می‌ کنند و می ‌توانند سبب تخریب و غیرقابل مصرف شدن میوه‌ها و غذاها شوند.

دستاورد برتر متوسطه 2 ثامن، کپک زود هنگام مربا

تصویری از کپک روی میوه

کپک‌ها دارای رنگ‌های مختلفی بوده و کرکی شکل و پنبه مانند هستند و با تولید آنزیم‌های زیاد سبب فساد غذاها می ‌شوند.

برای فاسد شدن غذا و میوه، کپک باید رشد کند و تغییرات فیزیکی و شیمیایی ایجاد کند تا با ترشح آنزیم

اولاً سفتی غذاها و رنگ آن ها را به هم بزند و
ثانیاً طعم‌شان را تغییر دهد و آن ها را ترش‌ مزه کند.

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی