تبیان، دستیار زندگی
سلام من لیلی توسلی هستم به همراه دیگر اعضای گروه، مبینا محمدی زاده، مائده راجع و مریم اسماعیلی از مدرسه غیر دولتی نورا در جشنواره تبیان شرکت کردیم. ما با کمک اساتید راهنما سرکار خانم پاکنژاد و سرکار خانم دبستانی موفق به انجام این پژوهش شده ایم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه غیر دولتی نورا

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه غیر دولتی نورا، نانو تکنولوژی

نانو تکنولوژی

تبیان: با سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟

سلام من لیلی توسلی هستم به همراه دیگر اعضای گروه، مبینا محمدی زاده، مائده راجع و مریم اسماعیلی از مدرسه غیر دولتی نورا در جشنواره تبیان شرکت کردیم. ما با کمک اساتید راهنما سرکار خانم پاکنژاد و سرکار خانم دبستانی موفق به انجام این پژوهش شده ایم.

تبیان: کار پژوهشی شما در چه زمینه ای است؟

تحقیق ما در زمینه تکنولوژی نانو است. همان طور که مطلع هستید نانو فناوری به معنای آفرینش مواد، قطعات و سیستم های مفید با کنترل آن ها در مقیاس طولی نانومتر و بهره برداری از خصوصیات و پدیده های جدید حاصله در آن مقیاس می باشد. محدوده ابعاد فناوری نانو در حدود 1 تا 100 نانومتر است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه غیر دولتی نورا، نانو تکنولوژی

کلمه نانو در لغت به معنای یک میلیاردیم (ده به توان منفی نه) است و در اصل یک واژه یونانی است به معنای کوتوله. در ترکیب فناوری نانو این کلمه به مقیاس نانومتر اشاره دارد که برابر یک میلیاردیم متر (یا یک میلیونیم میلی متر) است.

ما در این پژوهش مفهوم ساده ی نانو را با آزمایشات ابتدایی درک کردیم و درک آن چنان لذت بخش بود که تلاش بیشتری برای دسترسی بیشتر به آن در وجودمان پرورش یافت. البته علم نانو با فناوری نانو تفاوت دارد. فناوری نانو به معنای طراحی، تولید و به کار گرفتن ساختارها، ابزار ها و سیستم ها از طریق کنترل شکل و اندازه آن ها در مقیاس نانو است. از هزاران تحقیقی که در زمینه علم نانو در دانشگاه ها انجام می شود تنها تعداد کمی از آن ها از آزمایشگاه ها خارج می شوند و به سطح فناوری می رسند.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه غیر دولتی نورا، نانو تکنولوژی

تبیان: در مورد اهمیت این فناوری توضیح دهید؟

در فناوری نانو با کوچک کردن ذرات در ابعاد نانومتری تغییراتی در مواد به وجود می آید که باعث اهمیت فناوری نانو می شود. دلیل تغییرات در ابعاد نانو را می توان این گونه بیان کرد که هر چقدر ماده ای کوچک تر شود، تعداد اتم هایی که در سطح قرار می گیرند بیشتر می شود. با افزایش تعداد اتم ها در سطح، نسبت سطح به حجم ماده افزایش می یابد که در نتیجه تماس ماده با عناصر پیرامون بیش تر می شود و واکنش بین آن ها افزایش می یابد و این واکنش پذیری، باعث تغییرات عمده در شرایط مکانیکی و ویژگی های ماده می شود.

دلیل دیگر تغییرات در ابعاد نانو این است که در دنیای پیرامون ما قوانین فیزیک کلاسیک حاکم است در حالی که در ابعاد نانو متری قوانین فیزیک کوآنتوم بر قرار است. البته آثار کوآنتومی در دنیای ماکروسکوپی نیز وجود دارد، اما شدت آن کم است و هر چه اندازه ذرات کوچک تر شود، شدت این آثار نیز قوی تر می گردد. دلیل دیگر تغییرات در ابعاد نانو، به طول موج طیف نور مرئی مربوط  است. در دنیای ماکروسکوپی (همان دنیای اطراف ما) اجسام را به رنگ نوری می بینیم که از آن منعکس می شود. طول موج نور های مرئی بین 400 تا 780 نانو متر است بنابر این برخی از نانو موادی که ذراتی کوچک تر از 400 نانو متر دارند، نور مرئی را از خود عبور می دهند و این امر باعث می شود اجسام شفاف دیده شوند. مثلاً ذرات اکسید تیتانیوم در حالت عادی سفید هستند اما در مقیاس نانو بی رنگ می شوند.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه غیر دولتی نورا، نانو تکنولوژی

تبیان: در تحقیقاتتان به چه نتایجی دست پیدا کردید؟

ما در این پژوهش به این نتیجه رسیدیم که نانو در صنایع مختلف کاربرد دارد که می توان از انواع آن به نانو در طبیعت، ورزش، پزشکی، نفت و گاز، الکترونیک، محیط زیست و محصولات بهداشتی اشاره کرد. با توجه به این امر که فناوری نانو به یک رشته خاص منحصر نیست، بلکه به علوم مختلف وابسته است، در نتیجه با استفاده از پیشرفت هایی که در علوم مختلف به دست می آید، می توان در فناوری نانو نیز پیشرفت کرد.

تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی