تبیان، دستیار زندگی

7 مشکلی که نمی‌دانید مسری هستند

همه ما می‌دانیم نزدیک شدن به فردی که سرماخوردگی دارد، باعث انتقال بیماری او به ما می‌شود. همچنین آبله مرغان مسری است و بهتر است کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند در مکان های عمومی حاضر نشوند. اما شرایط و بیماری‌های دیگری هم هستند که مسری و واگیردارند. جالب است که در بیشتر این بیماری‌ها، پای هیچ ویروس یا باکتری خاصی هم در میان نیست. بد نیست آنها را بشناسیم تا بتوانیم در مقابلشان از خودمان مراقبت کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 بیماری ها و مشکلات مسری، خارش، عفونت قارچی ، رعشه ، استرس،

1- خارش

وقتی می بینید کسی در حال خاراندن سرش است، یکدفعه پوست سر شما هم شروع به خارش می‌کند. وضعیت زمانی بدتر می‌شود که آن فرد به طور مکرر خود را بخاراند و شما هم نگاهش کنید.

 

نگران نباشید، شما به آن بیماری مبتلا نشده اید، بلکه مثل خمیازه کشیدن، موقع دیدن کسی که در حال خاراندن خود است، همان قسمت هایی از مغز که به فرد فرمان خارش را می دهد، در مغز شما هم تحریک می‌شود.

 

برای اثبات این نظریه، محققان طی مطالعاتی از افراد کاملا سالم خواستند فیلمی را نگاه کنند که در آن افرادی در حال خاراندن پوست خود بودند. نتیجه آنکه تمام افراد بعد از تنها چند دقیقه شروع به خاراندن پوست بدن خود کردند.

 

دیدن کسی که احساس خارش دارد یا حتی صحبت در این باره و خواندن مطالب مربوط به آن، باعث حس خارش در افراد خواهد شد.

  

2- عفونت قارچی

اگر از وسایل بهداشتی ای استفاده کنید که تمیز نباشند، مثل دستمال توالت و یا حوله، و بعد از آن دچار لکه های پوستی حلقه حلقه قرمز رنگ شوید، ممکن است پای عفونت با کرم حلقوی در میان باشد. همیشه هم علت این وضعیت یک کرم نیست.

 

خیلی وقت ها عفونت قارچی پوست علت اصلی این راش های پوستی است. شایع ترین مکان ها برای انتقال این بیماری باشگاه های ورزشی، استخر و سرویس های بهداشتی عمومی است. پس بد نیست در این مکان ها بیشتر مراقب سلامتی خود باشیم.

دیدن کسی که احساس خارش دارد یا حتی صحبت در این باره و خواندن مطالب مربوط به آن، باعث حس خارش در افراد خواهد شد

 

3- استرس

متاسفانه گاهی اوقات استرس، احساسی غیر قابل پیشگیری است. استرس می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، مخصوصا از مادر به کودکش.

 

زمانی که در یک محیط با افرادی پر استرس زندگی یا کار می‌کنید، این استرس ناخواسته به وجود شما هم منتقل می‌شود. ممکن است خود شما متوجه این انتقال احساس نشوید، اما به مرور زمان به فردی استرسی تبدیل خواهید شد.

 

در این زمان مغز ما دیگر نمی تواند بین یک اتفاق واقعی و چیزی که ما به خطا به دلیل استرس احساس می‌کنیم تفاوتی قائل شود و آن را به ما بفهماند.

 

پس خیلی مراقب باشید! اگر در محیطی هستید که همواره با افراد پر استرس و مضطرب مواجه می باشید، بعید نیست روزی شما هم دقیقا به همان سطح استرس برسید.

 

4- مایت خارش آور

خارش شدید و دیوانه واری که به طور دائم و یا حمله ای به فرد دست می دهد، می تواند علامت یک بیماری به نام گال یا جرب باشد که از گزش یک نوع حشره ناشی می‌شود. این حشره گودالی در پوست ایجاد کرده و آن را لانه خود می‌کند.

 

حرکت حشره در لایه های بالایی پوست و حفاری پوست باعث ایجاد خطوط قرمز رنگ و جوش های ریزی در پوست خواهد شد که خارش واقعا شدیدی دارد.

 

بیماری در عرض 4 تا 6 هفته به حداکثر شدت خود می رسد. پزشکان راه انتقال این بیماری را تماس های پوست با پوست دانسته اند.

 

لازم است در صورت ابتلا به این بیماری، هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید تا درمان شما هر چه سریع تر آغاز شود.

  

5- تنگی نفس

مطالعات زیادی نشان داده اند دیدن یک فرد مبتلا به مشکلات تنفسی می تواند باعث ایجاد حس تنگی نفس در شما شود. برای مثال اگر دقت کرده باشید، نگاه کردن به فردی که نفسش را در سینه حبس کرده است، باعث حس تنگی نفس حتی برای چند ثانیه در شما می‌شود.

 

در واقع مشاهده این وضعیت باعث شروع زنجیره ای از تغییرات در بدن می‌شود که احساس تنگی نفس نتیجه نهایی آن خواهد بود.

 

البته این عارضه در افراد مضطرب و افرادی که استرس دارند، سریع تر و شدید تر رخ می دهد.

زمانی که در یک محیط با افرادی پر استرس زندگی یا کار می‌کنید، این استرس ناخواسته به وجود شما هم منتقل می‌شود

 

6- فلج و یا رعشه

در یک مورد در کشور هند دیده شد که افراد به طور ناگهانی و برای مدتی به فلج عضلات و ناتوانی در صحبت کردن دچار شدند. علائم با احساس ضعف و سستی در پاها شروع شد و در نهایت به ناتوانی در حرکت بدن و نیز حرف زدن منجر شد.

 

در این وضعیت محققان نتوانستند هیچ عامل محیطی را به عنوان علت این بیماری پیدا کنند و بیماری فقط زمانی منتق می شد، که فردی دیگر به طور یکدفعه ای فرد مبتلا شده را می دید.

 

بومیان این مناطق معتقد بودند که این وضعیت فقط با وارد شدن یک شوک مثل ریختن آب سرد روی بدن برطرف می‌شود که البته اینطور هم می شد! علائم طی یک تا دو ساعت کاملا بهبود پیدا می کردند.

 

البته این مورد را نمی توان به تمام مردم دنیا تعمیم داد. محققان معتقدند که باید مطالعات جامع تری در این خصوص انجام دهند.

 

7- وزن و مشکلات آن

حتما شما هم تجربه این را داشته اید که دیدن فردی که با اشتها غذا می خورد، اشتهای آدم را باز می‌کند. اما این افزایش اشتها می تواند منجر به پرخوری و چاقی هم شود.

 

بررسی ها نشان داده اند در 57 درصد موارد، نزدیکان فرد چاق نیز افرادی چاق بوده اند.

 

پس موضوع را دست کم نگیرید. حتی اگر کم اشتها هم هستید، برای پیشگیری از چاقی لازم است بدانید که همراهی با دوستان خوش اشتها موجب چاقی شما نشود.


مطالب مرتبط:

احساس خارش هم مسری است

قارچ پا یک بیماری مسری است

خوش‌اخلاقی مسری است

زگیل بسیار مسری است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.