تبیان، دستیار زندگی
منطقه حفاظت شده سبز کوه، در فاصله 150 کیلومتری شهرکرد (مرکز استان چهارمحال و بختیاری) و 30 کیلومتری شهر لردگان قرار دارد. این منطقه با مساحت 56308 هکتار، در شهرستان‌های بروجن، لردگان و کیار، استقرار یافته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر به منطقه حفاظت شده سبز کوه

سبز کوه


منطقه حفاظت شده سبز کوه، در فاصله 150 کیلومتری شهرکرد (مرکز استان چهارمحال و بختیاری) و 30 کیلومتری شهر لردگان قرار دارد. این منطقه با مساحت 56308 هکتار، در شهرستان‌های بروجن، لردگان و کیار، استقرار یافته است.


منطقه حفاظت شده سبز کوه از سال 1365 خورشیدی به دلیل دارا بودن پتانسیل‌های غنی گیاهی و جانوری و توپوگرافی ویژه، به عنوان «منطقه شکار ممنوع» تحت حفاظت قرار گرفت و پس از آن در سال 1369 خورشیدی به عنوان «منطقه حفاظت شده»، به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست رسید.

منطقه حفاظت شده سبز کوه از نظر توپوگرافی دارای سیمای کاملاً کوهستانی می‌باشد. حداکثر ارتفاع این منطقه 3870 متر و کمترین ارتفاع آن 1120 متر از سطح دریا به ثبت رسیده است. این منطقه دارای دره‌های عمیق و آبشارهای متعدد می‌باشد.

منطقه حفاظت شده سبز کوه، دارای آب و هوای نیمه مرطوب با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد می‌باشد. میانگین بارش سالانه این منطقه از 400 تا 800 میلی‌متر متغیر بوده و میانگین دمای سالانه آن 14/2 درجه سانتی‌گراد است. در ارتفاعات این منطقه، قله‌های برف‌گیر دیده می‌شود.

منطقه حفاظت شده سبز کوه از نظر توپوگرافی دارای سیمای کاملاً کوهستانی است. این منطقه دارای دره‌های عمیق و آبشارهای متعدد نیز می‌باشد. همچنین منطقه حفاظت شده سبز کوه، دارای آب و هوای نیمه مرطوب با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد است.

در منطقه حفاظت شده سبز کوه، بیش از 272 گونه گیاهی از 50 خانواده و 174 جنس، شناسایی شده است که از این میان، می‌توان به گونه‌هایی چون گون گزی، گون کتیرایی، گندمیان، زالرالک، بادام، گوش بره، ارس، کیکم، دافنه شن و جنگل‌های بلوط اشاره نمود.

پوشش گیاهی متنوع منطقه حفاظت شده سبز کوه، زیستگاه‌های مختلفی را برای انواع جانوران فراهم ساخته است (البته نوع پوشش جانوری، از شرایط توپوگرافی و اقلیم منطقه نیز متأثر می‌باشد). منطقه حفاظت شده سبز کوه، زیستگاه حدود 24 گونه پستاندار، 21 گونه خزنده، 4 گونه دوزیست و 12 گونه ماهی می‌باشد. پوشش جانوری این منطقه عبارتست از بز، پلنگ، گربه وحشی، کفتار، راسو، رودک، خرس قهوه‌ای، سنجاب ایرانی، روباه، شغال، پایکا، خفاش، تَشی، شنگ، خارپشت، گراز، خرگوش، گرگ، انواع چکاوک، انواع گنجشک، جغد، هدهد، کبوتر چاهی، کبوتر کوهپایه‌ای، کبک، کبک دری، تیهو، دلیجه، عقاب طلایی، جی‌جاق، سارگپه، کلاغ ابلق، زاغی، کلاغ نوک قرمز، کلاغ نوک زرد، مار جعفری، مار پلنگی، انواع مارمولک، انواع لاک‌پشت، مار قیطانی، شترمار، افعی و تیرمار.

سبز کوه

رودخانه ونک که از پیوستن رودخانه کره بس تشکیل شده و از داخل منطقه عبور می‌کند، تنها رودخانه این منطقه می‌باشد. دو چشمه بزرگ همچون تنگ زندان (معروف به آبشار تنگ زندان) و چشمه آب سفید با دِبی قابل توجه، تغذیه‌کننده این رودخانه می‌باشند. علاوه بر این، چشمه‌های دیگری نیز در گوشه و کنار منطقه یافت می‌شوند که نقش مهمی در تأمین آب آشامیدنی وحوش منطقه دارند.

راه دسترسی آسفالته، فضای سبز و آب آشامیدنی، از تسهیلات و امکانات این منطقه است. دسترسی به این منطقه از طریق جاده آسفالته و خاکی پاسگاه برجوئی، از طریق جاده خاکی سر پیر، از طریق جاده آسفالته بروجن به لردگان، جاده آسفالته لردگان به معدن و معدن به دورک و جاده آسفالته حیدرآباد از طریق شهر ناغان و جاده خاکی وستگان از طریق روستای وستگان و جاده خاکی تنگ زندان جاده خاکی حیدرآباد به دم‌آب و تنگ لاغر و جاده خاکی روستای چاه گاه، میسر می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: mo_1443

برگرفته از گروه: ایران‌گردی