آموزش اصول نامهنگاری در قرآن
نامهها را ساده و خلاصه بنویسیم. القاب را حذف و اهداف را روشن نماییم. از لعن و توهین دوری کنیم. رحمت و صلابت را در کنار هم مطرح نماییم.
آیات 29 و 30 و 31 سوره نمل:
قَالَتْ یاایهَا الْمَلَۆُاْ إِنِّی اءُلْقِی إِلَی کتابٌ کرِیمٌ (29) إِنَّهُ مِنْ سُلَیمَنَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمَنِ الْرَّحِیمِ (30) اَلا تَعْلُواْ عَلَی وَاءْتُونِی مُسْلِمِینَ (31)
(چون هدهد، نامه را نزد بلقیس افکند، او به شگفت آمد و) گفت: ای اشراف (و بزرگان کشور)! نامهای پرارزش به سوی من افکنده شد. (29) نامه از سلیمان است و (مضمون آن) این است: به نام خداوند بخشنده مهربان. (30) بر من برتری نجویید. نزد من آیید و تسلیم (حقّ و مطیع من) باشید. (31)
* در این که چرا بلقیس به نامه سلیمان، «کتاب کریم» گفته است، دلایلی نقل شده از جمله:
الف: به خاطر جملهی مبارکهی «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم».
ب: ممهور بودن نامه به مهر سلیمان.
ج: محتوای ارشادی نامه.
د: به دلیل مقام سلیمان؛ و شاید هم به خاطر همهی این موارد باشد.
* بلقیس، داری اطرافیان و مشاورانی بود که اخبار و حوادث را با آنان در میان میگذاشت. (یا ایها الملۆا)
* سواد برای زن، یک ارزش است. (القی الی کتاب کریم)
* بلقیس، تیزهوش و دارای قدرت شناخت بالایی بود. (کتاب کریم)
* ارشاد و تبلیغ را با مهربانی و رحمت آغاز کنیم. (بسم اللّه الرّحمن الرّحیم)
* حتی در نوشتن چند کلمه، جملهی بسم اللّه الرحمن الرحیم را به صورت کامل بنویسیم، نه خلاصه. (انّه بسم اللّه الرّحمن الرّحیم)
* برتریجویی در برابر انبیا، برتریجویی در برابر خداوند است. (الاّ تَعلوا علی)
* دوری از تکبّر و برتریجویی، زمینهی تسلیم حق شدن است. (الاّ تعلوا علی و اءتونی مسلمین)
* نامهها را ساده و خلاصه بنویسیم. القاب را حذف و اهداف را روشن نماییم. از لعن و توهین دوری کنیم. رحمت و صلابت را در کنار هم مطرح نماییم. (بسم اللّه ... لا تعلوا... و اءتونی)
باشگاه خبرنگاران
باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: mo_1443
برگرفته از گروه: قرآن
مطالب مرتبط:
عامل محرومیّتها و مشکلات چیست؟