تبیان، دستیار زندگی
پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. پروژه ی تولید بیو پلاستیک از پوست سیب زمینی و بررسی خواص آن از این مدرسه جزء برترین غرفه های این دوره از جشنواره شد. مهنا علیرحیمی و تینا جنتی فر پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم نرگس....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 ثامن

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر متوسطه 2 ثامن، تولید بیو پلاستیک از پوست سیب زمینی

پژوهشگران جوان متوسطه 2 ثامن به مدیریت سرکار خانم اکرم نصیری چینی بلاغ در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی تولید بیو پلاستیک از پوست سیب زمینی و بررسی خواص آن از این مدرسه جزء برترین غرفه های این دوره از جشنواره شد. مهنا علیرحیمی و تینا جنتی فر پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم نرگس احمدآقایی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

چکیده

بیوپلاستیک ها دسته ای از پلاستیک ها هستند که همه یا بخشی از وزن آن ها از منابع تجدیدپذیر مانند روغن های گیاهی، نشاسته و یا سلولوز یا مشتقات باکتریایی تولید شده است و از این نظر با پلاستیک های عادی که بر پایه ی منابع هیدروکربنی فسیلی مانند نفت و گاز هستند، متفاوت هستند.

دستاورد برتر متوسطه 2 ثامن، تولید بیو پلاستیک از پوست سیب زمینی

ایده ساخت بیوپلاستیك ها یا پلاستیك هایی كه به مرور زمان فاسد شده و به چرخه طبیعت بر می گردند به دنبال افزایش بحران پراكنده شدن پلاستیك ها حتی در ارتفاعات بلند كوهستانی یا پهنه وسیع دریاها، شكل گرفت. همواره می توان رد پای عبور انسانی را كه با بی مبالاتی یك بطری پلاستیكی به ظاهر ساده را در مسیر خود انداخته مشاهده كرد؛ زباله ای كه بیش از صدها سال در جنگل ها یا سواحل دریاها می ماند. از این رو دانشمندان برای نجات زمین از این بحران، تحقیقات گسترده ای را به منظور استفاده از طبیعت برای نجات طبیعت انجام داده و تلاش كرده اند با ساخت پلاستیك های گیاهی پنجره جدیدی را رو به دنیای علم به منظور پاكسازی زمین باز كنند.

ساخت پلاستیك از جنس گیاهانی مانند ذرت این روزها به عنوان نسل جدیدی از جایگزین های پلاستیك با پایه نفتی رو به گسترش است.

علاوه بر آن این پلاستیک از منابع تجدید پذیر تولید شده و نگرانی اتمام منبع تولید وجود ندارد.

این ظروف بر پایه ی نشاسته ذرت و گندم و سیب زمینی است. حدود 91 درصد وزنی این مواد بر اساس مستندات  ISO و گواهینامه 14855FDA بعد از 102 روز تجزیه شده و به محیط برمی گردند. از لحاظ فیزیکی تا دمای 120 درجه مقاوم بوده و هیچگونه تغییری در شکل ظاهری آن ها ایجاد نمی شود.

این ظروف اگر چه كمی گران‌تر از ظروف یك‌بار مصرف پلاستیكی هستند، اما نه ‌تنها مواد سمی و شیمیایی ندارند بلکه طی چندین ماه در خاك تجزیه شده و حتی قابل خوردن می باشند.

لذا هدف این پروژه تولید بیو پلاستیک از پوست سیب زمینی و بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی آن است که در این صورت کمک بزرگی به حفظ محیط زیست، حفظ منابع فسیلی می کنیم.

برای آگاهی بیشتر فایل های مورد نظر را دانلود کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی