تبیان، دستیار زندگی
سرمربی تیم ملی ایران می‌گوید بازی‌های سختی را در انتخابی جام جهانی پشت سر گذاشته و در برزیل به دنبال صعود به جمع 16 تیم نهایی خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کی روش: به صعود امیدوارم


سرمربی تیم ملی ایران می‌گوید بازی‌های سختی را در انتخابی جام جهانی پشت سر گذاشته و در برزیل به دنبال صعود به جمع 16 تیم نهایی خواهد بود.


کی روش

جام جهانی 2014 برزیل یازده روز دیگر با دیدار میزبان و کرواسی آغاز می‌شود.

تیم ملی فوتبال ایران با هدایت کارلوس کی‌روش پرتغالی باید در چهارمین حضور خود در این رقابت‌ها در گروه F با تیم‌های آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزگوین به رقابت می‌پردازد.

اندی میتن نویسنده سرشناس سایت ESPN در ابتدای گفت‌وگوی خود با کارلوس کی‌روش می‌نویسد: "سرآلکس فرگوسن، کی‌روش را یک مربی فوق‌العاده‌ و با هوش توصیف کرد؛ مرد منضبطی که در تمرینات وظیفه هدایت بازیکنان منچستریونایتد را برعهده داشت. کارلوس کی‌روش 63 ساله در دو مقطع دستیار فرگوسن در این تیم انگلیسی بود.

او همچنین سابقه هدایت تیم‌های رئال مادرید و تیم ملی پرتغال را نیز در کارنامه خود دارد. کی‌روش اکنون با صعود ایران به جام جهانی 2014 برزیل توانسته در این کشور آسیایی به مربی محبوبی تبدیل شود.

کی‌روش درباره حضور در جام جهانی می‌گوید: من در سال 2010 پرتغال را در جام جهانی بر عهده داشتم. اما بازی آخر ما با اسپانیا بازی سختی بود و باعث شد تا ما از جام جهانی حذف شویم. با مصدومانی که قبل از آن بازی داشتیم، شانس کمی برای پیروزی مقابل اسپانیا داشتیم. اما عادت ندارم برای شکست بهانه‌ای بیاورم، چرا که این کار حرفه‌ای نیست. در جام جهانی کریستیانو رونالدو در شرایط خوبی قرار نداشت. انتظار داشتیم که او بتواند با بازی‌های خوبش عملکرد تحسین برانگیزی در جام جهانی داشته باشد. اگر رونالدو برای پرتغال خوب بازی می‌کرد، تیم ما با 14 نفر در مسابقه حاضر بود. رونالدو تا آن حد بازیکن بزرگی است و فقط مسی می‌تواند با او مقایسه شود.

پرتغال با گلی که داوید ویا برای اسپانیا به ثمر رساند از جام جهانی 2010 حذف شد اما این تنها آغاز مشکلات کی‌روش بود. یکی از مسئولان پرتغالی او را به مداخله در آزمایش دوپینگ بازیکنانش متهم کرد. کی‌روش از این که بازیکنانش صبح زود تحت آزمایش دوپینگ قرار بگیرند ناراحت بود.

مربی پرتغالی درباره این اتفاقات می‌گوید: آن مسئول به من تهمت زد و باعث شد اعتبار من خدشه‌دار شود. او قبل از این که حقیقتی ثابت شود، من را متهم کرد و باعث شد فدراسیون فوتبال پرتغال علیه من جبهه بگیرد.

کارلوس کی‌روش در سپتامبر 2010 از طرف آژانس ضد دوپینگ پرتغال به شش ماه محرومیت محکوم شد و یک هفته‌ بعد نیز از تیم ملی پرتغال بر کنار شد.

مربی 63 ساله پرتغالی ادامه داد: این‌ها اتفاقاتی نیست که در سال 1810 رخ داده باشد. این‌ها در سال 2010 در قاره اروپا رخ داد؛ جایی که یک نفر قدرت تهمت زدن، قضاوت کردن و تخریب وجهه شخص دیگری را داشته است. احساس تنهایی و غربت می‌کردم و خودم را در کشور خودم غریبه احساس کردم. کی‌روش پس از این اتفاق به دادگاه ورزشی سوئیس درخواست تجدید نظر کرد و این دادگاه محرومیت کی‌روش را لغو کرد. البته یک سال طول کشید تا کی‌روش از اتفاقات به وجود آمده تبرئه شود.

کی‌روش در طول مدت محرومیت خود پیشنهاد خیلی از تیم‌ها را رد کرد تا این که پیشنهاد همکاری با ایران به دست او رسید. او که در کشورهایی همچون موزامبیک، پرتغال ، آمریکا، ژاپن، امارات، آفریقای جنوبی، انگلیس و اسپانیا کار کرده بود این بار با پیشنهاد همکاری در کشور ایران مواجه شد.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران ادامه داد: در کشورهای زیادی مربیگری کرده‌ام. وقتی از مربیگری بازنشسته شوم، می‌خواهم به گذشته نگاه کنم و تجربیاتم را در موقعیت‌های مختلف را بررسی کنم. آنقدر در طول مربیگری‌ام به کشورهای مختلف سفر کرده‌ام که گاهی فراموش می‌کنم که کشور خودم کجاست! اولین بار بازی ایران برابر روسیه را در ابوظبی دیدم و آن بازی را مورد بررسی قرار دادم. می‌دانستم که تنها چهار تیم از آسیا به جام جهانی صعود خواهند کرد و کشورهایی همچون ژاپن و کره جنوبی نیز شانس نخست صعود به این مرحله هستند.

چهار تیم از 43 تیم آسیایی به جام جهانی 2014 برزیل صعود می‌کند و یک تیم نیز به دیدار پلی‌آف می‌رسد.

ایران توانست به عنوان تیم نخست به جام جهانی 2014 برزیل راه پیدا کند و در گروه F این رقابت‌ها باید با آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزگوین به رقابت بپردازد.

سرمربی تیم ملی ایران در پایان درباره حضور در جام جهانی 2014 برزیل، گفت: تلاش می‌کنیم تا بتوانیم یکی از تیم‌های صعود کننده به دور دوم جام جهانی 2014 برزیل باشیم. شاید مردم بگویند که این هدف واقع‌بینانه نیست اما ما به صعود امیدوار هستیم و باید هدف داشته باشیم. قطعا برای تفریح به برزیل نخواهیم رفت، چرا که در اینجا باید با تیم‌های بزرگی بازی کنیم.

سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران در ادامه گفت: می‌دانستم که تجربه بین‌المللی بازیکنان ایران و کیفیت فنی آنها پایین است، اما ظرفیت صعود به جام جهانی 2014 برزیل در بازی آنها دیدم. مربیگری در آسیا کار بسیار سختی است. فقط ژاپن، کره جنوبی و استرالیا سطح بالایی دارند، چرا که آنها سرمایه‌گذاری زیادی در فوتبال انجام داده‌اند. سال‌ها طول می کشد تا یک تیم بتواند پیشرفت کند. فاصله زیاد کشورها با هم در بین تیم‌های آسیایی باعث می‌شود کار برای پیشرفت سخت شود. تیم در روزهای نخست با هواپیماهای عمومی سفر می‌کرد و این کار ما را بسیار سخت کرده بود.

کی‌روش در ادامه گفت: رییس جمهور ایران و رییس فدراسیون فوتبال این کشور مشکل را خیلی زود فهمیدند و به ما کمک کردند و در ادامه یک هواپیمای چارتر برای ما فراهم کردند. با رقیبانی بازی داشتیم که کشورهای ثروتمندی بودند، مانند قطر که یکی از بهترین هواپیماها برای بازیکنان خود استفاده می‌کرد.

ایران در انتخابی جام جهانی 2014 برزیل موفق شد مالدیو را با نتیجه‌ پنج بر صفر شکست دهد و سپس با برتری برابر اندونزی ، قطر و بحرین به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی راه یافت.

سرمربی تیم ملی ایران برای رفع تجربه بین‌المللی بازیکنانش و در خدمت داشتن بازیکنان با کیفیت تصمیم گرفت تا در کشورهای نظیر بلژیک ، آلمان و سوئد به دنبال بازیکنان ایرانی باشد. او در بلژیک رضا قوچان نژاد را کشف کرد که هم اکنون در چارلتون بازی می‌کند؛ بازیکنی که در تیم جوانان هلند نیز سابقه بازی دارد.

سرمربی تیم ملی ایران درباره دعوت از بازیکنان شاغل در فوتبال اروپا می‌گوید: ویدیوهایی زیادی از بازیکنان شاغل در اروپا را دیده‌ام، اما دوست داشتم که بازی آنها را از نزدیک مشاهده کنم. 30 دقیقه‌ از بازی قوچان نژاد را دیدم و همین برایم کافی بود.

کی‌روش در آلمان بازی، بازیکن سابق تیم جوانان این تیم یعنی اشکان دژاگه را دید که اکنون در تیم فولام انگلیس بازی می‌کند.

سرمربی تیم ملی ایران در پایان درباره حضور در جام جهانی 2014 برزیل، گفت: تلاش می‌کنیم تا بتوانیم یکی از تیم‌های صعود کننده به دور دوم جام جهانی 2014 برزیل باشیم. شاید مردم بگویند که این هدف واقع‌بینانه نیست اما ما به صعود امیدوار هستیم و باید هدف داشته باشیم. قطعا برای تفریح به برزیل نخواهیم رفت، چرا که در اینجا باید با تیم‌های بزرگی بازی کنیم. در نظر بگیرید که اگر قرار بود با آرژانتین و لیونل مسی دیداری دوستانه برگزار کنیم چه مقدار باید پول می‌دادیم، در حال حاضر می‌توانیم مجانی با آنها بازی می‌کنیم.

بخش ورزشی تبیان


منبع: