تبیان، دستیار زندگی
سومین حراج تهران، ویژه آثار هنر مدرن و معاصر ایران، با فروش ١٣ میلیارد و ٢٥٧ میلیون تومانى ٩٠ اثر در عصر جمعه نهم خرداد ١٣٩٣ در هتل پارسیان آزادی تهران شبی به یاد ماندنی را برای اقتصاد هنر کشورمان رقم زد. خبرنگار تبیان که در این حراج حضور داشته گزارش کامل
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جزئیات حراج 13میلیاردی


سومین حراج تهران، ویژه آثار هنر مدرن و معاصر ایران، با فروش 13 میلیارد و 257 میلیون تومانى 90 اثر در عصر جمعه نهم خرداد 1393 در هتل پارسیان آزادی تهران شبی به یاد ماندنی را برای اقتصاد هنر کشورمان رقم زد. خبرنگار تبیان که در این حراج حضور داشته گزارش کاملی تهیه کرده که در ادامه می خوانید.

جزئیات حراج 13میلیاردی

حراج حوالی ساعت 6 عصر جمعه آغاز شد و حدوداً 2 ساعت و 30 دقیقه به طول انجامید و مشتاقانی بالغ بر هزار نفر در سالن زرین هتل پارسیان حضور داشتند. بخش نمایشگاهى سومین حراج تهران ، همزمان با عید مبارك مبعث ، عصرسه شنبه ششم خرداد در سالن زرین هتل پارسیان آزادى افتتاح شد كه بعد از دو روز فرصت دیدار از آثار، عصر جمعه نهم خرداد پس از برپایى حراج به كار خود پایان داد.

در سومین حراج تهران90 نقاشی، مجسمه و عکس از 87 هنرمند ارائه شد که در آن چندین رکورد  بازار داخلی هم شکسته شد كه در برخى موارد حتى در گستره بین المللى ، بالاترین ركورد هنرمندان كشورمان محسوب مى شود : دو اثر نقاشى از رقم یك و نیم میلیارد تومان براى نخستین بار در تاریخ بازار داخلى هنر ایران عبور کرد ؛ امسال نیز همانند سال های گذشته 100 درصد آثار ارائه شده به فروش رسید.

« علیرضا سمیع آذر»، مدیر حراج تهران از این اتفاق ابراز شگفتى نمود و آن را در سال اقتصاد و فرهنگ ، در جهت اقتصاد مقاومتى ، جلوگیرى از خروج ارز از كشور ، ارزش افزایى به هنر ایران به عنوان سرمایه ملى و توسعه خود اشتغالى دانست و«رضا کیانیان » ، بازیگر و عکاس كه اجرای حراج تهران را براى سومین سال به عهده داشت ، این ركوردها را نشانه تثبیت بازار داخلى هنر و غرور انگیز تحلیل كرد.

جزئیات حراج 13میلیاردی

حضور چهره‌ها

سمیع آذر بخشی از موفقیت حراج امسال را نتیجه حمایت صریح شخص «دکتر علی جنتی » دانست که ایشان در ابتدای نمایشگاه هم حضور پیدا کردند. همچنین در سومین حراج تهران آقایان «علی مرادخانی»، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، «حجت الاسلام سید حسین شاه مرادی» ، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، «احمد مسجد جامعی» ، عضو شورای شهر و «مجید ملانوروزی» مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی کشور نیز حضور به عمل آوردند. وی اضافه کرد : « قطعاً حمایت این بزرگواران موجب دلگرمی برگزارکنندگان حراج تهران و همچنین قوت قلبی برای مجموعه داران  و خریداران آثار هنری بود و در سایه این فضای امیدبخش بود که توانستیم رکورد امشب را ثبت کنیم.»

جزئیات حراج 13میلیاردی

بالاترین رکورد فروش

بالاترین رکورد فروش اول و دوم به دو نقاشی زیبا از زنده یاد «سهراب سپهری » تعلق گرفت كه شور و شوق و هیجان عظیمی را در حضار ایجاد کرد؛ بالاترین ركورد از آن نقاشى بدون عنوان سپهرى از مجموعه « تنه درختان » ، در ابعاد 75 در 130  سانتی متر شد که در دهه 50و با تکنیک رنگ روغن روی بوم خلق شده بود و به مبلغ  یك میلیارد و 800  میلیون تومان به فروش رسید كه ركورد جهانى این هنرمند محسوب مى شود؛ با توجه به این که قیمت پیشنهادی حراج تهران برای این اثر 600 تا 800میلیون تومان بود، توسط یك خریدار كانادایى از طریق تلفن سه برابر قیمت اولیه چكش خورد و این امر نشان داد که هنر ایران می‌تواند از مرکز ایران به خارج از کشور هم برسد.

ركورد دوم نیز از آن تابلوى انتزاعى90  در 130 سانتى مترى سپهرى شد که به مبلغ یك میلیارد و 600 میلیون تومان به فروش رسید.

سمیع آذر علت رکورددار شدن آثار سهراب در هر سه دوره حراج تهران را این‌گونه توصیف کرد :

« سهراب سپهری یک شخصیت ملی است. برای ایران یک نام بزرگ است. فراتر از یک هنرمند. در خارج از ایران شاید سپهری فقط یک نام باشد ولی در داخل آثارش موفق تر عمل می‌کند چرا که فراتر از یک نقاش است.»

بعد از رکورد فروش آثار سهراب ، سومین رکورد متعلق به اثری از «رضا درخشانی»، تحت عنوان « شکار آبی آسمان» و در ابعاد 122 در 456 سانتى متر بود. این اثر ارزشمند به بهای 600 میلیون تومان و سه برابر قیمت اولیه فروخته شد. چهارمین رکورد امسال از آن اثر نقاشى خطی به عنوان « محبت » ،از  «سید محمد احصایی»شد  که مبلغ 580میلیون تومان به فروش رسید.

در سومین حراج تهران چکش رضا کیانیان برای شش اثر بالای 300 میلیونی به صدا درآمد. اثر دولته ای «آیدین آغداشلو» از مجموعه «خاطرات انهدام» به مبلغ 380 میلیون ، «الله طلایی » اثر «فریدون مشیری » ، نقاشی خط «حقیقت چیست » اثر «سید محمد احصایی » واثری از زنده یاد «حسین کاظمی » هر یک به مبلغ 360 میلیون و آثاری از «ابوالقاسم سعیدی» و زنده یاد «فریده لاشایی » هر یک به مبلغ 300 میلیون تومان چكش خورد.

جزئیات حراج 13میلیاردی

در میان دیگر پیشکسوتان حاضر در این حراج تابلوهایی از «نصرالله افجه ای» به مبلغ 280 میلیون ، پرتره ای انتزاعی از «کوروش شیشه گران» به مبلغ 260 میلیون، آثاری از «صداقت جباری »، مجسمه اى از «ژازه طباطبایی» و «مسعود عربشاهی» هر یک به مبلغ 220 میلیون، اثری دیگری از «مسعود عربشاهی» به قیمت 210 میلیون ،هیچ دو قلوى سبز رنگ «پرویز تناولی » واثری از «مارکو گریگوریان »  به مبلغ 200 میلیون تومان به فروش رسیدند.

همچنین در این رویداد 15 اثر برای مبالغی بالای 100 میلیون تومان چکش خوردند. آثاری از «رضا مافی» و «حسین زنده رودی» هر یک به مبلغ 170 میلیون ، اثر «سیراک ملکونیان» به مبلغ 165 میلیون، اثر زنده یاد «هوشنگ پزشک نیا» به مبلغ 160 میلیون، اثر زنده یاد «جعفر روح بخش » به مبلغ 150 میلیون،  آثاری از «بهجت صدر» ، كویرهاى ایرانى «پرویز کلانتری» ، «قاسم حاجی زاده » ، عكسى از مجموعه سفید برفی «عباس کیارستمی» هر یک به مبلغ 140 میلیون تومان ، آثاری از زنده یادان «مهدی ویشکایی» و «توکل اسماعیلی» هر یک به مبلغ 130 میلیون و آثاری از  «رضا لواسانی »،«ناصر عصار»، نقاشی خط «جلیل رسولی» و نقاشى خط آبى و قرمز «علی شیرازی» هر یک به مبلغ 120 میلیون تومان به فروش رسیدند.

در این شب چکش حراج برای 23 نقاشى ، مجسمه و عكس رکورد بالای 5ظ  میلیون تومان را به ثبت رساند که در این میان حضور جوانان بسیار پررنگ بود.

نقاشى «شهریار احمدى»100 میلیون ، نقاشى «محسن وزیرى مقدم» 95 میلیون ، مجسمه از مجموعه «سایه روشن»اثر « محمد حسین عماد» و نقاشى از زنده یاد « احمد اسفندیارى» هر یك 85 میلیون ، نقاشى «افشین پیرهاشمى» و مجسمه «بهمن دادخواه» هر یك 8ظ  میلیون، آثاری از  «ناصر اویسى»، «نصرت الله مسلمیان » و «محمود بخشى» هر یك 75 میلیون ، نقاشى « كیخسرو خروش» 70میلیون ، اثر «چنگیز شهوق » 65 میلیون ، نقاشى  نقاش جوان « دانا نهداران » از مجموعه « تشنج هاى لذت » ، مجسمه اى از «تاها بهبهانى» ، نقاشى از «سونیا بالاسانیان »، اثری از «رضا رینه ای »و عکس3 لته ای «رضا کیانیان»  هر یک به مبلغ 60 میلیون تومان ، نقاشى از «غلامحسین نامى» و نقاشى خط «عذرا عقیقى بخشایشى» هر یك 55 میلیون چکش خوردند.

« سهراب سپهری یک شخصیت ملی است. برای ایران یک نام بزرگ است. فراتر از یک هنرمند. در خارج از ایران شاید سپهری فقط یک نام باشد ولی در داخل آثارش موفق تر عمل می‌کند چرا که فراتر از یک نقاش است.»

رضا کیانیان : رکوردم شکسته شد اما امیدوارم خودم شکسته نشوم

رضا کیانیان درباره تجربه سومین اجرای خودش به عنوان حراج گذار این‌گونه گفت :

« ایستادن این بالا جای خیلی خطرناکی است.چشم هنرمند به من است و من باید خریداران را به وجد بیاورم تا کار بخرند تا باعث بالارفتن شور شوق و انگیزه در میان هنرمندان بشود. من وقتی از بالای سن این همه شور وشوق می‌بینم خیلی هیجان‌زده می شوم. »

کیانیان در ادامه گفت : « سیر صعودی که حراج تهران در پیش گرفته است بسیار غرور برانگیز است. اولین حراج مان به این فکر می‌کردیم که آیا می‌شود ؟ ، دومین سال حراج دیدیم که شد و حراج امسال شرایط را تثبیت کرد. »

وی افزود : « البته حمایت های دولتی خیلی مهم هستند و برای ما پشت گرمی بزرگی است. به علاوه اتفاق مهم دیگری که هر سال بیشتر از سال گذشته شاهدش هستیم رشد چشمگیر خریداران آثار هنرى است و این موضوع حاکی از آن است که خرید آثار هنری از انحصار درآمده و جنبه عمومی‌تری به خود گرفته است و متمولتن بیشتری جذب خرید آثار هنری شده اند. این موضوع زمینه رقابت و ارتقاى قیمت را به همراه آورده است كه زمینه ساز اعتلاى هنر ایران است . »

کیانیان در پاسخ به سۆال خبرنگاران به این سۆال که آیا پیش‌بینی شکستن رکورد اثرش نسبت به سال گذشته را می‌کرده است گفت :

«رکورد سال گذشته‌ام شکسته شد اما امیدوارم خودم شکسته نشوم !  انتظار داشتم قیمت اثرم در حد سال گذشته (50 میلیون تومان) بالا برود اما نه بیشتر. » لازم به ذکر است قیمت پیشنهادی حراج برای اثر آقای کیانیان 15 تا 16 میلیون تومان بود این در حالیست که اثر مذکور با قیمتی حدوداً 4 برابر قیمت پیشنهادی یعنی 60 میلیون تومان چکش خورد.

وی افزود : « امیدوارم حالا که همچین فضای بازی ایجاد شده است و عکس‌های هنری توانسته به عنوان اثر هنری خوب دیده و فهمیده شود، عکاس های ما بیشتر از قبل به عکاسی هنری روی بیاورند چرا که  خیلی کمتر در این زمینه کار شده است. »

جزئیات حراج 13میلیاردی

در ادامه  پنج اثر 5 میلیون تومان به فروش رسیدند : آثاری از «حامد صدر ارحامى» ،« عین الدین صادق زاده» ، «امیر صادق تهرانى» ، «عبدالرضا دریابیگى» و «علیرضا آستانه» .

در سومین حراج تهران 32 اثر زیر 50  میلیون تومان به فروش رسیدند : «بیتا وكیلى» و «مهرداد محب على» هر یك 48 میلیون تومان ، «احمد مرشدلو» و «محمود سبزى» هر یك 46 میلیون تومان ، «شهلا حبیبى» 44 میلیون تومان ، نقاشى از «پویا آریان پور» 42 میلیون تومان ، نقاشى از «بابك روشنى نژاد» و مجسمه اى از «فرشید مثقالى» هر یك 4ظ  میلیون تومان ، نقاشى «حسین محجوبى» 38 میلیون تومان ، سه اثر منوچهر نیازى» ، «منوچهر معتبر» و «قربانعلى اجلى » هر یك 36 میلیون تومان ، دو نقاشى از دو نقاش جوان« وحید چمانى» و« سعید احمد زاده » هر یك 34 میلیون تومان، پنج اثر از پنج هنرمند «عنایت الله نظرى نورى» ، «طاهره صمدى طاری » ،« فرناز ربیعى جاه» ، «داریوش قره زاد» و «جلال شباهنگى» هر یك 30  میلیون تومان ، نقاشى «شهره مهران» 28 میلیون تومان ، سه اثر از سه هنرمند شامل نقاشى « كهكشان من » « بهنوش فروتن» و عكس هاى زنده یاد «صادق تیرافكن» و «نیوشا توكلى» 26 میلیون تومان ، نقاشى «رضا عظیمیان» 24 میلیون تومان ، چهار اثر از چهار هنرمند «مجتبى تاجیك» ،« بهزاد شیشه گران» ،« قدرت الله عاقلى» و« امیر نصر كم گویان» هر یك 22 میلیون تومان ، نقاشى «هنگامه صدرى» 21 میلیون تومان ، اثر« نزار موسوى نیا» 14 میلیون تومان ، «سروش میلانى زاده » 11 میلیون تومان و عكسى از «مهدى مقیم نژاد» 10 میلیون تومان چكش خوردند.

بعد از اتمام حراج علیرضا سمیع آذر و رضا کیانیان طی یک نشست خبری به سۆالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

سمیع آذر دستیابى به فروش 13 میلیارد و 257 میلیون تومان را حیرت انگیز خواند و دلایل فروش 1ظ ظ  درصدى را این‌گونه بیان کرد :

«صادقانه عرض كنم ، به هیچ روى چنین اتفاقى را پیش بینى نمى كردیم ، ایده آل ما دستیابى به عدد روانى 10میلیارد تومان بود اما با استقبال شایان توجه علاقمندان به هنر غافلگیر شدیم ؛ این نشان دهنده علاقه ایرانیان به خلاقیت و آفرینش هاى هنرمندان شان است و آن را قابل ستایش مى دانم. »

جزئیات حراج 13میلیاردی

سمیع آذر فروش سومین حراج تهران را بالاترین ركورد فروش هنرمندان ایرانى در همه حراج هاى بین المللى خواند و اضافه کرد : « خبر خوب اینست كه بازار مبادلات هنرى در داخل كشور قدرت یافته است كه مى تواند بهترین پشتیبان براى بازار بین المللى هنر ایران باشد.»

وى افزود: « در سومین حراج تهران ركورد بین المللى برخى هنرمندان مان مانند سپهرى ، درخشانى ... شكسته شد؛ این مهم بدین معناست كه به رغم نزول برابرى ریال در برابر دلار ، اكنون قیمت آثار برخى هنرمندان ایرانى در داخل گران تر از آن سوى مرزهاست ؛ این یك فرصت طلایى ست. »

مدیر حراج تهران یكى از تاكتیك هاى موفق این رویداد را انتخاب مناسب قیمت اولیه براى آثار خواند و در ادامه یكى از مهم ترین دلایل فروش 1ظ ظ  درصدى براى سومین سال را حمایت جمعى از مهم ترین گالرى هاى تهران خواند و گفت : « حراج تهران یك رویداد جمعى ست و در سایه یك حركت جمعى و تشریك مساعى این فروش بزرگ محقق شده است؛ این رویكرد حضور حمایتى گالرى ها از یك حراج وجه تمایز بزرگ حراج تهران با نمونه هاى خارجى آن است .»

سمیع آذر با اعلام این نكته كه آثار از طریق گالرى ها و مجموعه داران خصوصى به حراج تهران پیشنهاد مى شوند (به جز در مواردی که استادان مستقیما آثارشان را ارائه دادند) در عین حال گفت :

« حراج تهران تمایل دارد در گستره بین المللى فعالیت كند ، حتى كشورهاى حوزه فرهنگى ایران نظیر كشورهاى آسیاى میانه خواهان حضور هنرمندان شان در این حراجى هستند اما تا زیرساخت هاى این مهم مانند یك سیستم آنلاین بین المللى بانكى ، برابرى با ثبات ارزى ، گمرك به هنگام كه آمد و شد آثار هنرى در آن به روز انجام شود محقق نباشد چنین مراوداتى غیر ممكن است.».

پانته آ غلامی

بخش هنری تبیان


مطالب مرتبط:

باغ وحش شماره یک

جنگل هول در گالری محسن

رعنا فرنود در هاویه