تبیان، دستیار زندگی
دانه قسمت بسیار کوچک گیاه است. گیاه جدید از دانه به وجود می آید. دانه پوشش سفت و محکمی دارد که از آن محافظت می کند. اگر نخود یا لوبیا و یا تخم گلی را کاشته باشید دیده اید که پس از مدتی گیاهی از آن رشد می کند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده علوم زیستی

هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده های برگزیده علوم زیستی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان
نام ایده :  مواد لازم برای رویش دانه
نام ارایه دهنده :  علیرضا حسین زاده

زمینه و نوع پروژه : علوم زیستی - تحقیقاتی

درجه سختی: متوسط

دانه قسمت بسیار کوچک گیاه است. گیاه جدید از دانه به وجود می آید. دانه پوشش سفت و محکمی دارد که از آن محافظت می کند. اگر نخود یا لوبیا و یا تخم گلی را کاشته باشید دیده اید که پس از مدتی گیاهی از آن رشد می کند.   بسیاری از گیاهان جدید از دانه ها می رویند، پس دانه مهم ترین قسمت گیاه است، زیرا گیاه از  طریق دانه تولید مثل می کند و تکثیر می شود. هر گیاه، دانه مخصوص به خود را تولید می کند. دانه ها به روش  های مختلف از گیاهان جدا می شوند تا برای رشد کردن نقطه ای را بیابند. یک گیاه تازه از مواد غذایی درون دانه تغذیه می کند. سپس هنگامی که برگ ها رشد کردند و مواد غذایی گیاه را تامین نمودند، دانه خشک و پژمرده می شود.

 شکل و اندازه دانه ها  

شکل و اندازه دانه ها یکسان نیستند، هر گیاهی دانه خاص خود را تولید می کند. بعضی از دانه ها کروی هستند و بعضی به شکل تخم مرغ، گروهی دیگر از آن ها سه گوشند. بعضی دیگر باریک و درازند و برخی به شکل و اندازه یک عدس هستند. حتی رنگ دانه ها نیز تفاوت زیادی با هم دارند. کافی است به حبوباتی که در خانه دارید توجه کنید می بینید که رنگ دانه ها ممکن است ساده یکدست، خالدار، راه راه یا سیاه و سفید باشد، همین طور اندازه و وزن دانه ها نیز متفاوت است.

ایده های برگزیده علوم زیستی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

مراحل رشد دانه و شرایط لازم برای آن  

آخرین باری که دانه یک گل و یا سبزی را کاشتید چه کردید؟ بله درسته، به آن آب دادید. آبی که به گیاه می دهیم از راه پوست جذب قسمت ذخیره ای دانه می شود و قسمت سخت دانه را نرم می کند. گیاهک دانه در این صورت فعال شده و به سرعت شروع به رشد می کند. ریشه در آغاز زندگی گیاه، سریع تراز ساقه و برگ رشد می کند، چون گیاه نیاز به محکم شدن در خاک دارد بنابراین مقدار بیشتری هم آب جذب می کند، که کم کم باعث رشد ساقه و گیاه نیز می شود. اما آب تنها چیزی نیست که دانه برای رشد خود لازم دارد بلکه برای این که گیاه حاصل از دانه بتواند به زندگی خود ادامه دهد و بیشتر رشد کند احتیاج به نور کافی و مناسب خورشید و خاک مناسب دارد .

دانش آموز  پژوهشگر در این پروژه به بررسی این موضوع پرداخته است که گیاهان برای کسب مواد غذایی در خاک، ریشه تولید می کنند. خاک حاوی نیتروژن، فسفر، پتاسیم و دیگر موادشیمیایی لازم برای رشد و نمو گیاه است. در این پروژه درمی یابید که آیا مواد شیمیایی موجود در خاک، برای رویش دانه لازم است؟

در نهایت پاسخ این سۆال را پیدا می کنید که، آیا فقط مواد شیمیایی موجود در خاک، می توانند سبب رشد و نمو گیاهان شوند؟ شما هم چنین رویش گیاهان نورسته را در کودهای تجاری مایع، با رویش گیاهان در مواد شیمیایی که ازشست وشوی خاک به دست آمده اند را مقایسه خواهید کرد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان 

ایده های برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان    

ایده های برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان