تبیان، دستیار زندگی

دندان مصنوعی و تغذیه

تغییراتی که بعد از گذاشتن دندان مصنوعی پیش می‌آید باعث بروز مشکلاتی برای فرد می‌شود مثل صرف‌نظر کردن از برخی مواد غذایی، اشکال در جویدن، ترس از افتادن دندان و غیره.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دندان مصنوعی ،  تغذیه ، دندان عاریه ،  غذا خوردن  ، دندان ، دهان و دندان ،

دندان مصنوعی هم یکی از آن شترهایی است که در خانه‌ی همه می‌خوابد؛ فقط دیر و زود دارد. گویا انسان به یک سنی که می‌رسد، همه چیزش کم‌کم عاریتی می‌شود: از دندان گرفته تا دور از جانتان قلب و کلیه و غیره. البته قضیه‌ی دندان مصنوعی عادی‌تر است. هر چند امروزه با روش‌های نوین مانند کاشت دندان شاید نیازی به آن دندان‌های مصنوعی کلاسیک نباشد. اما کاشت دندان «گران تومان» است و خیلی‌ها ناگزیر به استفاده از این دندان‌های عاریتی می‌شوند.

تغییراتی که بعد از گذاشتن دندان مصنوعی پیش می‌آید باعث بروز مشکلاتی برای فرد می‌شود مثل صرف‌نظر کردن از برخی مواد غذایی، اشکال در جویدن، ترس از افتادن دندان و غیره. در این مطلب به این مشکلات می‌پردازیم باشد که اولین روزهای بعد از دندان گذاشتن را به سلامت طی کنید. لطفاً نگاه‌هایتان را از ما نگیرید.

 

از مصرف مواد غذایی که به دندان‌ها می‌چسبد خودداری کنید

در روزهای نخست استفاده از برخی مواد غذایی توصیه نمی‌شود مانند مواد غذایی چسبنده مثل کارامل یا انواع شیرینی‌جات مانند نوگاها، راحت‌الحلقوم، پاستیل و غیره؛ به خاطر اینکه به دندان‌ها می‌چسبند و شما را مجبور می‌کنند به جان آن‌ها افتاده و تمیزشان کنید. توجه داشته باشید این موضوع با مصرف زیاد برخی از نان‌ها هم رخ می‌دهد. کنجد روی سنگک و دیگر دانه‌ها نیز از مواد مشکل‌زا هستند. به خاطر اینکه زیر دندان‌ها رفته و باعث تحریک و خارش می‌شوند. تا مدتی به طور کلی آدامس را فراموش کنید به خصوص آدامس‌های خیلی شیرین به دلیل دارا بودن گلوکز شما را با دندان‌هایتان دچار مشکل خواهند کرد.

 

برای اینکه هنگام غذا خوردن دندان‌ها نیفتند

دندان مصنوعی با یک مکش طبیعی از طرف حفره‌ی دهان ثابت می‌ماند. برای اینکه موقع غذا خوردن با چنین مشکلی روبه رو نشوید بهتر است به طور مرتب دندان‌ها را کنترل کنید. در واقع باید دندان‌ها کاملا اندازه‌تان باشند و لق نزنند. اگر احساس ناراحتی دارید و یا موقع غذا خوردن دندان‌ها حفره‌ی دهان یا لثه‌تان را می‌زند و زخم می‌کند حتماً دندان‌پزشکتان را در جریان بگذارید تا مشکل را رفع کند. در نهایت اینکه هر سال حداقل یک مرتبه به دندان‌پزشک مراجعه و دندان‌هایتان را چک کنید.

همچنین می‌توانید از کرم‌های فیکس کننده‌ی دندان مصنوعی که در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند استفاده کنید.این کرم‌ها علاوه بر تثبیت دندان‌ها از چسبیدن و گیر کردن بقایای مواد غذایی بین آن‌ها و لثه و احساس ناراحتی و خارش پیشگیری می‌کنند.

افرادی که دندان مصنوعی می‌گذارند بعضی از طعم‌ها به خصوص طعم شور را مثل سابق دریافت نمی‌کنند. کمی صبور باشید. حدود 2 تا 3 هفته طول می‌کشد که بتوانید طعم‌ها را بهتر دریافت کنید. توصیه می‌کنیم در روزهای اول نمک زیادی به غذاهایتان نزنید و توجه داشته باشید که غذا به اندازه‌ی کافی نمک دارد

 

روزهای اول طعم غذا حس نمی‌شود

افرادی که دندان مصنوعی می‌گذارند به خصوص در روزهای اول طعم غذا را به خوبی احساس نمی‌کنند. به خاطر اینکه مغز در روزهای نخست وجود دندان مصنوعی را مانند یک ماده‌ی غذایی مانده در دهان تلقی می‌کند. برای همین هم در روزهای اول بزاق زیادی ترشح می‌کند. علاوه بر این دندان مصنوعی درست روی برخی از گیرنده‌های طعم دهان سوار می‌شود به همین دلیل طعم غذا کمتر حس می‌شود. اما بعد از مدتی مغز به وجود دندان‌ها عادت می‌کند. با این حال افرادی که دندان مصنوعی می‌گذارند بعضی از طعم‌ها به خصوص طعم شور را مثل سابق دریافت نمی‌کنند. کمی صبور باشید. حدود 2 تا 3 هفته طول می‌کشد که بتوانید طعم‌ها را بهتر دریافت کنید. توصیه می‌کنیم در روزهای اول نمک زیادی به غذاهایتان نزنید و توجه داشته باشید که غذا به اندازه‌ی کافی نمک دارد.

 

به خوب جویدن عادت کنید

زمانی که دندان مصنوعی وارد دهان می‌شود جویدن غذا نیز دستخوش تغییراتی می‌شود. یعنی فردی که دندان می‌گذارد مثل سابق نمی‌تواند غذا را به درستی و باقدرت بجود. در واقع چند روزی وقت می‌برد تا بتوان دوباره غذا را به خوبی جوید. در روزهای اول تکه‌های گوشت کوچک‌تری در دهان بگذارید و سعی  کنید آن را به خوبی بجوید. البته این مشکل موقت است و بعد از چند روز دوباره دندان‌ها را با قدرت بیشتری روی مواد غذایی فشار خواهید داد.

 

حواستان به دمای غذاها باشد

شما به چند روز زمان نیاز خواهید داشت تا بتوانید دوباره به دمای مواد غذایی و مایعات عادت کنید. در روزهای نخست مغز در درک گرما دچار سردرگمی می‌شود. برای همین احتمال دارد مواد غذایی یا نوشیدنی داغ بخورید و دهانتان بسوزد. در روزهای اول حواستان را بیشتر جمع کنید.

 


مطالب مرتبط:

توصیه‌های غذایی بعد از جراحی دندان

سلامت دهان و دندان با این مواد غذایی

بخور نخورهای آفت دهان

درمان‌های خانگی دندان‌درد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.